Etelä-Savon kauppakamarin syyskokous: Yritykset tiiviisti mukaan soteuudistuksen valmisteluun

Suomen historian suurimpiin lukeutuva hallinnollinen uudistus etenee kohti tammikuussa 2022 käytäviä aluevaaleja. Maaliskuussa 2022 aloittavat valtuustot ovat keskeisessä päättävässä roolissa uudistuksen toimeenpanossa. Oleellisena tehtävänä valittavilla valtuustoilla on muun muassa tehdä päätöksiä hyvinvointialueiden ostopalveluiden periaatteista ja strategisista tavoitteista.

Etelä-Savossa toimii runsaasti sote alan yrityksiä ja järjestöjä, joiden osaaminen ja panos tulee hyödyntää kattavasti paitsi palvelun tuottajina, myös perustettavan hyvinvointialueen valmistelussa. Yrityksissä ja järjestöissä olevan osaamisen hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon ja toimivat rakenteet sekä hyvien käytäntöjen laajan käyttöönoton. Jo lähtökohtaisesti tiukassa taloudellisessa tilanteessa on kaikki osaaminen ja tehokkaat toimintamallit hyödynnettävä. Muun muassa erilaisilla palveluseteleiden hyödyntämisellä lisätään asiakkaiden valinnanvapautta ja tyytyväisyyttä. Taloudellisen tehokkuustiedon ja palautteen avulla johtaminen tulee olla uudistuksen keskiössä.

Onnistuneesti ja tehokkaasti järjestetyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut vaikuttavat välillisesti moneen toimialaan varsinaisen sote sektorin ulkopuolella sekä alueen vetovoimaan ja houkuttelevuuteen ja sitä kautta laajalti työvoiman saatavuuteen alueella.

Alueelle tärkeän matkailutoimialan sekä laajan vapaa-ajan asumisen kannalta on välttämätöntä, että hoitoa tarvitsevat pääsevät nopeasti palveluiden piiriin. Mitoituksissa on huomioitava myös kausiasumisen mukanaan tuoma väestön lisäys erityisesti kesällä.

Uudistuksen tiukka taloudellinen lähtökohta pakottaa etsimään myös toimivia digitaalisia ratkaisuja. Näillä ratkaisuilla on toteutettavissa monia kustannustehokkaita toimintamalleja, joilla väestön ikärakenteen tuomaa kustannusten kasvua voidaan hillitä. Myös tässä alueella toimivat alan yritykset voivat toimia uudistuksen toimeenpanon tukena ja toteuttajina.

Yksityinen ja kolmas sektori on uudistuksessa mahdollisuus ja voimavara ei uhka. Nyt valittavien päättäjien on rohkeasti etsittävä parhaat ratkaisut. Tässä yhteisessä uuden rakentamisessa kauppakamari ja sen jäsenet antavat arvokkaan panoksensa.

Etelä-Savon kauppakamari on merkittävä alueellinen vaikuttaja ja yritysten edunvalvoja. Me edustamme kattavasti alueen elinkeinoelämää, sillä meillä on useita satoja yritysjäseniä sekä alueen kuntia/kaupunkeja sekä useita yhteisöjä jäseninä. Yhdessä jäsentemme kanssa teemme aktiivista vaikuttamistyötä elinkeinoelämän kehittämiseksi.

Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palveluloimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.

Kauppakamarien kysely: Jopa 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja – energiaintensiiviset yritykset heikoimmassa asemassa17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien kyselystä. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti, mutta yrityksissä vallitsevat myös positiiviset tulevaisuudennäkymät - noin 63 prosenttia yrityksistä arvioi, ettei sota vaikuta suunniteltuihin investointeihin lainkaan.

Kauppakamarit: Puolet yrityksistä ennakoi tutkimus- ja kehitystoiminnan kasvua verokannustimen myötä16.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien jäsenyrityksille tehdyn kyselyn mukaan noin puolet vastaajayrityksistä arvioi tutkimus- ja kehitystoimintansa kasvavan hallituksen valmistelussa olevan tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustimen myötä. Kyselyn mukaan keskisuurista yrityksistä yli puolet ja suurista yrityksistä yli 60 prosenttia aikovat lisätä T&K-toimintaansa verokannustimen myötä. Positiivisimman vastaanoton verokannustin saa teollisuusyrityksissä. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija muistuttaa, että verokannustin on säädettävä yksityiskohdiltaan selkeäksi ja neutraaliksi, jotta se olisi laajasti yritysten hyödynnettävissä.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka haluavat työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelut sekä työtä kaipaavat ukrainalaiset.