Etelä-Savon Kasvupolun voittajiksi OiOi Collective ja Esmarin Composites

Etelä-Savon lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu OiOi Collective Mikkelistä. Kunniamaininnan sai Esmarin Composites. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.
Vasemmalta: Jonne Tynkkynen (Esmarin Composites), Sami Kämppi ja Olli Marjalaakso (OiOi Collective).

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 38 hakijasta.

Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota mm. skaalautuvuuteen ja potentiaalisen markkinan kokoon ja siihen, että yrityksellä on a) sellainen vaihe jossa sparrauksella voidaan tarjota lisäarvoa, b) näkemys siitä miten kasvetaan sekä c) tahtoa tämän toteuttamiseksi.

Voittajaksi valittiin OiOi Collective Oy Mikkelistä, joka on perustettu vuonna 2013. Yritys tekee vuorovaikutteisia elämyksellisiä pinnoille heijastettuja installaatioita uusinta digitaalista teknologiaa hyödyntäen. OiOi:n töitä on voinut viime vuosina nähdä useiden museoiden-, elämyspuistojen, kauppakeskusten ja muiden julkisten tilojen seinillä. Tuomariston perustelut kuuluivat.

“OiOi:lla on selkeät valmiudet kasvuun niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, ja sen liikeidea on omaperäinen ja skaalautuva,” tuomariston puheenjohtaja Anne Gustafsson-Pesonen lausui.

OiOi:n perustaja Sami Kämppi jakoi kiitosta paikalla olleille pokatessaan plakaatin. “Tässä porukassa arvostan tätä palkintoa todella paljon! Nämä päivät olivat meille todella arvokasta ajankäyttöä. Samoin kaikkia muitakin yrittäjiä oli todella innostava nähdä ja täällä on syntynyt hyvää yhteistyötä,” Kämppi kiitteli.

Kunniamaininta myönnettiin Oy Esmarin Composites Ltd:lle, vuonna 2009 perustetulle savonlinnalaiselle yritykselle, joka valmistaa yhdistelmämateriaaleja telakka-, juna-, ja erityisajoneuvoteollisuuden tarpeisiin. Sen tekemiä tuotteita on mm. raitiovaunujen puskureissa, ajoneuvojen paneeleissa ja monissa paikoissa risteilyaluksissa. Tuomaristo perusteli kunniamainintaa sanoen, että Esmarin edustaa uutta sukupolvea, joka katsoo kasvua ennakkoluulottomasti teollisella toimialalla, joka on perinteisesti myös suuri työllistäjä.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Green Trail Oy ja Noppa Clean Oy Pieksämäeltä, Jukotech Oy Juvalta, Kimutec Oy, Metatavu Oy, Metsä-Kiesit Oy, Mikkeli Siivotaan Oy, Mikvet Oy, Observis Oy sekä Matkailutila Naaranlahti sekä Punkaharjun Puutaito Oy Punkaharjulta, Vesihuoltotekniikka Kotilainen Oy sekä SkyGuide Savonlinnasta.

Tuomaristoon kuuluivat Gustafsson-Pesosen lisäksi Mikko Pynnönen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, Antero Peiponen Rantasalmen kunnasta, Markus Vesterinen Pieksämäen kaupungilta, Janne Weander Savonlinnan kaupungilta, Teppo Leinonen Etelä-Savon Kauppakamarista, Nina Rasola Suomen Yrittäjät ry:stä, Juha Pulliainen Etelä-Savon ELY-keskuksesta, Mika HasuNordeasta sekä Juha Kauppinen Miksei Oy:stä.

Etelä-Savon Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.─25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

Lisätietoja

Oona Ikonen, fasilitaattori, Aava & Bang Oy*, p. 040 555 5543, oona.ikonen@bang.fi

Anne Gustafsson-Pesonen, XAMK Pienyrityskeskuksen johtaja, p. 040 834 4217, anne.gustafsson-pesonen@xamk.fi

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Mikkelin Kehitysyhtiö Miksei Oy, Etelä-Savon kauppakamari, Etelä-Savon Yrittäjät ry, Xamk Pienyrityskeskus, Mikkelin yliopistokeskus, Pieksämäen, Mikkelin, Rantasalmen ja Juvan kunnat ja kaupungit ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Kasvun Roihu Oy.