Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Mahdollisuudesta etätyön tekemiseen ja sen aiheuttamista muutoksista yritystoimintaan selvitettiin sekä Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan että kauppakamarien kahdessa erillisissä kyselyissä syyskuussa.

Kauppakamarien kyselyyn vastanneiden hämäläisyritysten mielestä toimipaikan sijainnin merkitys tulee hieman kasvamaan, mutta toimitilatarve vähenee lähitulevaisuudessa. Erityisesti viihtyisän työympäristön merkitys tulee lisääntymään.

Hämeen alueelta vastanneista yrityksistä 74 prosenttia arvioi työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän jonkin verran tai merkittävästi. ”Auton käyttö työmatkoilla vähenee ja sen myötä matkustuskustannukset laskevat. Työmatka-autoilun vähenemisellä on tulevaisuudessa varsin merkittävä vaikutus myös ympäristöpäästöihin”, Eerikäinen korostaa.

Osaamisvaliokunnan kyselystä selviää, että 58 prosentissa vastanneissa yrityksissä oli mahdollisuus tehdä etätöitä jo ennen koronapandemiaa ja liki kolmannes vastanneista kertoi ottaneen etätyön epidemian myötä käyttöön. Suurimmassa osassa yrityksissä myös jatketaan mahdollisuutta tehdä etätöitä pandemian jälkeen.

Liki joka toisella vastanneista yrityksistä on jo käytössä etätyöohjeistus ja 9 prosenttia kertoo ohjeistuksen olevan valmisteilla. Noin 13 prosenttia kertoo vielä tarvitsevansa etätyöohjeistusta. Yritykset painottavat, että etätyöpäivistä ja niiden määrästä viikoittain on sovittava esimiehen kanssa. Lisäksi henkilöstöä ohjeistetaan etätöissä tarvittavien laitteiden ja välineiden käytössä.

”Vastanneista yrityksistä 50 prosenttia ei osallistu henkilöstön etätyöpisteistä aiheutuviin kuluihin. Tällöin myös työergonomia voi olla riskitekijä. Lisäksi etätyössä tapahtuneet vahingot ovat lisääntyneet. Pakolliset, lakisääteiset vakuutukset eivät korvaa kaikkia etätyössä tapahtuneita vahinkoja, joten yrityksen koko henkilökunnalle tarjoama laaja tapaturmavakuutus voisi olla myös yrityksen kilpailuetu”, sanoo Eerikäinen.

Kauppakamarien etätyökyselyn tulokset >>>

Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan etätyökyselyn tulokset >>>

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Hämeen alueelle uusia hallitusammattilaisia8.12.2021 13:21:39 EET | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin marraskuussa. ”HHJ-tutkinto järjestettiin neljättä kertaa etänä 16.11. Hämeen kauppakamarin alueelta tutkinnon läpäisi 13 henkilöä, joista yhdeksän on Päijät-Hämeestä ja neljä henkilöä Kanta-Hämeestä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Kansainväliset osaajat vierailevat hämäläisissä yrityksissä23.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari on syksyn aikana lähestynyt alueen yrityksiä Kansainvälinen osaaja -teemapäivällä. ”Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen tämän viikon aikana. Teemapäivään olemme saaneet mukaan 15 hämäläisyritystä, joissa vierailee 1–3 opiskelijaa ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta”, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta.

Kamppailu Hämeen Herruudesta käynnistyy perjantaina28.10.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Pelicansin, HPK:n ja Hämeen kauppakamarin viisi vuotta sitten lanseeraama taistelu Hämeen Herruudesta jatkuu tällä kaudella. Pelicansin ja HPK:n kauden ensimmäinen ottelu pelataan Lahdessa perjantaina 29.10. ”Liigan runkosarjan keskinäisissä otteluissa enemmän pisteitä kerännyt joukkue ansaitsee kiertopalkinnon lisäksi 5 000 euroa seuran junioritoimintaan. Tämän sarjakauden Hämeen Herruuden yhteistyökumppaneina toimivat kauppakamarin lisäksi Osuuskauppa Hämeenmaa, Etelä-Suomen Sanomat ja Hämeen Sanomat”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten positiivinen suhdannetrendi jatkuu27.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten hyvä suhdannetilanne on pysynyt lähes ennallaan verrattuna heinäkuuhun. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat pysyneet lähes samalla tasolla kuin heinäkuussa ja suhdannearviot ovat alueellamme nyt lokakuussa lähellä koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.