Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Mahdollisuudesta etätyön tekemiseen ja sen aiheuttamista muutoksista yritystoimintaan selvitettiin sekä Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan että kauppakamarien kahdessa erillisissä kyselyissä syyskuussa.

Kauppakamarien kyselyyn vastanneiden hämäläisyritysten mielestä toimipaikan sijainnin merkitys tulee hieman kasvamaan, mutta toimitilatarve vähenee lähitulevaisuudessa. Erityisesti viihtyisän työympäristön merkitys tulee lisääntymään.

Hämeen alueelta vastanneista yrityksistä 74 prosenttia arvioi työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän jonkin verran tai merkittävästi. ”Auton käyttö työmatkoilla vähenee ja sen myötä matkustuskustannukset laskevat. Työmatka-autoilun vähenemisellä on tulevaisuudessa varsin merkittävä vaikutus myös ympäristöpäästöihin”, Eerikäinen korostaa.

Osaamisvaliokunnan kyselystä selviää, että 58 prosentissa vastanneissa yrityksissä oli mahdollisuus tehdä etätöitä jo ennen koronapandemiaa ja liki kolmannes vastanneista kertoi ottaneen etätyön epidemian myötä käyttöön. Suurimmassa osassa yrityksissä myös jatketaan mahdollisuutta tehdä etätöitä pandemian jälkeen.

Liki joka toisella vastanneista yrityksistä on jo käytössä etätyöohjeistus ja 9 prosenttia kertoo ohjeistuksen olevan valmisteilla. Noin 13 prosenttia kertoo vielä tarvitsevansa etätyöohjeistusta. Yritykset painottavat, että etätyöpäivistä ja niiden määrästä viikoittain on sovittava esimiehen kanssa. Lisäksi henkilöstöä ohjeistetaan etätöissä tarvittavien laitteiden ja välineiden käytössä.

”Vastanneista yrityksistä 50 prosenttia ei osallistu henkilöstön etätyöpisteistä aiheutuviin kuluihin. Tällöin myös työergonomia voi olla riskitekijä. Lisäksi etätyössä tapahtuneet vahingot ovat lisääntyneet. Pakolliset, lakisääteiset vakuutukset eivät korvaa kaikkia etätyössä tapahtuneita vahinkoja, joten yrityksen koko henkilökunnalle tarjoama laaja tapaturmavakuutus voisi olla myös yrityksen kilpailuetu”, sanoo Eerikäinen.

Kauppakamarien etätyökyselyn tulokset >>>

Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan etätyökyselyn tulokset >>>

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Hämeessä uskotaan kasvuun17.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yritysten arviot lähikuukausien suhdannekehityksestä ovat jopa hieman parempia kuin valtakunnallisesti yritysten arviot. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin tiistaina. ”Vihdoinkin näyttää siltä, että alueemme yritykset uskovat kasvuun ja saavuttavat valtakunnallisen suhdannetason. Myös vastanneiden yritysten konkurssiriski on laskenut ja on nyt alempi kuin valtakunnallisissa tuloksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Väyläverkon investointiohjelma on riittämätön15.9.2021 11:51:02 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa vuosille 2022-2029 erityisesti maantieliikenteen osalta alimitoitettuna. ”Investointitaso on täysin riittämätön ja nyt esitetty investointisuunnitelma ei paranna maantieverkoston korjausvelkaa. Hämeen elinkeinoelämän kannalta on erittäin haitallista, jos valtatielle 12 suunniteltu Uusikylä-Tillola-tieosuuden parantaminen ja valtatielle 3 suunniteltu Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymää ei huomioida investointiohjelmassa”, kritisoi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset kannattavat työperäistä maahanmuuttoa6.9.2021 08:31:37 EEST | Tiedote

Yli puolet Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Yllättävän moni Hämeessä toimivista yrityksistä kannattaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Vastanneista yrityksistä 53 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman varmistamiseksi. Lisäksi alueellamme yritykset kannattavat vaihtoehtoisena keinona opiskeluun perustuvan maahanmuuton lisäämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula kasvaa myös Hämeessä2.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta koettelee osaa Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Elinkeinoelämä haluaa koronapassin nopeasti käyttöön18.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia haluaa koronapassin mahdollisimman nopeasti käyttöön. Tieto selviää kauppakamarin tekemästä pikakyselystä. ”Vastanneista yrityksistä yli kolmannes kertoo, että koronapassi vaikuttaisi liiketoimintaan paljon tai erittäin paljon. Keskuskauppakamari vaati jo huhtikuussa kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa ja terveysturvallisessa avautumisessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.