Espoon kutsukyytikokeilu ylitti puolenvälin – matkustajamäärät kasvussa

HSL:n ja ViaVanin kutsukyytipalvelun matkustajamäärät ovat kasvussa ja asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla, kun palvelu on ollut käynnissä itäisessä Espoossa runsaat kolme kuukautta. Kutsukyyti on matkojen yhdistelemiseen perustuva kutsuohjattu palvelu, jonka palvelualue laajeni syksyn aikana myös Matinkylään ja Olariin.

Kokeilu käynnistyi syyskuussa 2019. Sen tarkoituksena on ollut selvittää, miten kutsuohjattu liikenne toimii perinteisemmän joukkoliikenteen täydentäjänä.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti, ja nyt kutsukyydillä tehdään yli 1 000 matkaa viikossa. Keskimääräinen odotusaika on alle kymmenen minuuttia, ja käyttäjät antavat palvelulle arvosanaksi 4,8 viidestä. Kutsukyyti on palvellut niin työmatkaliikennettä kuin harrastusmatkojakin.

Tähän mennessä kutsukyydillä on tehty yli 10 000 matkaa. Eniten matkoja on tehty Leppävaaran, Keilaniemen ja Otaniemen alueilla.

Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana palvelua saattoi käyttää kahden euron avajaistarjoushinnalla. Lisäksi uusia käyttäjiä on houkuteltu tarjoamalla mahdollisuutta kokeilla palvelua maksutta.

Asiakaspalautteen perusteella yhä useampi matkustaja on korvannut yksityisautolla tehtäviä matkoja kutsukyydillä, mikä on ollut yksi palvelun tavoitteista.

Palvelun käynnistymisen jälkeen palvelualue on laajentunut, ja lisäksi kutsukyydit ovat marraskuusta alkaen olleet tarjolla arkipäivien lisäksi myös lauantaisin. Lisäksi 13 vuotta täyttäneet voivat nykyään käyttää kutsukyytiä, jos ovat saaneet valtuutuksen yksin matkustamiseen huoltajiltaan.

IdeaLab-kilpailun voittaja

ViaVanin kutsukyytipalvelu oli toinen voittajista HSL:n vuonna 2018 järjestämässä IdeaLab-kilpailussa, jonka palkintona oli puoli miljoonaa euroa palvelun toteuttamiseen ja kehittämiseen. Kilpailun tavoitteena oli löytää uusia ja innovatiivisia liikkumisen ratkaisuja Helsingin seudulle.

Nykyaikaiseen teknologiaan perustuvan kutsukyydin tarkoituksena on muun muassa kuljettaa ihmisiä Helsingin suuntaan kulkevien runkoyhteyksien äärelle. Tavoitteena on vähentää oman auton tarvetta Espoossa.

”ViaVanin pyrkimyksenä on luoda kaupunkeihin tehokkaita, teknologiaan perustuvia joukkoliikenneratkaisuja, jotka vähentävät ruuhkia ja päästöjä”, sanoo ViaVanin toimitusjohtaja Chris Snyder. ”Matkustajilta saamamme palaute on Espoossa ollut hyvin positiivista, ja yhdessä HSL:n kanssa olemme yhtä askelta lähempänä sitä, että omalle autolle on entistä vähemmän tarvetta.”

”On hienoa nähdä, että sitä mukaa kuin matkojen määrä kasvaa, myös jaettuja kyytejä on yhä enemmän. Olemme tyytyväisiä myös siihen, että metro- ja juna-asemat ovat suosittuja matkojen lähtö- ja päätepisteitä”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Palveluntarjoaja ViaVanilla on vastaavia projekteja myös muiden eurooppalaisten joukkoliikenneviranomaisen kanssa muun muassa Oslossa, Lontoossa ja Berliinissä.

HSL:
Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

ViaVan:
Caroline Hawkins
caroline@ridewithvia.com

Kutsukyytimatkojen suosituimmat alku- ja päätepisteet

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.