Espoon kaupunki ja Ramboll Finland voittivat harjoittelupaikkakilpailun

Akavan Erityisalojen opiskelijat ovat palkinneet Espoon kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalvelut ja Ramboll Finland Oy:n markkinoinnin ja viestinnän yksikön hyvien korkeakouluharjoittelupaikkojen tarjoamisesta.
Parhaat harjoittelupaikat palkittiin! Kuvissa (vasemmalta oikealle) Espoon kaupungin harjoittelija Marianne Marttila ja tuotantopäällikkö Johanna Vepsä, Ramboll Finland Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehmusvirta ja harjoittelija Tuulia Paulanto.

Parhaiden harjoittelupaikkojen valinta perustui työharjoittelijoiden omiin kuvauksiin. Molemmissa työpaikoissa täyttyivät hienosti hyvän harjoittelupaikan kriteerit. Harjoittelijan ohjaus ja perehdytys otettiin tosissaan, palkkaus oli suosituksen mukainen ja harjoittelijaa innostettiin kehittymään ammatillisesti. Molemmissa tapauksissa harjoittelu johti myös työpaikan saamiseen.

Voittajatyönantajia yhdisti lisäksi se, että korkeakouluharjoittelijat otettiin lämpimästi osaksi työyhteisöä. Harjoittelukokemus oli sekä innostava että turvallinen.

Akavan Erityisalojen järjestämässä ”Vuoden harjoittelupaikka” –kilpailussa oli kaksi sarjaa, toinen ammattikorkeakouluopiskelijoille ja toinen yliopisto-opiskelijoille. Opiskelijoita pyydettiin ”ilmiantamaan” hyvä harjoittelupaikka kilpailuun vuoden 2016 aikana. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 35.

– Sain ohjeistusta työtehtävistäni, mutta myös vapautta työskennellä itsenäisesti. Alusta lähtien minulla oli olo, että olen tasa-arvoinen tiimin jäsen, vaikka työskentelin tiimissä viestintäharjoittelijana, kommentoi Rambollilla työskennellyt, Tampereen yliopistossa puheviestintää opiskellut FM Tuulia Paulanto.

– Unelmani toteutui, sain oppia ja kokea. Harjoittelupaikkani myös innosti pyrkimään alalla eteenpäin, kommentoi Espoon kaupungilla harjoitellut kulttuurituottajaksi (AMK) valmistunut Marianne Marttila.

Harjoittelun laatuun huomiota

Akavan Erityisalat järjesti harjoittelupaikkakilpailun korkeakouluharjoittelun laadun parantamiseksi.

– Halusimme tällä palkinnolla nostaa esille niitä eettisesti toimiva työantajia, jotka tarjoavat kunnollisen mahdollisuuden työharjoitteluun. Hyvästä harjoittelusta hyötyvät opiskelijan lisäksi työnantajat ja koko yhteiskunta, sillä työharjoittelu tasoittaa monin tavoin opiskelijan tietä osaksi tuottavaa työelämää, sanoo asiamies Amalia Ojanen Akavan Erityisaloista.

Akavan Erityisalat muistuttaa, että useissa harjoittelupaikoissa toistuvat vuodesta toiseen samat sudenkuopat: on palkatonta ja alaa vastaamatonta harjoittelua sekä ohjauksen puutetta.

– Työharjoittelu on opiskelijoille äärimmäisen tärkeää ja harjoittelu on saatava osaksi kaikkia edustamiemme alojen korkeakouluopintoja. Harjoittelijoista ei kuitenkaan saa muodostua halpatyövoimaa, jonka työehdoista ei tarvitsisi välittää. Työharjoittelusta on saatava palkkaa ja työnohjauksen tulee olla laadukasta.

– Palkaton harjoittelu on välittömien toimeentulo-ongelmien lisäksi monin tavoin ongelmallista. Palkattomassa työharjoittelussa ei synny työsuhdetta, jolloin harjoittelija jää työlainsäädännön sekä mahdollisen työehtosopimuksen tuoman turvan ulkopuolelle. Myös vakuutusturva saattaa jäädä puutteelliseksi, jos korkeakoulu ei ole huolehtinut opiskelijan vakuuttamisesta työharjoittelun ajaksi. Ongelmana on lisäksi, ettei palkaton työharjoittelu kerrytä opiskelijalle työssäoloehtoa eli oikeutta ansiosidonnaiseen päivärahaan, Amalia Ojanen muistuttaa.

Lisätietoja: Opiskelija- ja nuorisoasiamies Amalia Ojanen, Akavan Erityisalat, puh. 040 631 0813, amalia.ojanen@akavanerityisalat.fi

Voittaneiden harjoittelupaikkojen yhteystiedot

Yliopisto-opiskelijoiden sarja

Työnantaja: Ramboll Finland Oy, markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, yhteyshenkilönä markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehmusvirta,  puh. 040 581 3710, karoliina.lehmusvirta@ramboll.fi

Harjoittelija: Tuulia Paulanto, puh. 040 8243619, tuulia.paulanto@ramboll.fi

AMK-opiskelijoiden sarja

Työnantaja: Espoon kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalvelut, yhteyshenkilönä tuotantopäällikkö Johanna Vepsä, puh. 046 8773251, johanna.vepsa@espoo.fi

Harjoittelija: Marianne Marttila, puh.0438256722, marianne.marttila@espoo.fi

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, puh. 040 525 8582, anna.joutsenniemi@akavanerityisalat.fi

Akavan Erityisalat: Pienten humanistialojen rahoitusta parannettava20.2.2024 15:22:14 EET | Tiedote

Yliopistojen rahoitusmalli ohjaa yliopistoja luopumaan pienistä yksiköistään ja keskittymään suuriin. Suurten mittaluokkien tehokkuuslogiikkaa ei kuitenkaan voi soveltaa monialaista sivistystä tavoiteltaessa. On sivistysyhteiskuntamme kannalta ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi pienet humanistialat pysyvät elinvoimaisina, korostaa Akavan Erityisalat. Liitto jäsenyhdistyksineen antoi lausuntonsa yliopistojen rahoitusmallista 19.2.2024.