Espoolaisten HSL-myynti on kasvanut alkuvuodesta yli 8 prosentilla

Länsimetron käynnistyminen viime vuoden lopulla sekä mobiilimyynnin huima nousu ovat siivittäneet espoolaisten joukkoliikenteen ostot vahvaan kasvuun alkuvuodesta.

Tammikuusta huhtikuun puoliväliin espoolaisten kokonaisostot ovat kasvaneet 8,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kasvu on ollut suurempaa muuhun HSL-alueeseen verrattuna. Espoolaisten matkakorttimyynti on kasvanut 2,6 prosenttia, mutta mobiilimyynti yli 260 prosenttia. Kaiken kaikkiaan espoolaiset ostivat tarkasteluaikana joukkoliikennelippuja 19,7 miljoonalla eurolla. Viime vuonna samaan aikaan myynti oli 18,2 miljoonaa euroa.

Erityisen vahvasti myynti on lisääntynyt metrokäytävän varrella Tapiolassa ja Matinkylässä mutta kasvua on myös Leppävaaran suuralueella ja koko junaradan varrella.

”Länsimetro on osoittanut nopeassa ajassa sen, että vahva raideliikenne houkuttelee joukkoliikenteen käyttäjiksi myös niitä asiakkaita, joita bussiliikenne ei ole aikaisemmin tavoittanut. Myös Espoon tiivistyvä maankäyttö metroasemien ympärillä tukee sitä, että Länsimetro on vakiinnuttanut paikkansa Espoon tärkeimpänä joukkoliikenneyhteytenä”, HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila sanoo.

Espoolaisten lipputulot  01.01.-15.04.2017 01.01.-15.04.2018  Muutos %
 Matkakorttimyynti  17 757 000  18 223 000  2,6 %
 Mobiilimyynti %  397 000  1 435 000  261,5 %
 Espoolaisten lipputulot yhteensä  18 154 000  19 658 000  8,3 %

osastonjohtaja Tero Anttila, Joukkoliikennesuunnittelu, p. 050 555 2932
osastonjohtaja Mari Flink, Asiakkuus ja myynti, p. 040 715 0440

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle12.6.2018 12:37Tiedote

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.