Espoon uudessa perhekeskuksessa on esillä paljon taidetta EMMAsta ja Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta

Espoon ensimmäinen perhekeskus on hiljattain avautunut Espoon keskuksessa. Perhekeskus kokoaa alueen lasten, nuorten ja perheiden palvelut saman katon alle. Espoon kaupunki tilasi taidekokonaisuuden EMMA – Espoon modernin taiteen museolta perhekeskuksen rakenteilla oleviin tiloihin. Taiteen avulla pyritään tuomaan iloa tiloissa asioiville ja työskenteleville ihmisille.

Jasmin Anoschkin, Satunnaislajikkeiden synty, 2022. © Paula Virta / EMMA.

Espoon keskuksen perhekeskuksessa voi nyt nähdä runsaasti suomalaisten taiteilijoiden teoksia eri aikakausilta. EMMAn kuratoima kokonaisuus sisältää 44 teosta Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta sekä uuden perhekeskukseen suunnitellun teoksen, jonka on valmistanut taiteilija Jasmin Anoschkin. Taidetta on sijoiteltu perhekeskuksen jokaiseen kerrokseen.

”Espoon keskuksen perhekeskus kokoaa yhteen ihmisiä, perheitä, aikuisia ja lapsia hyvin erilaisista elämäntilanteista ja kulttuuritaustoista. Siksi onkin ollut erityisen arvokasta kuratoida tämä taidekokonaisuus uuteen perhekeskukseen,” kuraattori ja EMMAn amanuenssi Laura Eweis kertoo.

Taide voi herättää katsojassa voimakkaitakin tunteita, mielikuvia tai muistoja. EMMAlla on entuudestaan paljon kokemusta hankkeista, jossa taidetta on sijoitettu julkisiin tiloihin, kuten sairaaloihin, päiväkoteihin tai palvelutaloihin. Kuratoinnin lähtökohtana on ollut tilojen viihtyisyyden lisääminen sekä hyvän mielen tuottaminen keskuksen käyttäjille. Ripustukseen on valittu teoksia, joiden aiheissa korostuvat vahvat värit sekä luonto-, eläin- ja kasviaiheet. Teosvalinnat on tehty yhteistyössä EMMAn asiantuntijoiden ja perhekeskuksen työntekijöiden kanssa. Tärkeänä tekijänä teosten sijoittelussa on ollut myös perhekeskuksen toimintojen eri kerrokset.

”Perhekeskuksen taideprojektilla on tärkeä tehtävä tuoda taide osaksi julkisia tiloja, joissa asiakkaamme liikkuvat. Perhekeskuksessa nähtävä taide voi olla joillekin asiakkaille ensimmäinen kosketus taiteisiin tai herättää kiinnostuksen taiteita kohtaan. Taide on universaalia. Yhdelle se voi tuoda lohtua tai antaa voimaa vaikeuksien keskelle ja toiselle toimia voimaannuttavana elementtinä, herättää iloa, rakkautta tai uteliaisuutta”, toteaa terveydenhoidon asiantuntija Minna Eväsoja Espoon kaupungilta.

Perhekeskuksen sisääntuloaulassa kävijän vastaanottaa kuvanveistäjä Jasmin Anoschkinin uusi teos Satunnaislajikkeiden synty. Aulan seinälle rakennettu leikkisä teos koostuu kirjavasta joukosta erilaisia keramiikasta valmistettuja olentoja. Yhteistä olennoille on se, että ne elävät teoksessa sopusoinnussa keskenään ja pitävät hauskaa. Jasmin Anoschkin valittiin tilausteoksen tekijäksi yhdessä perhekeskuksen henkilökunnan kanssa. Teos ottaa aulan korkean tilan haltuunsa ja saa katsojien mielikuvituksen liikkeelle.

Perhekeskuksen taidekokonaisuus sisältää teoksia Saastamoisen säätiön taidekokoelman taiteilijoilta Eeva-Leena Eklund, Erik Granfelt, Reijo Hukkanen, Kirsi Jokelainen, Auli Järvelä, Johanna Koistinen, Inari Krohn, Pirkko Lepistö, Leena Nio, Mikko Oinonen, Outi Pienimäki, Per Stenius, Marja-Terttu Pitkänen, Jenni Rope, Tuomo Saali, Risto Suomi, Kirsi Tapper, Katja Tukiainen, Sinikka Tuominen, Reijo Viljanen, Veikko Vionoja ja Jim Wichmann. Teoksissa yhdistyvät ilo, valo ja lapsuuden eri teemat. Merkityksellistä on myös se, että tämän kokonaisuuden myötä perhekeskuksessa on tällä hetkellä suurin julkisessa tilassa esillä oleva kokonaisuus Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta EMMAn ulkopuolella.

Espoon keskuksen perhekeskuksen uudet tilat ovat avoinna kaikille ke 14.9.2022 klo 15–17 osoitteessa Kamreerintie 6. Tervetuloa tutustumaan!

Espoon keskuksen perhekeskus kokoaa saman katon alle lasten, nuorten ja perheiden palveluja. Lisäksi erilaiset järjestöt tarjoavat perhekeskuksen tiloissa erilaista toimintaa lapsiperheille. Ensi vuoden alusta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirtyvät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Lisätietoja perhekeskuksen palveluista löydät Espoon kaupungin sivuilta.

EMMA – Espoon modernin taiteen museo esittelee kotimaista ja kansainvälistä modernismia, nykytaidetta sekä muotoilua. Museo sijaitsee professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa teollisen arkkitehtuurin merkkirakennuksessa Näyttelykeskus WeeGeessä Espoon Tapiolassa. Pelkistetty moderni arkkitehtuuri tukee EMMAn, sekä yhteistyökumppaneiden Collection Kakkosen, Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmien sekä vaihtuvien näyttelyiden kokemuksellista esittämistä. Espoon julkinen taide on osa museon EMMA-kokoelmaa.

Saastamoisen säätiö on tieteen, taiteen ja yhteiskuntahankkeiden tukija ja mahdollistaja. Suomessa ja kansainvälisesti Saastamoisen säätiö tunnetaan erityisesti 2.600 teoksen taidekokoelmastaan, joka on maamme merkittävimpiä yksityisiä kokoelmia. Säätiön taidekokoelman painopiste on suomalaisessa ja kansainvälisessä nykytaiteessa ja se on pysyvästi näytteillä Espoon modernin taiteen museossa EMMAssa. Säätiön toiminnan tavoitteena on myös kansainvälisen tutkimuksen, koulutuksen ja verkostoitumisen edistäminen sekä yhteiskunnallisten, etenkin nuorisolle suunnattujen hankkeiden tukeminen.

Jasmin Anoschkin, Satunnaislajikkeiden synty, 2022. © Paula Virta / EMMA.
Jasmin Anosckin, 2022. © Ari Karttunen / EMMA.
Eeva-Leena Eklund, Holiday (Timantti II), 2020. © Paula Virta / EMMA
Katja Tukiainen, Pölysokeri, 2009. (vasemmalla) Risto Suomi, Untitled, 2001. © Paula Virta / EMMA.
Sinikka Tuominen, Kultamaa, 2013. © Paula Virta / EMMA.

Collection Kakkonen presenterar kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling av design och konst i nya lokaler i EMMA i utställningscentret WeeGee8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Den unika samlingsutställningen Collection Kakkonen som belyser den finska keramik- och glaskonstens historia och nutid öppnar på EMMA. Utställningen presenterar en kuraterad helhet ur kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling som är resultatet av decennier av samlande. För samlingen har nya, egna utställningslokaler där verken kommer till sin rätt på bästa möjliga sätt konstruerats i WeeGee. Utställningen har genomförts som ett samarbete mellan Kyösti Kakkonen, EMMA och Esbo stad.

EMMA opens new space for the world-class collection of visionary collector Kyösti Kakkonen, focusing on Finnish glass and ceramic design8.11.2022 10:00:00 EET | Press release

Opening on 10th November 2022, EMMA – Espoo Museum of Modern Art unveils its largest project to date: a new 1000m² exhibition space dedicated to Collection Kakkonen. Bridging the gap between art and design, Collection Kakkonen has been brought together over the course of 35 years by prominent businessman and collector Kyösti Kakkonen, subsequently gaining recognition as the most significant collection of unique and limited-edition Finnish glass and ceramics in the world.

Collection Kakkonen esittelee kauppaneuvos Kyösti Kakkosen mittavaa muotoilu- ja taidekokoelmaa uusissa tiloissa EMMAssa Näyttelykeskus WeeGeellä8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

EMMAssa avautuu ainutlaatuinen, suomalaisen keramiikka- ja lasitaiteen historiaa sekä nykypäivää valottava kokoelmanäyttely Collection Kakkonen. Näyttely esittelee kuratoidun kokonaisuuden kauppaneuvos Kyösti Kakkosen vuosikymmenten aikana keräämästä mittavasta kokoelmasta. Kokoelman esillepanoa varten Näyttelykeskus WeeGeelle on rakennettu uusi oma tilansa, jossa teokset pääsevät oikeuksiinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Kyösti Kakkosen, EMMAn ja Espoon kaupungin kanssa.