Espoon kutsukyytikokeilu ylitti puolenvälin – matkustajamäärät kasvussa
Kokeilu käynnistyi syyskuussa 2019. Sen tarkoituksena on ollut selvittää, miten kutsuohjattu liikenne toimii perinteisemmän joukkoliikenteen täydentäjänä.
Matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti, ja nyt kutsukyydillä tehdään yli 1 000 matkaa viikossa. Keskimääräinen odotusaika on alle kymmenen minuuttia, ja käyttäjät antavat palvelulle arvosanaksi 4,8 viidestä. Kutsukyyti on palvellut niin työmatkaliikennettä kuin harrastusmatkojakin.
Tähän mennessä kutsukyydillä on tehty yli 10 000 matkaa. Eniten matkoja on tehty Leppävaaran, Keilaniemen ja Otaniemen alueilla.
Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana palvelua saattoi käyttää kahden euron avajaistarjoushinnalla. Lisäksi uusia käyttäjiä on houkuteltu tarjoamalla mahdollisuutta kokeilla palvelua maksutta.
Asiakaspalautteen perusteella yhä useampi matkustaja on korvannut yksityisautolla tehtäviä matkoja kutsukyydillä, mikä on ollut yksi palvelun tavoitteista.
Palvelun käynnistymisen jälkeen palvelualue on laajentunut, ja lisäksi kutsukyydit ovat marraskuusta alkaen olleet tarjolla arkipäivien lisäksi myös lauantaisin. Lisäksi 13 vuotta täyttäneet voivat nykyään käyttää kutsukyytiä, jos ovat saaneet valtuutuksen yksin matkustamiseen huoltajiltaan.
IdeaLab-kilpailun voittaja
ViaVanin kutsukyytipalvelu oli toinen voittajista HSL:n vuonna 2018 järjestämässä IdeaLab-kilpailussa, jonka palkintona oli puoli miljoonaa euroa palvelun toteuttamiseen ja kehittämiseen. Kilpailun tavoitteena oli löytää uusia ja innovatiivisia liikkumisen ratkaisuja Helsingin seudulle.
Nykyaikaiseen teknologiaan perustuvan kutsukyydin tarkoituksena on muun muassa kuljettaa ihmisiä Helsingin suuntaan kulkevien runkoyhteyksien äärelle. Tavoitteena on vähentää oman auton tarvetta Espoossa.
”ViaVanin pyrkimyksenä on luoda kaupunkeihin tehokkaita, teknologiaan perustuvia joukkoliikenneratkaisuja, jotka vähentävät ruuhkia ja päästöjä”, sanoo ViaVanin toimitusjohtaja Chris Snyder. ”Matkustajilta saamamme palaute on Espoossa ollut hyvin positiivista, ja yhdessä HSL:n kanssa olemme yhtä askelta lähempänä sitä, että omalle autolle on entistä vähemmän tarvetta.”
”On hienoa nähdä, että sitä mukaa kuin matkojen määrä kasvaa, myös jaettuja kyytejä on yhä enemmän. Olemme tyytyväisiä myös siihen, että metro- ja juna-asemat ovat suosittuja matkojen lähtö- ja päätepisteitä”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.
Palveluntarjoaja ViaVanilla on vastaavia projekteja myös muiden eurooppalaisten joukkoliikenneviranomaisen kanssa muun muassa Oslossa, Lontoossa ja Berliinissä.
Yhteyshenkilöt
HSL:
Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
p. 050 555 2932
ViaVan:
Caroline Hawkins
caroline@ridewithvia.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme