Esteettömässä leikkipuistossa viihtyvät kaikki

Rinnekoti rakennuttaa esteettömän leikkipuiston Espoon Lakistoon yhteistyössä LeikkiSet Oy:n kanssa. Alueelle tulee monitoimikeskus, karuselli, hiekkalaatikoita, keinuja, pallopelialue/leikkialue sekä kiipeilyteline. Esteettömyys on kaiken lähtökohta, ja esimerkiksi pyörätuolilla pääsee leikkialueella liikkumaan vapaasti myös jokaisella leikki- ja liikuntavälineellä.

Rinnekodilla on Lakiston alueella yhdeksän lastenyksikköä ja poliklinikka, jossa käy viikoittain useita lapsiperheitä. Lisäksi alueella toimii koulu.

- Lakiston leikkipuisto on erittäin odotettu ja toivottu ja on hienoa, että sen valmistuminen on nyt vihdoin käsillä. Rakennustyöt ovat hyvää vauhtia käynnissä. Toukokuussa istutamme alueelle myös hedelmäpuita, joista jokainen nimetään lastenyksiköidemme mukaan, projektissa mukana oleva lasten ja perheiden palveluiden palvelualuejohtaja Eva Keskilammi kertoo.

Leikkialuetta on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä toteuttaja LeikkiSetin kanssa. Yhdessä on pohdittu muun muassa sitä, minkälaisia oppimisen keinoja leikkialueen käyttäjät tarvitsevat ja miten leikkialue voisi vahvistaa esimerkiksi toimintakykyä.

LeikkiSet Oy:n aluepäällikkö Matti Kyllönen kertoo, että alue tulee olemaan monimuotoinen ja laaja-alainen erilaisten tarpeiden kannalta siten, että siinä yhdistyvät audiovisuaalisen, hieno- ja karkeamotorisen, psyykkisen sekä fyysisen kehityksen vaatimat tarpeet. Esimerkiksi leikkipuiston alustaksi valikoitui sinistä ja vihreää tekonurmea, minkä vuoksi näköaistimus on monipuolisempi kuin yksivärisellä alustalla.

- Lakistoon nouseva leikkialue on erityislaatuinen Suomenkin mittakaavassa. Leikkialueet rakennetaan yleensä niin, että esteettömät leikkivälineet ovat tavallaan lisävarusteita. Me LeikkiSetillä haluamme korostaa sitä, että esteettömyys ei ole vain lisävaruste leikkikentällä, vaan se voi myös olla lähtökohta suunnittelussa, kuten nyt Lakiston kohdalla on, Kyllönen mainitsee.

Leikkipuiston avajaisia vietetään elokuun viimeisenä lauantaina, 31.8. Avajaistapahtumassa on luvassa leikkipuistoon tutustumisen lisäksi erilaista ohjelmaa, josta kerromme lisää kesän aikana. Puisto toteutetaan osittain lahjoitusvaroin.

LeikkiSet Oy:n suunnitelma leikkipuistosta

Viestintäpäällikkö, Rinnekoti

Matti Kyllönen
Aluepäällikkö, LeikkiSet Oy
matti.kyllonen@leikkiset.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lisätietoja: www.rinnekoti.fi

LeikkiSet on leikki- ja ulkoliikuntapaikkarakentamisen markkinajohtaja Suomessa ja toimialan kansainvälinen edelläkävijä.

Lisätietoja: www.leikkiset.fi

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Rinnekodin tulos vuodelta 2018 antaa eväitä kasvuun2.4.2019 15:35:10 EESTTiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 83,1 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 5,6 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio on tyytyväinen säätiön 91. toimintavuoden tulokseen ja kertoo sen antavan eväitä kasvulle. Rinnekodin tavoitteena on uudistua ja uudistaa myös koko toimialaa, sanoo Kallio. Toiminnan painopisteenä vuonna 2018 oli vastuullisuus ja palveluiden kehittäminen sekä kestävän pohjan rakentaminen, jotta maantieteellinen laajentuminen mahdollistuisi tulevina vuosina.

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04:14 EESTTiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39:18 EESTTiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.