Etelä-Espoon bussireitit uudistuvat, kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa
Metron jatko Matinkylästä Kivenlahteen tuo vaihdottoman yhteyden Espoosta Helsingin keskustaan nykyistä useamman ulottuville. Metrolla on tiheä vuoroväli ja laajat liikennöintiajat kaikkina viikonpäivinä. Lisäksi ruuhka-aikoina Kamppiin pääsee vaihdotta busseilla, jotka kulkevat 20 minuutin välein Länsiväylän pohjoispuolisilta alueilta Olarista, Saunalahdesta, Latokaskesta, Kurttilasta ja Tillinmäestä.
”Liityntämatkojen väheneminen sekä niiden lyhentyminen nykyisestä parantavat metron suuntaisten matkojen palvelutasoa selvästi. Uusi linjasto myös nostaa Espoon sisäisten bussiyhteyksien laatua merkittävästi”, osastonjohtaja Tero Anttila sanoo.
Kivenlahden metro ja uudistuvat bussireitit parantavat merkittävästi Espoon sisäisiä yhteyksiä. Runkobussilinjat 520 ja 530 tiivistävät yhteyksiä etenkin metron ja rantaradan välillä. Ne kulkevat tiheällä vuorovälillä Matinkylästä Espoon keskuksen ja Leppävaaran suuntiin.
Runkobussin 510 reittiä jatketaan Tapiolasta Espoonlahden kautta Kivenlahteen, minkä ansiosta monet nykyisin kaksi vaihtoa vaativat matkat muuttuvat yhden vaihdon matkoiksi ja jopa vaihdottomiksi. Myös yhteydet Espoosta Meilahteen ja Pasilaan sekä Helsingin pohjoiseen kantakaupunkiin ovat jatkossa merkittävästi sujuvampia.
Espoonlahden ja Soukan alueilta ei enää jatkossa pääse yhdellä bussilla Kamppiin ruuhka-aikoinakaan. Bussit olisivat metron kanssa päällekkäistä liikennettä, eikä niiden säilyttäminen ole mahdollista, koska se olisi pois muiden alueiden palvelusta.
Kirkkonummen liityntälinjat ajavat jatkossakin Matinkylään. Päätepysäkin sijaintia katsotaan vielä uudelleen sitten, kun metroliikenne Kivenlahteen on alkanut. Nykyinen bussilinjasto palvelee kattavasti ja kustannustehokkaasti Kirkkonummen keskeisiä taajamia. Uudistuksessa ruuhka-ajan vuorotarjontaa kohdennetaan niin, että se vastaa nykyistä paremmin kysyntään.
Asiakkaiden palaute ohjasi suunnittelua
HSL on kuullut ja osallistanut asiakkaitaan bussireittien suunnittelun eri vaiheissa. Elokuussa 2020 HSL keräsi lähtötietoja kyselyllä, jossa kartoitettiin suunnittelualueella kulkevien liikkumistottumuksia. Kyselyyn saatiin hieman yli 4 000 vastausta, joita hyödynnettiin bussireittien suunnittelussa.
HSL:n suunnittelijat ovat raportoineet työn etenemisestä verkossa ja pyytäneet asiakkailta kommentteja. Blogikirjoituksia on luettu yhteensä 59 000 kertaa. Lisäksi järjestettiin kolme asukastyöpajaa etäyhteyksin. Verkossa esitelty luonnos uusista bussireiteistä keräsi reilun kolmen viikon aikana noin 1 400 kommenttia.
Elokuisen kyselyn mukaan nykyisen linjaston suurimmat ongelmat ovat Kauklahdenväylän suunnalla. Uusi suunnitelma tuo sinne lisää vuoroja ja nopeampia yhteyksiä Espoonlahden ja Kivenlahden metroasemilta Kauklahden juna-asemalle.
”Muokkasimme useita yksittäisiä suunnitteluratkaisuja asiakkaiden palautteen pohjalta. Muutimme esimerkiksi Kauklahden bussien reittejä ja vuorovälejä ja jatkoimme bussilinjan 542 reittiä Soukanniemeen ja linjan 158 reittiä Tillinmäestä Espoonlahteen. Asiakkailta lähtöisin on myös toive, että runkobussin 510 reittiä jatketaan Kivenlahteen”, joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen, puh. 040 508 8816
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme