Etelä-Savon kauppakamarin syyskokous: Yritykset tiiviisti mukaan soteuudistuksen valmisteluun

Suomen historian suurimpiin lukeutuva hallinnollinen uudistus etenee kohti tammikuussa 2022 käytäviä aluevaaleja. Maaliskuussa 2022 aloittavat valtuustot ovat keskeisessä päättävässä roolissa uudistuksen toimeenpanossa. Oleellisena tehtävänä valittavilla valtuustoilla on muun muassa tehdä päätöksiä hyvinvointialueiden ostopalveluiden periaatteista ja strategisista tavoitteista.

Etelä-Savossa toimii runsaasti sote alan yrityksiä ja järjestöjä, joiden osaaminen ja panos tulee hyödyntää kattavasti paitsi palvelun tuottajina, myös perustettavan hyvinvointialueen valmistelussa. Yrityksissä ja järjestöissä olevan osaamisen hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon ja toimivat rakenteet sekä hyvien käytäntöjen laajan käyttöönoton. Jo lähtökohtaisesti tiukassa taloudellisessa tilanteessa on kaikki osaaminen ja tehokkaat toimintamallit hyödynnettävä. Muun muassa erilaisilla palveluseteleiden hyödyntämisellä lisätään asiakkaiden valinnanvapautta ja tyytyväisyyttä. Taloudellisen tehokkuustiedon ja palautteen avulla johtaminen tulee olla uudistuksen keskiössä.

Onnistuneesti ja tehokkaasti järjestetyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut vaikuttavat välillisesti moneen toimialaan varsinaisen sote sektorin ulkopuolella sekä alueen vetovoimaan ja houkuttelevuuteen ja sitä kautta laajalti työvoiman saatavuuteen alueella.

Alueelle tärkeän matkailutoimialan sekä laajan vapaa-ajan asumisen kannalta on välttämätöntä, että hoitoa tarvitsevat pääsevät nopeasti palveluiden piiriin. Mitoituksissa on huomioitava myös kausiasumisen mukanaan tuoma väestön lisäys erityisesti kesällä.

Uudistuksen tiukka taloudellinen lähtökohta pakottaa etsimään myös toimivia digitaalisia ratkaisuja. Näillä ratkaisuilla on toteutettavissa monia kustannustehokkaita toimintamalleja, joilla väestön ikärakenteen tuomaa kustannusten kasvua voidaan hillitä. Myös tässä alueella toimivat alan yritykset voivat toimia uudistuksen toimeenpanon tukena ja toteuttajina.

Yksityinen ja kolmas sektori on uudistuksessa mahdollisuus ja voimavara ei uhka. Nyt valittavien päättäjien on rohkeasti etsittävä parhaat ratkaisut. Tässä yhteisessä uuden rakentamisessa kauppakamari ja sen jäsenet antavat arvokkaan panoksensa.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin - kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yli 73 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun ensi vuonna – osaajapula myös viennin esteenä4.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli 73 prosenttia yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan ensi vuonna, osoittaa kauppakamarien vientijohtajakysely. Pahimpina viennin esteinä yritykset pitävät logistiikkaan, hankintaan ja liikkuvuuteen liittyviä häiriöitä. Pula osaavasta työvoimasta on myös viennin esteenä. Peräti 72 prosenttia kokee osaajien saatavuudessa olevan ongelmia.