Esteettömyys on tärkeä arvo uusissa Scandic-hotelleissa - Kuusamon Rukahovi ja kaksi Helsinki-Vantaan alueen Cumulus-hotellia brändätään tänään Scandiceiksi

Cumulus Resort Rukahovi Rukatuntunturi sekä Cumulus Resort Airport Congress Center ja Cumulus City Airport brändätään Scandiceiksi tänään klo 14. Hotellit tulevat samalla osaksi vahvan arvopohjan hotellikulttuuria, jossa esteettömyys on yksi tukijaloista. Rukalla toteutetaan myös hyvän mielen tempaus.

Scandicin esteettömyysstandardi sisältää 135 kohdan muistilistan, joka on käytössä kaikissa Scandicin hotelleissa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Puolassa. Yritys palkittiin hiljattain kansainvälisellä esteettömyyspalkinnolla luovista käytännöistään.

Scandic-hotellien työntekijät osallistuvat esteettömyyskoulutukseen, jolla varmistetaan tarkoituksenmukainen palvelu toimintarajoitteisille hotellivieraille. Hotellien vastaanotoissa on asiakkaiden hyödynnettävissä kuulosilmukka ja kävelykepin pidike sekä asiakkaiden lainattavissa värinähälytyksellä varustettu herätyskello ja pyörätuoli.

”Uskon esteettömyysstandardin tuovan meille paljon hyviä näkökulmia, joilla voimme parantaa kaikkien vieraidemme liikkumista hotellissamme. Meillä on jonkin verran haasteelliset tilat, koska talo on rakennettu monessa osassa, joten esteettömyysaspekteja on syytä tarkastella. Kuulosilmukka ja pyörätuoli ovat ehdottomasti hyvä lisä palveluihimme.”, toteaa Rukahovin hotellinjohtajana jo vuodesta 2004 lähtien toiminut Lea Riekki

Varsinaisia estettömyyshuoneita Rukahovissa on tällä hetkellä yksi. Hotellin vuonna 1963 rakennetun alkuperäisen osan ja vuonna 2001 rakennetun laajennusosan välissä on henkilönostin helpottamassa esteetöntä siirtymistä hotellin eri osien välillä.

Scandicin arvojen mukaisesti toisten hyvinvoinnista välittäminen ja vastuullinen suhtautuminen ympäristöön ovat keskeisiä. Luovuuden käyttö palvelukulttuurissa on sallittua, jopa toivottua, ja rohkeita valintoja saa tehdä. Tänään aamupäivällä Rukan ympäristössä toteutetaan arvojen mukainen hyvänmielen tempaus. Samalla toivotetaan Ruka tervetulleeksi uudeksi Scandic-paikkakunnaksi.

Scandic Rukahovi on alueen suurin perinteinen hotelli Rukan kylän ytimessä ja laskettelurinteiden välittömässä läheisyydessä. Hiihtoladuille hotellista on noin 50 metriä. Rukahovin kokouskeskuksessa on tilat isompiinkin kokouksiin. Hotellissa toimii myös hemmotteluhoitoja sekä kauneus- ja kampaamopalveluita tarjoava Day Spa Feel it. Ruka sijaitsee 25 kilometriä Kuusamon keskustasta ja on yksi suosituimmista talviurheilukeskuksista Suomessa.

Scandic on nyt Helsinki-Vantaan lentokentän alueen suurin toimija

Cumulus Resort Airport Congress Center Vantaa brändätään tänään Scandic Helsinki Aviacongressiksi ja Cumulus City Airport Vantaa Scandic Helsinki Aviapolikseksi.

”Meillä on nyt viisi hotellia lentokentän alueella ja olemme alueen suurin majoituspalvelujen tarjoaja”, sanoo Scandic Hotels Oy:n kaupallinen johtaja Christian Borg

12.3. avattu Scandic Helsinki Airport sijaitsee 200 metrin päässä matkustusterminaaleista. Scandiciin kuuluvat myös Hilton-brändin alla toimiva Hilton Helsinki Airport sekä Holiday Inn Helsinki-Vantaa Airport.

Aviacongressin puolella on viisi esteetöntä huonetta, joissa on moottoroidut vuoteet. Aviapoliksen puolella esteettömyysaspektit huomioivia hotellihuoneita on muutama. Lisäksi hotelleissa on liuskia liikkumisen helpottamiseksi ja esteetön kulku kokoushuoneisiin.

”Minusta on äärettömän tärkeä ja upea asia, että esteettömyyteen panostetaan hotelleissamme jatkossa entistä enemmän. Kuka tahansa meistä voi milloin tahansa tarvita esteettömyyteen liittyviä asioita”, kertoo Scandic Helsinki Aviacongressin ja Scandic Helsinki Aviapoliksen hotellinjohtaja Katja Puistola

Scandic Helsinki Aviacongressissa on eri kokoisia kokoustiloja muutaman hengen tiloista aina 650 hengen tiloihin asti. Lisäksi hotellissa on executive-osasto, jossa on kolme kokoustilaa. Isompiin kokoustiloihin voi tarvittaessa ajaa sisään auton, joten tilat mahdollistavat esimerkiksi autonäyttelyiden järjestämisen.

Scandic Helsinki Aviapoliksessa ei ole kokoustiloja lainkaan. Sen sijaan hotellissa on suuri kuntosali, jota viereisen Scandic Helsinki Aviacongressin asiakkaat voivat myös käyttää. Hotelleista pääsee helposti bussikuljetuksella kahden kilometrin päässä sijaitsevalle Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Pohjoismainen hotellialan edelläkävijä Scandic osti Restelin koko hotelliliiketoiminnan joulukuun lopussa ja nousi kaupan myötä Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi. Ensimmäinen Cumulus-hotelli muutettiin Scandiciksi Helsingin Meilahdessa 27.2. Maaliskuussa Scandiceiksi muutettiin Hämeenpuiston ja Koskipuiston Cumulukset Tampereen ydinkeskustassa sekä Hakaniemen ja Kaisaniemen Cumulukset Helsingin ydinkeskustassa.

Lea Riekki, hotellinjohtaja, Scandic Rukahovi
lea.riekki@restelhotels.fi | lea.riekki@scandichotels.com | +358 40 750 4024

Katja Puistola, hotellinjohtaja, Scandic Helsinki Aviacongress & Scandic Helsinki Aviapolis
katja.puistola@restelhotels.fi | katja.puistola@scandichotels.com | +358 40 552 8847

christian.borg@scandichotels.com | +358 400 965 171

• Scandicilla on nyt 70 hotellia ja 13 000 hotellihuonetta 31 paikkakunnalla. Työntekijöitä on runsaat 2 300.