Esteetön yhteiskunta on yhdenvertainen yhteiskunta

– Vammaisten kansalaisten mahdollisuus elää yhdenvertaisesti itsenäistä elämää muiden kanssa edellyttää laaja-alaista esteetöntä ja saavutettavaa ympäristöä sekä yhteiskunnan palveluja. Mitä esteettömämpi yhteiskunta on, sitä vähemmän tarvitaan esimerkiksi erityisratkaisuja sosiaali- ja terveyspalveluissa, toteaa Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen.

Apuvälineradalla saa oppia miten apuvälineillä liikutaan oikein, ja miten avustetaan turvallisesti.

Yhdenvertaisuus ja sote-uudistuksen vaikutukset apuvälinealaan ovat puheenaiheina Apuväline 2017 -tapahtumassa marraskuussa Tampereella. Tapahtuma kokoaa joka toinen vuosi apuvälineiden käyttäjät, palveluntarjoajat, apuvälinealan ammattilaiset ja päättäjät yhteen.

Tapahtuman avajaispäivänä 9. marraskuuta järjestettävän Invalidiliiton Kohti esteetöntä ja yhdenvertaista Suomea -seminaarin tavoitteena on herättää keskustelua, miten esteettömyys ja yhdenvertaisuus aidosti toteutuvat Suomessa. Itsemääräämisoikeus, yhdenvertainen valinnanvapaus ja osallisuus on taattava kohtuullisten mukautusten turvin myös kaikille eri tavoin toimintaesteisille ihmisille mukaan lukien ne, joilla on vaikea vamma tai harvinaissairaus.

– Esteettömyys ja yhdenvertaisuus ovat pitkälti asennekysymyksiä – kyse on ihmisarvon kunnioittamisesta. Esteetön ympäristö ei sulje yhtäkään kansalaista palvelujen ja osallisuuden ulkopuolelle, Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen korostaa.

Elina Nieminen pohtii seminaarissa yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiän kanssa, miten vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta voidaan Suomessa edistää.

– Esteettömyyden ja saavutettavuuden näkökulmasta sote-uudistus ei pidä sisällään velvoittavaa esteettömyyttä, mikä saattaa ruokkia esteellisen palvelun ja rakenteen syntymistä, Nieminen pohtii.

Tämä kaventaisi valinnanvapautta niiden kansalaisten kohdalla, jotka tarvitsevat esteetöntä toimintaympäristöä ja palvelua.

– Esimerkiksi riittävät ja yksilölliset apuvälinepalvelut, mukaan lukien laaja-alainen esteettömyys, ovat kaikille eri tavoin toimintaesteisille kansalaisille välttämätön edellytys osallisuudelle ja yhdenvertaisuudelle, Elina Nieminen toteaa.

Sote-uudistuksessa on merkityksellistä millä tavoin asiakasseteleiden arvo tullaan määrittämään apuvälineiden kohdalla. Elina Nieminen muistuttaa, että apuväline ei ole vain tekninen väline vaan kokonaisuus, johon kuuluu prosessi aina hankinnasta sovitukseen ja huoltoon. Lisäksi apuvälineen tulee vastata aina asiakkaan yksilöllistä tarvetta.

Sote-uudistus ja sen vaikutukset apuvälinealaan ovat esillä myös paneelissa perjantaina 10. marraskuuta.

Sujuvat hoitoketjut ja kehittyvä protetiikka tukevat proteesipotilaan laadukasta arkea

Apuväline 2017 -tapahtuman ammattilaispäivän toinen pääseminaari keskittyy protetisaation kehitykseen, raaja-amputoidun hoitoketjumalleihin, fysioterapiaan ja kuntoutusohjaukseen sekä lasten protetisaatiokäytäntöihin.Protetisaation uudet tuulet ja kuntoutus -seminaarin järjestävät Kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisyhdistys KUTKE ry ja Tampereen yliopistollinen sairaala TAYS. Seminaarin asiantuntijat yhdistävät puheenvuoroissaan nopeasti kehittyvät tekniset apuvälineet sekä laadukkaan lääkinnällisen kuntoutuksen.

– Amputaatiokoulutuksia järjestetään harvoin. Haluamme tarjota messukävijöille tilaisuuden keskustella, miten amputaatiopotilaille voidaan taata parasta hoitoa ja tukea selviytymistä arjessa, OYS:n kuntoutusylilääkäri, KUTKE ry:n puheenjohtaja Mauri Kallinen avaa.

Proteesien komponentit kehittyvät jatkuvasti ja tietotekniikka tuo älyä myös proteeseihin. Teknologia parantaa potilaan toimintakykyä, mutta keskeistä on huomioida koko hoitoketju amputaatiosta arjessa selviytymiseen.

– Kuntoutujan ääni saadaan kuuluviin moniammatillisessa yhteistyössä, jossa lääkäri, fysioterapeutti, apuvälineteknikko ja kuntoutusohjaaja yhdessä keskittyvät potilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Proteesipotilaat ovat usein monisairaita, jotka tarvitsevat rinnalla kulkijoita monimuotoisen ja uudistuvan palvelujärjestelmän keskellä, Kallinen linjaa.

Protetiikan, kuntoutuksen ja apuvälinealan uusimpiin ratkaisuihin ja palveluihin voi tutustua myös Apuväline 2017 -messuosastoilla.

Liikuntamaassa tutustutaan vammaisurheiluun Suomi 100 -vuotta hengessä

Apuväline 2017 -tapahtuman yhteydessä järjestettävä Liikuntamaa on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 -ohjelmaa. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n organisoimassa Liikuntamaassa voi kokeilla yli 30 toimintapisteessä vammaisurheilulajeja ja tutustua harrastusmahdollisuuksiin sekä liikunnan ja urheilun apuvälineisiin. Lauantain perhepäivässä saa erityisesti vinkkejä lasten harrastuksiin. Mukana on myös uusia lajeja, kuten lumilautailu ja cheerleading.

Kansainvälisestikin katsottuna ainutlaatuisessa tapahtumassa on mahdollisuus tavata suomalaisen vammaisurheilun tähtiä. Paralympiakomitea julkaisee Apuväline 2017 -tapahtumassa myös ensimmäiset edustajat Etelä-Korean Pyeongchandin maaliskuussa 2018 isännöimiin talviparalympialaisiin.

Apuväline 2017 järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Paikalle odotetaan 14 000 kävijää. Alan ajankohtaisimpien puheenvuorojen ja seminaarien lisäksi esillä on apuvälineitä ja ratkaisuja kotiin ja työhön yli 200 näytteilleasettajalta. Tapahtuman keynote-puhuja, Pekka Hyysalo kertoo oman tarinansa perjantaina 10. marraskuuta.

Apuväline 2017 -tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry.

Lisätietoja:

Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto ry
p. 09 616191, elina.nieminen@invalidiliitto.fi

Mauri Kallinen LT, professori, Ylilääkäri, puheenjohtaja
OYS, lääkinnällinen kuntoutus, KUTKE ry

p. 040-563 8150, mauri.kallinen@ppshp.fi

Hannes Pirhonen ja Mikko Peltonen valmistivat hedelmäsalaattia Apuväline 2015 -tapahtumassa Respectan osastolla.
Näkövammaisten liitto on mukana yhteistyössä, Apuvälineessä mukana Pimé Café.

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark Oy järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia, lähes 30 vuoden kokemuksella. Kuulumme Suomen Messut -konserniin. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylä. www.expomark.fi

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote