Etätöitä halutaan tehdä puolet työajasta – toimitilat ison muutoksen edessä

Koronapandemia teki etätyöstä arkea Suomessa ja maailmalla. Nyt työntekijät toivovat, että voisivat myös tulevaisuudessa tehdä puolet työajastaan etänä. Tämä voi tarkoittaa isoa muutosta paitsi työn tekemisen tapaan, myös toimitiloihin.
Duunitorin strategia- ja työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto uskoo, että mahdollisuus joustavaan etätyöhön tulee olemaan tulevaisuudessa tärkeä kilpailuvaltti työnantajille.

Ennen koronapandemiaa suomalaiset rekrytoinnin, markkinoinnin, viestinnän ja johtamisen ammattilaiset työskentelivät keskimäärin neljäsosan työstään etänä. Koronan myötä tilanne kääntyi päälaelleen ja etätöitä on korona-aikaan tehty 75 prosenttia työajasta.

Nämä asiat selviävät Duunitorin 15.4.2020 julkaisemasta Kansallisesta rekrytointitutkimuksesta, jossa selvitettiin tänä vuonna paitsi rekrytoinnin tapoja ja trendejä, myös  etätyöhön liittyviä käytäntöjä ja asenteita.

Kyselytutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka paljon vastaajat haluaisivat tehdä etätöitä tulevaisuudessa. Tulokset asettuivat ennen pandemiaa ja pandemian aikana totuttujen käytäntöjen välimaastoon, sillä kyselyyn vastanneilla olisi toiveena työskennellä tulevaisuudessa noin puolet työajastaan etänä.

”Jonkinlaista hybridimallia selvästi odotetaan, mutta jää nähtäväksi, miten se toteutetaan. Ollaanko jatkossa esimerkiksi yksi viikko työpaikalla ja yksi etänä? Vai tietty määrä päiviä viikosta tai tunteja päivästä etänä?” Duunitorin työnantajakuva- ja strategiakonsultti Lauri Vaisto pohtii.

Kyselyn mukaan 76 prosenttia vastaajista kokee, että etätyö on yhtä arvostettua kuin paikan päällä tehty työ.

”Veikkaan (ja toivon), että koronapandemian jälkeen ei palattaisi takaisin vanhanaikaiseen ja epäluottavaiseen ’1–2 kertaa viikossa on sallittua olla etänä esihenkilön luvalla’ -käytöntöön, vaan annettaisi ihmisen itse päättää, tekeekö töitä etänä vai työpaikalla. Tämän vuoden aikana on tullut kaikille selväksi, että työt hoituvat etänä ihan yhtä hyvin kuin paikan päällä, ellei välillä paremminkin”, toivotaan yhdessä tutkimuksen avoimessa vastauksessa.

Etätyö sujuu, mutta yhteisöllisyys kärsii

Vastaajat kokevat yleisesti ottaen etätyön sujuvan hyvin. 86 prosenttia vastaajista kertoo oman työnsä olevan sujuvaa etätöissä, ja 81 prosenttia kertoo työkalujen ja yhteyksien olevan kunnossa. Noin joka kolmannen vastaajan organisaatiossa on järjestetty koulutusta etätyön tekemiseen.

Yhteisöllisyyttä yleistynyt etätyö on kuitenkin rokottanut. Vain 22 prosenttia vastaajista kertoo yhteenkuuluvuuden tunteen toteutuvan työssään hyvin, ja sosiaalinen vuorovaikutus toteutuu hyvin reilulla kolmanneksella vastaajista.

Yhteistyön muiden kanssa kokee sujuvaksi etätöissä 68 prosenttia vastaajista.

”Teknisesti etätyö näyttää sujuvan Suomessa hyvin, mutta etätyön vaikutusta työkulttuuriin ja ihmisten sosiaaliseen kanssakäymiseen ei ilmeisesti ole juurikaan käsitelty organisaatioissa. Tutkimus osoittaa, että ihmiset kaipaavat yhteisöllisyyttä”, Vaisto kommentoi.

Toimitilojen tulevaisuus on yhteisöllinen

Kyselyn avoimissa kommenteissa moni kertoo, että oman organisaation toimistotiloja aiotaan supistaa. Tulevaisuudessa monella alalla voidaan nähdä entistä pienempiä toimistoja ja toisaalta monipuolisempia työtiloja.

Avoimissa vastauksissa korostuivat pienemmät toimistot, pop-up-toimistot ja joustavat työskentelytilat.

”Työpaikoista tulee ehkä enemmän kokoontumispaikkoja, joissa pääpaino ei ole yksittäisillä työpisteillä, vaan erilaisilla asiakastapaamis- ja workshop-tiloilla. Työpaikkojen elämyksellisyys korostuu entisestään”, ennustaa eräs vastaajista.

Lauri Vaisto uskoo, että joustava etätyömahdollisuus tulee olemaan jatkossa monilla aloilla tärkeä kilpailuetu ja tapa erottua työnantajana.

”Meillä on edelleen monia perinteisiä aloja, joissa tullaan edelleen käymään keskustelua siitä, voidaanko etätöitä tehdä nyt ja tulevaisuudessa. Uskon, että etenkin aloilla, joissa on pulaa osaajista, etätyö tulee olemaan tärkeä kilpailuetu työnantajalle.”

Vuoden 2021 Kansallinen rekrytointitutkimus julkaistiin 15.4.2021. Yhdeksättä kertaa järjestettyyn kyselytutkimukseen vastasi maaliskuun aikana 235 rekrytoinnin sekä markkinoinnin, viestinnän ja johtamisen ammattilaista.

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.