Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra ÖsterbottenEtelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Etelä-Pohjanmaalla joulukuun lopussa 6454 työtöntä työnhakijaa

Työttömien työnhakijoiden määrä kasvoi Etelä-Pohjanmaalla vuoden takaisesta vertailuajankohdasta yhdellä henkilöllä eli pysyi lähes samana (0,0 %). Koko maassa työttömien työnhakijoiden määrä laski vuoden takaisesta 5,4 prosentilla. Edellisestä kuukaudesta työttömien työnhakijoiden määrä nousi 1228 henkilöllä.
Maakunnan alhaisimmat työttömien työnhakijoiden osuudet olivat Kuortaneella (4,7 %), Isossakyrössä (5,4 %), Ilmajoella (6,0 %) ja Isojoella (6,0 %).

Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Etelä-Pohjanmaan alueella 7,5 prosenttia, joka oli Manner-Suomen toiseksi alhaisin Pohjanmaan ELY-keskusalueen (6,6 %) jälkeen. Koko maassa työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 9,9 prosenttia.

Lomautettujen lukumäärä joulukuun lopussa oli 1073, jossa nousua viime vuoden vertailuajankohtaan oli 138 henkilöä eli 14,8 %. Viime kuukaudesta lomautettujen lukumäärä nousi 555 henkilöllä.

Työttömistä työnhakijoista ulkomaiden kansalaisia oli 418, mikä oli 139 henkilöä (49,8 %) enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Työttömistä ulkomaiden kansalaisista ukrainalaisia oli 109 henkilöä.

Uusia avoimia työpaikkoja Etelä-Pohjanmaalla oli kuukauden aikana 3003 kappaletta, joka oli 893 kappaletta (-22,9 %) vähemmän kuin vuosi sitten. Kuukauden aikana avoimena oli kaikkiaan 4897 työpaikkaa.

Tiedot ilmenevät työ- ja elinkeinoministeriön Työnvälitystilastosta (temtyollisyyskatsaus.fi).

Työttömien työnhakijoiden kuukausivertailu Etelä-Pohjanmaalla.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten