Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Rahoitus käyttötarkoituksen mukaan Etelä-Suomessa 1-6/2021

Uudellamaalla Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa rahoitusta noin 212 miljoonaa euroa (340). Vaikka laskua vuodentakaisesta oli 38 prosenttia, määrä oli jopa 71 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajankohtana 2019. Kymenlaaksossa rahoitusta myönnettiin 10,1 miljoonaa euroa (17,3) ja Etelä-Karjalassa 16,4 miljoonaa euroa (16,5). Verrattuna alkuvuoteen 2019 kasvu oli näissäkin maakunnissa alkuvuonna 2021 merkittävää.

Etelä-Suomen alueella 70 prosenttia rahoituksesta kohdentui kasvuhakuisiin yrityksiin.

- Finnvera haluaa olla aktiivisesti mahdollistamassa rahoituksen keinoin uutta kasvua. Alueella on vireillä paljon mielenkiintoisia uusia hankkeita eri toimialoilla. Koronakriisi on osaltaan pakottanut yrittäjät uudistumaan, miettimään uudenlaisia liikeideoita ja hakemaan uutta kasvua, sanoo Finnveran Etelä-Suomen aluejohtaja Anna Karppinen.

Yritykset ovat löytäneet vahvaa kasvua erilaisissa teknologia- ja järjestelmähankkeissa liittyen esimerkiksi digitalisaatioon, pilvipalveluihin ja vaikkapa etätyöskentelyyn.

- Koronan myötä monet pk-yritykset ovat myös digitalisoineet toimintaansa tai perustaneet verkkokauppoja, mikä on luonut mahdollisuuksia laajentaa asiakaskuntaa ja jopa kansainvälistyä, Karppinen sanoo.

Yritysten toimituksiin liittyvien vakuuksien määrä kasvoi merkittävästi alkuvuonna 2021 kaikissa Etelä-Suomen alueen maakunnissa. Yritysten vientihankkeisiin myönnetty rahoitus nousi Etelä-Suomen alueella 47 prosenttia ja kohdentui erityisesti Uudellemaalle.

Teollisuuden rahoitus kasvoi, investointien rahoitus nousi etenkin Uudellamaalla ja Etelä-Karjalassa

Uudellamaalla Finnveran rahoituksesta noin puolet on viimeisten kolmen vuoden aikana suuntautunut kauppaan ja kuluttajapalveluihin sekä liike-elämän palveluihin. Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa teollisuusyrityksillä on vahva osuus rahoituksesta. Teollisuuden rahoitusosuuden kasvu Etelä-Suomen alueella kertoo toimialan kasvukiihdytyksestä.

Uudellamaalla ja Etelä-Karjalassa Finnveran rahoittamien kone- ja kalustoinvestointien sekä toimitilainvestointien määrä nousi, mikä voi osoittaa yritysten lisääntyvää aktiivisuutta ja tarvetta kasvattaa kapasiteettia talouskasvun kynnyksellä. Kymenlaaksossa Finnveran rahoittamien investointien määrä sen sijaan puolittui alkuvuonna 2021 vaikka kaksinkertaistuikin alkuvuoteen 2019 verrattuna.

- Kymenlaaksossa on merkittäviä investointeja käynnissä, jotka eivät välttämättä vielä näy Finnveran pk-rahoituksessa, mutta voidaan olettaa, että heijastusvaikutus tulee näkymään myös alueen pk-yrityskentässä ja mahdollisesti myös Finnveran rahoituskysynnässä.

Matkailun osuus rahoituksesta nousi koronavuonna 2020 etenkin Uudellamaalla, mutta normalisoitui kuluvan vuoden alkupuolella. Helsingin matkailuyritysten tilanne vaikuttaa pysyvän edelleen vaikeana. Myös osaavan työvoiman puute voi hidastaa yritysten kasvusuunnitelmia. Maakunnan sisällä on silti eroja, ja toimialalla tehdään jo erilaisia investointejakin. Etelä-Karjalassa venäläisten matkaajien puuttuminen on jo pitkään aiheuttanut haasteita.

Omistajanvaihdosten rahoitus löi ennätyksiä Etelä-Suomen maakunnissa – rahoitusta yhteensä lähes 28 miljoonalla eurolla

Yrityskauppojen ja omistajanvaihdosten rahoitus nousi koronan aiheuttamasta kuopasta alkuvuonna 2021 ja ylsi Etelä-Suomen maakunnissa ennätystasolle. Uudellamaalla Finnvera rahoitti sataa omistajanvaihdosta yhteensä lähes 22 miljoonalla eurolla. Kymenlaaksossa omistajanvaihdosrahoitus lähes kaksinkertaistui edellisvuodesta 2,7 miljoonaan euroon ja lähes nelinkertaistui vuoteen 2019 verrattuna. Etelä-Karjalassa omistajanvaihdosrahoitus nelinkertaistui edellisvuodesta ja oli 3,1 miljoonaa euroa.

- Etelä-Karjalassa on tehty vahvaa työtä omistuksenvaihdosten vauhdittamiseksi. Yleisesti omistajanvaihdokset ovat tärkeitä, ne turvaavat liiketoiminnan jatkumisen ja voivat luoda polun yrittäjyyteen, mutta pandemia-aikana yrityskaupat on usein nähty myös toimivien yritysten oikotienä kasvuun.

Lisätiedot:

Anna Karppinen, aluejohtaja, Finnveran Etelä-Suomen alue, puh. 029 460 2671

Liite: Etelä-Suomen aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Anna Karppinen, aluejohtaja, Finnveran Etelä-Suomen alue, puh. 029 460 2671

Rahoitus käyttötarkoituksen mukaan Etelä-Suomessa 1-6/2021
Aluejohtaja Anna Karppinen

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.