Espoon Suvelaan valmistui uusia asumisoikeuskoteja

Asuntosäätiön uudet asumisoikeusasunnot ovat valmistuneet Espoon Suvelaan, Kirstinharjun uudistuneelle asuinalueelle. Asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin koteihin tällä viikolla.

Kirstinharju 2:een rakennetussa kaksiportaisessa, 6–8 kerroksisessa talossa on 68 asumisoikeusasuntoa, joiden koot vaihtelevat yksiöistä viiden huoneen tilaviin perheasuntoihin. Lasitetut parvekkeet tuovat asuntoihin lisää käyttötilaa vuoden ympäri.

Asukkaiden yhteinen saunaosasto ja kerhotila ovat talon ensimmäisessä kerroksessa. Yhteistiloihin kuuluvat lisäksi pesu- ja kuivaushuone sekä irtaimisto- ja ulkoiluvälinevarastot. Talo sijaitsee viehättävällä rinnetontilla, joka jakautuu viihtyisään ylä- ja alapihaan. Asukaskorttelin yhteinen oleskelu- ja leikkipaikka sijaitsee yläpihalla ja talosaunan vilvoitteluterassi alapihalla. Asukkaille varatut 46 autopaikkaa ovat korttelin yhteiskäyttöisessä parkkihallissa.

Kohteen rakentajana on toiminut Jatke Uusimaa Oy, ja suunnittelusta on vastannut Arkkitehdit Hannunkari & Mäkipaja Oy.

Asuntosäätiön asumisoikeuskohde on osa Suvelan alueelle rakentuvaa 14 talon korttelia, johon valmistuu koteja yhteensä lähes 500 perheelle. Mittavassa ja monivuotisessa kehityshankkeessa sekä alueen asuminen, että asuinympäristö uudistuvat. Yhteisöllinen ja moderni asuinalue valmistuu vuoden 2022 aikana.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme lähes 18 000 kotia 32 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli lähes 200 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Asuntosäätiön rakennuttamalle asumisoikeuskohteelle erinomaiset hiilijalanjälkitulokset15.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Espoon Karakallioon valmistunut Asuntosäätiön asumisoikeustalo on yksi kolmen kerrostalon kokonaisuudesta, jotka kaikki ylsivät erinomaisiin hiilijalanjälkituloksiin. Tuoreet laskelmat osoittavat, että talojen elinkaaren aikaiset päästöt jäivät reilusti alle hankkeelle asetetun hiilijalanjälkitavoitteen. Hanke toteutettiin yhteistyössä Espoon Asuntojen ja NCC:n kanssa.