Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

ETL ja MTK: Maatilat ja ruokayritykset tarvitsevat hallitukselta erityistoimia

Hallitsematon energian, erityisesti sähkön hinnan nousu aiheuttaa vakavia häiriöitä suomalaisessa ruuantuotannossa. Elintarviketeollisuusliitto ETL ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaativat maan hallitukselta nopeita päätöksiä pysäyttämään toimivien maatilojen ja ruokayritysten tuotannon alasajon. Järjestöjen jäsenkyselyt kertovat pahenevista talousvaikeuksista sekä tuotannon vähenemisestä.

”Energiakriisi on heikentämässä ruokaketjun toimintakykyä voimakkaasti. Samalla vaarantuvat keskellä epävakaata aikaa suomalainen ruokaturva ja huoltovarmuus. Maan hallituksen on nyt pikaisesti tehtävä päätöksiä, jotka huomioivat sähkön toimitusvarmuuden ja kohtuullisen hinnan kotimaiselle ruoka-alalle”, ETL:n toimitusjohtaja Mikko Käkelä sanoo.

MTK ja ETL veivät runsas kuukausi sitten varautumisen ministerityöryhmälle sen pyynnöstä esityksensä toimista ruuan huoltovarmuuden turvaamiseksi. Toimet menivät avainministerien jatkovalmisteluun, mutta päätökset ovat hallitukselta edelleen tekemättä.

”On suorastaan tuhoisaa, että nämä välttämättömät toimet näyttävät jumittuneen hallituksen sisällä poliittiseen riitelyyn. Kyse ei ole nyt vain maatiloista tai ruokayrityksistä, vaan suomalaisten ruuasta – sen hinnasta ja riittävyydestä”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila painottaa.

Järjestöjen tuoreet jäsenkyselyt kertovat pahenevista talousvaikeuksista sekä tuotannon vähenemisestä. Keskeinen syy on, ettei tuotteista saatava hinta ole seurannut jo runsas vuosi sitten alkanutta kustannusten jyrkkää nousua. Nyt nähtävä sähkön hinnan moninkertaistuminen sopimuksia uusittaessa tarkoittaa yhä useammalle maatilalle tuotannon alasajoa. Aikeet uusiin investointeihin ovat hiipuneet niin maatiloilla kuin ruokayrityksissäkin.

”Tähän hallitus voi vielä kohdennetuilla toimilla vaikuttaa. Viesti kannattaa ottaa vakavasti. Jokainen nyt nähtävä lopettamispäätös syö omavaraisuuden lisäksi työpaikkoja koko ruokaketjussa”, MTK:n Juha Marttila sanoo.

”Ruuantuotannossa kyse on kokonaisuudesta, jonka kaikkien osien on toimittava. Valtiovallan

toimenpiteitä tarvitaan, koska ruoka-alan epätietoisuus sähkön toimitusvarmuudesta vaikeuttaa

merkittävästi alan toimintaa ja huoltovarmuuskriittisen alan priorisoinnista ei ole selkeitä valtakunnallisia ohjeita”, ETL:n Mikko Käkelä toteaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Mikko Käkelä, toimitusjohtaja, ETL, 040 560 7569

MTK:n tiedote jäsenkyselystä 1.marraskuuta: https://www.mtk.fi/-/jasenkysely_syksy22

ETL:n tiedote jäsenkyselystä 11.marraskuuta: https://www.etl.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kysely-elintarvikeyritysten-investointiaikeet-laskusuunnassa.html

Ruoka-ala tarjoaa maistuvia ammatteja ja tarvitsee koko ajan uusia osaajia2.2.2023 09:55:56 EET | Tiedote

Maistuva ammatti -sivusto esittelee ruoka-alaa ja alan monipuolisia työtehtäviä konkreettisella sekä mielenkiintoisella tavalla. Sivustolta löytyy mm. alan koulupolkuja, tehtäviä, videoita ja ammattikuvauksia. Sivusto on ruoka-alan järjestöjen yhteinen projekti, jonka tarkoituksena on edistää ruoka-alan vetovoimaa opintoja suunnittelevien nuorten parissa. Ruoka-alan työntekijä-, toimihenkilö- ja työnantajajärjestöt näkevät ruoka-alan tulevaisuuden alana ja haluavat yhdessä edistää alan vetovoimaa.

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.