Espoon keskuksen Vaakunatorille on noussut uusi taideteos – Vesa-Pekka Rannikon monivärinen Vuo heijastelee uudistuvan keskuksen monia merkityksiä

Vuo – virrat yhdistyvät on uusin Espoon kaupungin tilaama julkisen taiteen teos. Suurikokoinen veistos sijoittuu Vaakunatorille Espoon keskukseen, Espoon uudistuvaan sydämeen. Veistos on jo esillä aukiolla ja Vaakunatorin ympäristö valmistuu marraskuussa 2020. Teos liitetään osaksi EMMA-kokoelmaa.

Vesa-Pekka Rannikko, Vuo – virrat yhdistyvät, 2020. Vaakunatori 10/2020. Kuva: Paula Virta / EMMA

Vesa-Pekka Rannikon taideteos Vuo – virrat yhdistyvät on neljästä erivärisestä teräsverkosta tehty suurikokoinen veistos, joka on sijoitettu Vaakunatorille. Värikkäät metalliverkot kerrostuvat ja teos näyttäytyy eri värisenä riippuen siitä, mistä suunnasta sitä katsoo. Ääneen lausuttuna sana Vuo tuntuu pehmeältä ja soljuvalta, ja äänne viittaa teoksen muotoon. Kirkasvärisen veistoksen metalliverkot ovat aaltomaisia ja ne muodostavat sisälleen puromaisen uoman, jonka läpi voi kulkea.

Vaakunatoria ympäröivät upouudet asuinkerrostalot, Lakelanpuisto ja rautatieasema. Torin viereen on suunnitteilla myös uusi Espoolaistentalo. Rannikon teos heijastelee ympäristönsä toimintoja, kuten liikenteen virtoja, sekä hallinnollisen keskuksen monia merkityksiä, kuten demokraattista päätöksentekoa, jossa monista eri äänistä muodostuu yhtenäinen lopputulos.

Katso video Vuon vaiheista ja kuule Rannikon ajatuksia teoksen taustalta.

Vesa-Pekka Rannikko (s. 1968) on suomalainen kuvataiteilija, joka työskentelee monialaisesti kuvanveiston, maalauksen, installaatioiden ja videotaiteen parissa. Rannikko on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin ja pitänyt yksityisnäyttelyitä gallerioissa ja museoissa Pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa. Hänelle myönnettiin Kuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2015. Vuonna 2011 Rannikko toteutti Suomen paviljongin Venetsian biennaalissa.

Aseman seutu Espoon keskuksessa uudistuu parhaillaan voimakkaasti. Vanha virastokeskus muuttuu moderniksi asuin-, asiointi- ja työpaikkakeskukseksi. Tuleva kaupunkirata parantaa alueen joukkoliikenneyhteyksiä entisestään ja tuo alueelle lisää asukkaita, palveluja ja työpaikkoja.

EMMA toimii asiantuntijana Espoon kaupungin julkisen taiteen hankkeissa. Viimeaikaisia toteutuneita hankkeita ovat muun muassa Elina Aution seinämaalaus, Crossings (2019), joka sijaitsee Tapiolassa Merituulentorilla sekä Ilona Niemen teos Personae mythologiae, joka on esillä WeeGeen edustan työmaa-aluetta kiertävässä rakennusaidassa.

Vesa-Pekka Rannikon taiteilijahaastattelu

Vesa-Pekka Rannikko, Vuo – virrat yhdistyvät, 2020. Pystytys Vaakunatorilla 10/2020. Kuva: Paula Virta / EMMA

In 2022 EMMA turns the spotlight toward visionaries of art and design under the theme Crystal Ball. The title is a metaphor for visions of things to come, creative dreams and artists’ knack for anticipating the future.25.11.2021 11:45:00 EET | Press release

The 2022 exhibition programme at EMMA showcases exciting contemporary practitioners of art and design alongside iconic modernists, all of whom are or were visionaries of their eras. The theme is reflected in the exhibitions as well as in the events programme.

EMMAs tema för år 2022 är Kristallkula och estraden överlåts till konstens och formgivningens visionärer. Kristallkulan är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Inkommande år presenterar EMMAs program intressanta konstnärer inom samtidskonsten och formgivningen, samt modernismens klassiska konstnärer vars produktion förenas av att de var visionära i sin tid. Temat tar sig uttryck både i utställningarnas innehåll och i EMMAs övriga program.

EMMAn vuoden 2022 teemana on Kristallipallo ja estradi annetaan taiteen ja muotoilun visionääreille. Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Ensi vuonna EMMAn ohjelmisto esittelee nykytaiteen ja muotoilun kiinnostavia tekijöitä sekä modernismin klassikkotaiteilijoita, joiden tuotantoa yhdistää oman aikansa visionäärisyys. Teema ilmenee niin näyttelysisällöissä kuin EMMAn muussa ohjelmassa.

Chiharu Shiotas trådlabyrint tar oss på en resa in i våra personliga minnen och vårt innersta. Den världsberömda konstnären har gjort verket enkom till EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotas (f. 1972) verk Tracing Boundaries (Gränsöverskridande) förvandlar EMMAs rymliga utställningslokal i betong till en intensivt röd trådlabyrint. Shiota har gjort installationen som en del av Saastamoinen stiftelsens och EMMAs gemensamma utställningsserie, och det kommer att införlivas i stiftelsens samling. Trådnätet bildar ett för Shiota typiskt rum i rummet – en egen värld – som leder betraktaren in på en stig till personliga betydelser och minnen. Gränsöverskridande visas på EMMA 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota’s labyrinth of yarn invites visitors on a journey into personal memories and hidden depths. The world-famous artist created her installation site-specifically for EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Tracing Boundaries by Chiharu Shiota (b. 1972) transforms EMMA’s open concrete gallery space into an immersive labyrinth of red yarn. Commissioned by the Saastamoinen Foundation, the piece is being featured in a special series of exhibitions hosted in collaboration with EMMA. After the exhibition, the installation will become a permanent addition to the foundation’s art collection. The tangled red yarn generates “spaces within space”, a signature hallmark of Shiota’s art, inviting visitors on a journey into inner worlds and personal memories. ‘Tracing Boundaries’ will be on display at EMMA from October 27, 2021 to November 27, 2022.

Chiharu Shiotan lankalabyrintti kutsuu katsojat matkalle omiin muistoihin ja syvälle sisimpäänsä. Maailmankuulun taiteilijan teos on suunniteltu varta vasten EMMAn näyttelytilaan26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotan (s. 1972) teos Äärirajoilla (Tracing Boundaries) muuntaa EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelytilan intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi. Shiota on luonut installaation osana Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistä komissionäyttelyiden sarjaa ja se liitetään osaksi säätiön taidekokoelmaa. Teoksen lankaverkosto muodostaa taiteilijalle tyypillisen tilan tilassa – oman maailmansa – joka houkuttelee katsojan oman elämänsä merkitysten ja muistojen polulle. Äärirajoilla on esillä EMMAssa 27.10.2021–27.11.2022.

Utställningen Beröring har fått en ny avdelning, Lyssna till tystnaden, som grubblar över människans inre känslovärld26.10.2021 09:59:00 EEST | Tiedote

I utställningen Beröring som presenterar konst från Saastamoinen stiftelsens konstsamling öppnas en ny omfattande avdelning, Lyssna till tystnaden. Hängningen som presenterar olika konstformer från olika epoker utgår ifrån Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. Målningen ackompanjeras av 20 andra konstnärers verk som alla funderar över människans inre värld ur olika synvinklar. Lyssna till tystnaden öppnas som en del av utställningen Beröring onsdagen den 27 oktober 2021.