Espoon kummallisin katutyömaa valmistui ennätysajassa
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä static.espoo.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Valmista tuli – viikossa. Keran halleille johtavalla 40 metrin kadunpätkällä asiaton oleskelu on sallittua ja suositeltavaa.
Kesäkuun alussa Keran hallien sisäänkäynnin edustalla nähtiin varsin poikkeuksellinen katutyömaa. Liikenteen tukkivan putkikaivannon sijasta paikalle on ilmestynyt katumaalauksia, puurakenteisia viherseiniä penkkeineen ja betonista 3D-tulostettuja istutusaltaita.
Keran hallien pääoven edustalle rakentui viikon kuluessa 40 metrin kokeilukadunpätkä, joka näyttää millaisia Espoon kadut voisivat tulevina vuosikymmeninä olla.
Kadun sisäänkäyntiporttia rakentavat omin käsin kierrätyspuusta kaksi kadun suunnittelijaa, arkkitehti Pekka Pakkanen ja tulevaisuuden asumisen asiantuntija Kimmo Rönkä.
– Kukaan ei ole oikein viimeiseen sataan vuoteen miettinyt mitä kaikkea katu voisi olla, Pekka Pakkanen toteaa.
Entisestä logistiikka-alue Kerasta on rakentumassa tulevaisuuden kestävä asuinalue, jossa voi tehdä erilaisia kokeiluja. Pakkanen, Rönkä ja muotoilija Päivi Raivio kävivät pohtimaan Kerassa miltä näyttäisi tulevaisuuden katu, jossa ihmiset ovat pääosassa.
Nykykatu mielletään ihmisten ja tavaroiden kulkuväyläksi. Suunnittelijakolmikko muistuttaa, että kadulla on hurja määrä eri käyttäjäryhmiä. Kotitalon edustalla oleva katu on lähin ympäristömme, jossa tarvitaan tilaa myös oleskelulle, peleille ja leikille. Nuoret arvostavat katujuhlia, vanhempi väki suojaisia istuskelupaikkoja. Tulevaisuuden katutila voi olla paljon nykyistä inhimillisempi ja pienimittakaavaisempi. Tarpeen tullen katutila voi myös muuttua nopeasti.
– Voisimme suhtautua katuun sellaisena tilana, jota käytetään eri tavoin eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina, Pekka Pakkanen pohtii.
Keran kokeilukatu onkin pullollaan kevyitä katuvarusteita, joita voi tuoda ja viedä tarpeen mukaan.
Nopeusrajoitus vaihtui hitauskannusteeseen
Rakentajat istahtavat pitämään taukoa puiselle penkille. Sen selkänoja on tuleva viheralue. Vieressä kaksi trukkilavallista viherkasveja odottaa istutusta istuskeluryhmän altaisiin ja betonista tulostustekniikalla valmistettuihin katukalusteisiin. Vielä työn alla oleva katu suorastaan kutsuu oleskelemaan.
Katuun maalatut numerot eivät ole nekään ole nopeusrajoituksia, vaan ”hitauskannusteita”, kertovat suunnittelijat.
– 5 km/h on leikkialuetta, 20 km/h on korttelikadun vauhti, selvittää Kimmo Rönkä.
Autoja suunnittelijat eivät ole kaduilta häätämässä.
– Kyse on tasapainosta, Pekka Pakkanen selittää.
Kävelykaduilla liikutaan lasten ehdoilla, suuremmilla kaduilla pyörät ja autot jakavat ajoradan. Tulevaisuuden katu on myös nykyistä vihreämpi. Tähän pakottaa ilmaston muuttuminen.
– Meidän täytyy villiinnyttää kaupunkia, Rönkä pohtii.
Asfalttierämaassa tarvitaan vihreyttä, kun sään ääri-ilmiöt todennäköisesti lisääntyvät. Kaduille tuotu kasvillisuus pidättää sadevesiä ja viilentää paahdetta.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä static.espoo.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
Tulevaisuuden katusuunnittelussa otetaan huomioon niin alle metrin mittainen pikkuväki kuin ikäihmiset, ennustavat Pekka Pakkanen ja Kimmo Rönkä.
Säältä suojaan urbaanilla maitolaiturilla
Ruuvinväänninten ääni hiljenee hetkeksi, kun rakentajat pähkäilevät yhdessä lasiseinäisen sisääntulopaviljongin katon alle tulevien istuskelupenkkien rakennetta.
Kadun sisäänkäyntipaviljonki on jotain sellaista, mitä nykykaupungeissa ei juuri tapaa: säältä suojattu paikka, jolla ei ole mitään erityistä funktiota.
– Tällainen urbaani maitolaituri puuttuu kaupungeista. Meidän ilmastossamme säältä suojautuminen on tosi olennaista, Pakkanen sanoo.
– Ihmiset on ruuhkahakuisia, toisin kuin autot. He menevät sinne minne muutkin, Rönkä jatkaa.
Kimmo Rönkä muistuttaa, että Keran tulevaisuuden katu on kokeilu, jolla provosoidaan ja haetaan uusia ideoita Keran halleilla vierailevilta. Espoon kaupunki kehittää Keran aluetta kansainvälisenä kiertotalouden esimerkkikohteena, jonka asukkailla olisi tulevaisuudessa mahdollisuus tehdä arjessaan kestäviä valintoja.
– Haluamme luoda Kerasta paikan, jossa eri toimijat voivat kokeilla ja kehittää kestäviä ratkaisuja kaupunkien kohtaamiin globaaleihin haasteisiin. Katukokeilu on hyvä esimerkki siitä, miten kaupunki voi toimia alustana uusien avausten testaamisessa, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Kauhanen Espoon kaupungilta.
Keran minikatu on myös näyteikkuna erilaisia kestäviä kaupunkiratkaisuja kehittäville yrityksille.
– Kerassa yritykset voivat kehittää tulevaisuuden kaupunkiratkaisuja, joita jatkossa nähdään toivottavasti myös muualla Espoossa – ja maailmalla. Aktiivisen kehittämistyön kautta meillä on myös mahdollisuus kasvattaa Espoon kädenjälkeä, eli positiivista ilmastovaikutusta, Kauhanen toteaa.
TEKSTI JA KUVAT: Petja Partanen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Emmi Kauhanen
Kehittämispäällikkö
040 553 2892
emmi.kauhanen@espoo.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Vinnare i idétävlingen om norra Alberga centrum är Walk Around24.4.2024 11:15:45 EEST | Tiedote
Juryn har valt signaturen Walk Around till vinnare i idétävlingen om norra Alberga centrum, som ordnades av Esbo stad. Bakom signaturen dolde sig byggbolaget YIT, arkitektbyrån Arco och planerings- och konsultbolaget Ramboll.
Leppävaaran ideakilpailun voittaja on Walk Around24.4.2024 11:15:45 EEST | Tiedote
Tuomaristo on valinnut Espoon kaupungin järjestämän Leppävaaran ideakilpailun voittajaksi ehdotuksen nimeltä Walk Around, jonka taustalla ovat rakennusyhtiö YIT, arkkitehtitoimisto Arco sekä suunnittelu- ja konsultointialan yritys Ramboll.
Walk Around wins Leppävaara idea competition24.4.2024 11:15:45 EEST | Press release
The jury has now selected the winner of the Leppävaara idea competition organised by the City of Espoo. The winning entry is Walk Around by the construction company YIT, architecture company Arco, and engineering and consultancy company Ramboll.
Näyttely vaikuttavasta luonto- ja kulttuuriympäristökohteesta - Pulahdus Glimsinjokeen23.4.2024 11:31:39 EEST | Tiedote
Talomuseo Glimsin uudessa Loiskis! Pulahdus Glimsinjoen tarinaan -näyttelyssä hypätään Sasu-saukon ja muiden joen asukkaiden kanssa jokilaakson elämään ja historiaan. Glimsinjoki on valtakunnallisesti merkittävä virtavesikohde, jonka varrella on hienoja kulttuuriympäristökohteita.
Jäteastioiden täyttöasteseuranta kehittää espoolaisten koulujen jätehuoltoa23.4.2024 10:40:16 EEST | Tiedote
Espoon kaupunki toteutti yhdessä Wastebookin kanssa neljän kuukauden mittaisen muovi- ja sekajätekertymiä seuraavan kokeilun kolmessa espoolaisessa koulussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme