Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat uudistuvat 3.1. – liikenne tihenee ja uusia solmukohtia syntyy

Metron laajentumisen tuoma liikenteen mullistus Helsingin seudulla täydentyy heti vuodenvaihteen jälkeen keskiviikkona 3. tammikuuta, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit saavat uudet reitit.

Kaikkein eniten bussiliikenne muuttuu Espoossa, jossa uudistuvat niin matkat Helsingin keskustaan kuin Espoon sisäisetkin yhteydet. Uudistuksen vaikutukset ulottuvat rantaradalle ja osin sen pohjoispuolellekin. Joukkoliikenne Etelä-Espoosta Helsingin keskustaan kulkee metrolla, ja bussit kuljettavat Espoossa metroradan varrelle.

Kaikkein suurimmat vaihtopaikat uudella osuudella ovat Matinkylä ja Tapiola. Matinkylässä matkustajia palvelee Matinkylän metroaseman ja kauppakeskus Ison Omenan yhteydessä sijaitseva bussiterminaali. Tapiolassa taas on käytössä väliaikaisjärjestelyjä ennen Merituulentien bussiterminaalin avautumista alkuvuodesta 2019.

Espoossa bussin ja metron välillä vaihtaminen on mahdollista myös muun muassa Niittykummussa, Urheilupuistossa ja Aalto-yliopistolla.

Espoon sisäisissä yhteyksissä suurin muutos on se, että liikenteen vuorovälit tihenevät tärkeimmillä yhteysväleillä, kun linjoja on keskitetty ajamaan yhteisillä reittiosuuksilla. Toisaalta vaihtojen määrä keskimäärin kasvaa.

Yöbussiliikenne Etelä-Espoon suuntaan kulkee edelleen Kampin terminaalista metron liikennöintiaikojen ulkopuolella.

”Muutos Espoon liikenteessä on perusteellinen, eikä tämän kokoluokan bussilinjaston uudistusta ole tehty koskaan aiemmin HSL:n historiassa”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Mittavia investointeja Espoon katuverkkoon

Liityntäbussien toimintaedellytysten turvaamiseksi Espoon kaupunki on investoinut mittavasti katuverkkoon rakentamalla uusia katuyhteyksiä ja parantamalla liityntäliikenteelle keskeisiä katuja metroasemilla ja niiden ympäristössä. Katutyöt metroasemien ympäristössä on saatu päätökseen Tapiolan ja Aalto-yliopiston asemia lukuun ottamatta.

Matinkylän liityntäliikennettä varten Länsiväylälle on rakennettu bussikaistat lännen suuntaan. Myös Piispansillan katujärjestelyjä on uudistettu lisäkaistoilla ja joukkoliikenteen liikennevaloetuuksilla. Soukan ja Iivisniemen suunnan liityntälinjoille on rakennettu kokonaan uusi katuyhteys, Suomenlahdentie. Liikennejärjestelyjä on uudistettu myös muiden metroasemien ympäristöissä.

Maksullisia liityntäpysäköintipaikkoja henkilöautoille on pysäköintilaitoksissa Matinkylän, Tapiolan, Urheilupuiston ja Niittykummun metroasemilla sekä Helsingin puolella Lauttasaaressa. Runkolukittavia pyöräpysäköintipaikkoja on kaikilla metroasemilla.

Muutoksia myös Helsingissä ja Kirkkonummella

Lauttasaaren liikenteessä merkittävintä on, että kaikki saarella kulkevat bussilinjat kulkevat joko Lauttasaaren metroasemalle tai sen kautta. Lauttasaaresta muodostuu lisäksi vaihdoton yhteys bussilla Erottajalle ja Hietalahteen sekä myös Keilaniemen ja Tapiolan suuntiin.

Bussilinjat uudistuvat myös Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa, jossa palvelee tihein vuorovälein päivittäin aamusta iltaan kulkeva poikittaislinja 551. Samalla yhteys Helsingin keskustaan muuttuu vaihdolliseksi.

Kirkkonummelta nykyisin Kamppiin kulkevat bussilinjat taas saavat uuden päätepysäkkinsä Matinkylän bussiterminaalista.

Lisätietoja: hsl.fi/länsimetro/bussilinjasto

Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, HSL, p. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, HSL, p. 040 161 2173
Sinikka Ahtiainen, suunnittelupäällikkö, Espoon kaupunki, p. 050 413 1451