Espoon keskuksen Vaakunatorille on noussut uusi taideteos – Vesa-Pekka Rannikon monivärinen Vuo heijastelee uudistuvan keskuksen monia merkityksiä

Vuo – virrat yhdistyvät on uusin Espoon kaupungin tilaama julkisen taiteen teos. Suurikokoinen veistos sijoittuu Vaakunatorille Espoon keskukseen, Espoon uudistuvaan sydämeen. Veistos on jo esillä aukiolla ja Vaakunatorin ympäristö valmistuu marraskuussa 2020. Teos liitetään osaksi EMMA-kokoelmaa.

Vesa-Pekka Rannikko, Vuo – virrat yhdistyvät, 2020. Vaakunatori 10/2020. Kuva: Paula Virta / EMMA

Vesa-Pekka Rannikon taideteos Vuo – virrat yhdistyvät on neljästä erivärisestä teräsverkosta tehty suurikokoinen veistos, joka on sijoitettu Vaakunatorille. Värikkäät metalliverkot kerrostuvat ja teos näyttäytyy eri värisenä riippuen siitä, mistä suunnasta sitä katsoo. Ääneen lausuttuna sana Vuo tuntuu pehmeältä ja soljuvalta, ja äänne viittaa teoksen muotoon. Kirkasvärisen veistoksen metalliverkot ovat aaltomaisia ja ne muodostavat sisälleen puromaisen uoman, jonka läpi voi kulkea.

Vaakunatoria ympäröivät upouudet asuinkerrostalot, Lakelanpuisto ja rautatieasema. Torin viereen on suunnitteilla myös uusi Espoolaistentalo. Rannikon teos heijastelee ympäristönsä toimintoja, kuten liikenteen virtoja, sekä hallinnollisen keskuksen monia merkityksiä, kuten demokraattista päätöksentekoa, jossa monista eri äänistä muodostuu yhtenäinen lopputulos.

Katso video Vuon vaiheista ja kuule Rannikon ajatuksia teoksen taustalta.

Vesa-Pekka Rannikko (s. 1968) on suomalainen kuvataiteilija, joka työskentelee monialaisesti kuvanveiston, maalauksen, installaatioiden ja videotaiteen parissa. Rannikko on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin ja pitänyt yksityisnäyttelyitä gallerioissa ja museoissa Pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa. Hänelle myönnettiin Kuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2015. Vuonna 2011 Rannikko toteutti Suomen paviljongin Venetsian biennaalissa.

Aseman seutu Espoon keskuksessa uudistuu parhaillaan voimakkaasti. Vanha virastokeskus muuttuu moderniksi asuin-, asiointi- ja työpaikkakeskukseksi. Tuleva kaupunkirata parantaa alueen joukkoliikenneyhteyksiä entisestään ja tuo alueelle lisää asukkaita, palveluja ja työpaikkoja.

EMMA toimii asiantuntijana Espoon kaupungin julkisen taiteen hankkeissa. Viimeaikaisia toteutuneita hankkeita ovat muun muassa Elina Aution seinämaalaus, Crossings (2019), joka sijaitsee Tapiolassa Merituulentorilla sekä Ilona Niemen teos Personae mythologiae, joka on esillä WeeGeen edustan työmaa-aluetta kiertävässä rakennusaidassa.

Vesa-Pekka Rannikon taiteilijahaastattelu

Vesa-Pekka Rannikko, Vuo – virrat yhdistyvät, 2020. Pystytys Vaakunatorilla 10/2020. Kuva: Paula Virta / EMMA

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.

Ett nytt konstverk har rests på Vapentorget i Esbo centrum – Vesa-Pekka Rannikkos färggranna verk Flöde reflekterar den föränderliga tätortens många innebörder12.11.2020 15:40:52 EETTiedote

Flöde – strömmarna förenas är det senaste offentliga konstverket Esbo stad har beställt. Den stora skulpturen placeras på Vapentorget i Esbo centrum, i Esbos hjärta som just nu genomgår stora förändringar. Vapentorgets miljö blir klar i november 2020. Verket infogas i EMMAs samlingar.

New artwork at Espoo Centre’s Vaakunatori Square – the multicoloured Flux by Vesa-Pekka Rannikko reflects the various meanings of the new centre12.11.2020 15:40:00 EETPress release

Flux – Merging Streams is the latest public artwork commissioned by the City of Espoo. The large-sized sculpture will be located at Vaakunatori square in Espoo Centre, which is the heart of Espoo that is currently being reshaped. Flux is already on display at the Vaakunatori Square and the area will be completed in November 2020. The work will be included in EMMA’s collections.