Tutoris Oy

Etäkuntoutuksen uusin innovaatio - nettiterapiapelit avuksi puheterapeuttien resurssipulaan

Oulu 15.11.2017. Äännevirheitä esiintyy  joka  neljännellä  6-8-vuotiaalla suomalaislapsella ja   niistä yleisimmät ovat R- ja S-virheet. Äännevirheillä voi olla suuri vaikutus lapsen itsetuntoon ja kommunikointi- ja vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Lasten äännevirheisiin kiinnitetään yleensä  huomiota  neuvolan ikäkausitarkastuksissa, mutta usein perheet eivät saa niihin riittävästi  tai  lainkaan  ohjausta puheterapeuttien resurssipulan vuoksi. Etäkuntoutuksen avulla palveluita voidaan tarjota myös välimatkoista välittämättä Suomessa alueille, joilla säännöllisen puheterapian saaminen olisi haasteellista ja jopa ulkomaille.

Tutoris Erikoiskuntoutuksessa on haettu aktiivisesti ratkaisuja helpottamaan lasten ja perheiden tilannetta kehittämällä puheterapiapalveluita teknologiaa apuna käyttäen. Marrakuussa 2017 julkaistavat nettiterapiapelit Ärjyn Ärräkouluja Sirun Sihinäkoulu,  tarjoavatlapsille mahdollisuuden oppia puuttuvat R- ja S-äänteet hauskalla ja  motivoivalla  tavalla.  Lapsi  tai lapsiryhmä ja  aikuinenvoivat  tehdä  monipuolisia  äänneharjoituksia  itsenäisesti  ja  ammattitaitoisen puheterapeutin ohjaamana lapsen omassa toimintaympäristössä.

Seikkailu Sirun kanssa S-saarella ja Ärjyn kanssa R-avaruudessa ovat Tutoriksen puheterapeuttien suunnittelemia ja ne sisältävät 10 minipeliä kotiharjoitteluun yhdessä kattavan kotiharjoittelumateriaalin kanssa. Tutoris tarjosi Suomen juhlavuoden kunniaksi Suomi 100 - hankkeessa sadalle lapselle mahdollisuuden omaksua puuttuva äänne nettiterapian avulla.

–    Peli motivoi lasta eri tavalla kuin perinteiset puheterapiaharjoitukset. Keskittyminen pysyi yllä ja hyvä tarina sekä pelin vaikeustaso etenivät sopivaa tahtia. Pelin motoristen harjoitteiden avulla lapsi oppi hahmottamaan oman suun motoriikkaa huomattavasti aiempaa paremmin, kertoo  peliä  yhdessä  lapsensa kanssa testannut kajaanilainen Senja Vänskä.

Pelin testanneista lapsista lähes viidennes oppi äänteen ja alkoi käyttää sitä puheessa yhden kuukauden harjoitusjakson  aikana.  Yli  puolet  testanneista  oppi  puuttuvan  äänteen  jakson aikana  ja harjoittelevat vielä opitun äänteen vakiintumista puheeseen.

–   Puheterapeuttina minun on helpompi saada perheet sitoutumaan päivittäiseen harjoitteluun, kun heillä on selkeä työkalu, minkä avulla harjoitella äänteitä, toteaa puheterapeutti Hanna-Mari VirtanenTutorikselta.

Teknologia mahdollistaa oikea-aikaisen, yksilöllisen ja säännöllisen kuntoutuksen. Nettiterapiapelien avulla perheiden on myös helpompi sitoutua puheterapiaan. Samalla pyritään tehokkaampaan kuntoutukseen, mikä parhaimmillaan tuottaa yhteiskunnalle säästöjä. Pelit tulevat myyntiin Tutoriksen verkkokauppaan 21.11.2017.
www.tutoris.fi/verkkokauppa

Lisätietoa Tutoriksen nettiterapiapaleistä: