Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen kannatusyhdistys ry

Esseekilpailun pääpalkinnon 10 000 euroa voitti Maria Laakso Tampereelta

Kotkalaisen kulttuuriyhdistyksen järjestämän valtakunnallisen esseekilpailun 1. palkinnon 10 000 euroa voitti kirjallisuuden tutkija, FT Maria Laakso Tampereelta. 2. palkinnon 5000 euroa voitti Jaana-Erkkilä-Hill Kokkolasta ja kolmannen palkinnon 2500 euroa filosofian lisensiaatti Tarmo Ahvenainen Kotkasta.

Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistyksen järjestämän juhlavuoden valtakunnallisen esseekilpailun pääpalkinnon voitti kirjallisuuden tutkija, FT Maria Laakso Tampereelta. Toiseksi tuomaristo valitsi esseen, jonka on kirjoittanut professori Jaana Erkkilä-Hill Kokkolasta. Kolmannelle sijalle esseellään sijoittui filosofian lisensiaatti Tarmo Ahvenainen Kotkasta.

Esseekilpailun palkitsemistilaisuus järjestettiin Kotkassa sunnuntaina 3.12.2017. Voittajaesseen kirjoittajalle luovutettiin verovapaa 10 000 euron palkinto. 2. palkinto oli 5 000 euroa ja 3. palkinto 2 500 euroa.

190 kirjoittajaa pohti opetusta ja sivistystä

Kirjoituskilpailuun saapui määräaikaan mennessä 190 esseetä. Esseekilpailun aiheena oli ”Ei oppi ojaan kaada”. Osallistujien toivottiin arvioivan opetukseen ja sivistykseen liittyviä kysymyksiä avoimin mielin ja terävällä kynällä. Kilpailuun osallistuttiin nimimerkillä, joten tuomaristo ei arvioidessaan esseitä tiennyt niiden kirjoittajia.

Osa Suomi100-juhlavuoden ohjelmaa

Esseekilpailu järjestettiin vuosien 2016-2017 aikana osana Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Kilpailun suojelijana toimi valtioneuvos Riitta Uosukainen.

Tuomaristoon kuuluivat kirjailijat Jari Järvelä ja Matti Mäkelä, kirjastoneuvos Marja-Liisa Jenu, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorit Riku Halinen ja Päivikki Iivonen sekä päätoimittaja emeritus Jukka Vehkasalo.

Jukka Vehkasalo
jukka.vehkasalo@esseekilpailu.fi

Marja-Liisa Jenu
marja-liisa.jenu@esseekilpailu.fi

Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen kannatusyhdistys ry
Ruotsinsalmenkatu 18 C 27
48100 Kotka

Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistys ry
Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistys ry. perustettiin 1895. Yhdistys perusti Kotkaan kaksi koulua, joista Kotkan Lyseo on edelleen toiminnassa. Koulujen ylläpidosta luopumisen jälkeen 1970-luvulta alkaen yhdistyksen toiminnan funktio on ollut kulttuurirahastona toimiminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen kannatusyhdistys ry