Etelä-Karjalan pk-yritykset luottavaisina tulevaisuuteen – investoinnit ja henkilöstön koulutus suunnitelmissa

Etelä-Karjalan pk-yritykset suhtautuvat melko luottavaisesti tulevaisuuteen. 40 prosenttia maakunnan yrityksistä arvioi asemansa ja toimintansa pysyvän ennallaan lähitulevaisuudessa. Alueen pk-yritykset pyrkivät uusiutumaan investoimalla ja henkilöstöä kouluttamalla. Linjaukset ovat samat kuin koko Suomen tasolla. Neljännes maakunnan kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä kertoo satsaavansa lisää innovaatioihin. Noin kolmannes uskoo viennin arvon kasvavan. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Kansainvälisen liiketoiminnan osalta Etelä-Karjalan alueen vastaukset ovat suuntaa-antavia, sillä Pk-yritysbarometriin vastanneiden maakunnan pk-viejien määrä on hyvin pieni.Etelä-Karjalassa toimivista pk-yrityksistä noin joka seitsemäs ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla.Vastaajista enemmistä harjoittaa suoraa tavaravientiä ja pieni osuus palveluvientiä. Pieni joukko yrityksistä arvioi, että kokonaisliikevaihdosta yli puolet tulee suorasta viennistä.

–Maakunnan pk-viejistä edelleen suuri osa tekee vientikauppaa suurella riskillä suojaamatta myyntisaataviaan. Hyvä uutinen kuitenkin on, että yritysten tietoisuus vientikauppojen myyntisaatavien suojaamisesta näyttää lisääntyneen. Koko maassa pelkkää laskua vastaan ilman luottovakuutusta vientiä tekevien yritysten määrä on tasaisessa laskussa. Nyt 65 prosenttia pk-viejistä kertoi tekevänsä vientikauppaa ilman luottovakuutusta. Vuosi sitten osuus oli 72 prosenttia ja syksyllä 2015 peräti 75 prosenttia, sanoo aluejohtaja Mirjam Sarkki Finnverasta.

Omistajanvaihdoksissa on potentiaalia myös Etelä-Karjalassa.

–Omistajanvaihdoksiin ja yrityskauppoihin liittyy paljon ulkoisen rahoituksen tarvetta. Omistajanvaihdokset kuitenkin vievät yrityksiä hyvin usein uudelle kasvu-uralle. Rahoittajiin kannattaa ottaa varhaisessa vaiheessa yhteyttä, hyville hankkeille rahoitus järjestyy, Sarkki sanoo.

Team Finland -toimijat Finnvera, Finpro, Tekes ja Ulkoministeriö kumppaneineen ovat mukana 19.9.2017 Lappeenrannassa järjestettävässä Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta -tapahtumassa.

Etelä-Karjalassa toimii runsaasti suhteellisen pieniä, innovatiivisia ja menestyviä pk-kasvuyrityksiä, joilla on markkinapotentiaalia sekä lähimarkkinoilla että kauempanakin.

–Eritysesti pk-yritysten kansainvälistymisen tukena ovat Finpron asiantuntijat yli 30 toimistossa eri puolilla maailmaa sekä Suomessa lähellä yrityksiä. Olemme aina valmiita sparraamaan, neuvomaan ja opastamaan yrityksiä eteenpäin kansainvälistymisen eri vaiheissa sekä valituilla markkinoilla. Olemme luoneet myös laajan kontakti- ja asiantuntijaverkoston maailmalla tukemaan ja auttamaan suomalaisia yrityksiä kohdemaissa, kertoo Maarit Vuorio, Advisor, Export Finland, Finpro.

Hän kehottaa yrityksiä olemaan aktiivisia ja rohkeasti yhteydessä kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa. Yrityksen apuna kansainvälistymisessä maailmalla Finpron lisäksi on myös ulkoministeriön noin 90 edustuston globaali ulkomaanverkko.

–Verkostomme auttaa varsinkin mahdollisten viennin esteiden ja ongelmien taklaamisessa, antaa yrityksille analyyttistä tietoa kohdemaasta ja auttaa monin eri tavoin yrityksen verkottumisessa ja kontakteissa kohdemarkkinalla, sanoo Team Finland -vientisuurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Finpro ja muut Team Finland -toimijat seuraavat jatkuvasti globaaleja markkinamahdollisuuksia, suoria kaupanmahdollisuuksia sekä pidemmälle luotsaavia signaaleja markkinoilta, joilla voi olla vaikutusta suomalaisyritysten menestymiseen markkinoilla. Kaikki nämä löytyvät www.marketopportunities.fi-verkkopalvelusta.

Innovaatioihin ja tuotekehitykseen halutaan panostaa

Etelä-Karjalassa joka neljäs kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä arvioi kasvattavansa innovaatio-, tuotanto- ja tuotekehityspanostuksiaan tulevana vuonna. Koko maan tasolla into panostaa innovaatioihin ja toiminnan kehittämiseen on suurinta 42 prosentilla kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä.

Tekes rahoitti Etelä-Karjalan yrityksiä viime vuonna yli kahdeksalla miljoonalla eurolla. Yli puolet rahoituksesta suunnattiin palvelualoille. Teollisuuden aloja rahoitettiin noin 3,5 miljoonalla eurolla.

–Valtaosa eli 77 prosenttia eteläkarjalalaisten yritysten Tekes-rahoituksesta kohdistui pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Valtakunnallisestikin pk-yritykset ovat Tekesin keskeisin asiakasryhmä, viime vuonna 77 prosenttia rahoituksestamme käytettiin kasvuhakuisten pk-yritysten innovaatioprojekteihin myös kansallisella tasolla. Viime syksynä lanseeratusta innovaatiosetelistä tuli nopeasti suosittu myös Etelä-Karjalassa, kertoo palvelujohtaja Kari Komulainen Tekesistä.

Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta -tapahtuma ja Team Finland tiimitavattavissa -tapahtuma järjestetään Lappeenrannan Scandic Patriassa tiistaina 19.9. osoitteessaKauppakatu 21, Lappeenranta kello 12–16. Lisätietoa tapahtumasta, järjestäjistä ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta: http://www.tiimitavattavissa.fi/Lappeenranta. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Pk-yritysbarometri

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Syksyn 2017 barometri julkistettiin 11.9.2017. Se perustuu noin 4 700 pk-yrityksen vastauksiin eri puolilta Suomea. Vastaajista kansainvälisillä markkinoilla toimii vajaat 1 100 yritystä. Barometriin osallistuneista eteläkarjalalaisista yrityksistä 9 ilmoitti harjoittavansa ensisijaisesti kansainvälistä liiketoimintaa.

Mirjam Sarkki, aluejohtaja, Finnvera, 050 339 0957, etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, etunimi.sukunimi@finpro.fi

Kari Komulainen, palvelujohtaja, Tekes, etunimi.sukunimi@tekes.fi

Juha Markkanen, vientisuurlähettiläs, ulkoministeriö, 050 3271 314, etunimi.sukunimi@formin.fi

Ostajarahoitus järjestyi vientitakuulaitosten yhteistyönä - Finnvera osallistui suurimpaan rahoitushankkeeseensa telesektorilla10.10.2017 08:27Tiedote

Rahoituksen järjestäminen on yhä keskeisemmässä roolissa vientikauppaneuvotteluissa, ja trendi on voimistunut viime vuosina. Finnvera edisti Nokian verkkolaitetoimituksia maailman johtaviin teleoperaattoreihin kuuluvalle Verizonille tarjoamalla ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kokoluokaltaan mittavassa rahoituksessa Finnveran takuun ja rahoituksen osuus on 1,5 miljardia dollaria eli noin 1,3 miljardia euroa. Pohjois-Amerikkaan suunnattu rahoitus syntyi vientitakuulaitosten yhteistyönä, sillä mukana rahoituksen järjestelyssä oli myös Kanadan vientitakuulaitos Export Development Canada (EDC).

Yli kolmannes Keski-Pohjanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin25.9.2017 14:00Tiedote

Keski-Pohjanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna kasvua, ja lähes joka viides maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Keski-Pohjanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman joka kolmas ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Joka kolmas Varsinais-Suomen vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin19.9.2017 08:50Tiedote

Varsinais-Suomen pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 30 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Lähes 40 prosenttia yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Varsinaissuomalaisista pk-yrityksistä reilut 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Puolet Pirkanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin19.9.2017 08:30Tiedote

Pirkanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 40 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Pirkanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman vajaat 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.