Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

ETL ja MTK: Maatilat ja ruokayritykset tarvitsevat hallitukselta erityistoimia

Hallitsematon energian, erityisesti sähkön hinnan nousu aiheuttaa vakavia häiriöitä suomalaisessa ruuantuotannossa. Elintarviketeollisuusliitto ETL ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaativat maan hallitukselta nopeita päätöksiä pysäyttämään toimivien maatilojen ja ruokayritysten tuotannon alasajon. Järjestöjen jäsenkyselyt kertovat pahenevista talousvaikeuksista sekä tuotannon vähenemisestä.

”Energiakriisi on heikentämässä ruokaketjun toimintakykyä voimakkaasti. Samalla vaarantuvat keskellä epävakaata aikaa suomalainen ruokaturva ja huoltovarmuus. Maan hallituksen on nyt pikaisesti tehtävä päätöksiä, jotka huomioivat sähkön toimitusvarmuuden ja kohtuullisen hinnan kotimaiselle ruoka-alalle”, ETL:n toimitusjohtaja Mikko Käkelä sanoo.

MTK ja ETL veivät runsas kuukausi sitten varautumisen ministerityöryhmälle sen pyynnöstä esityksensä toimista ruuan huoltovarmuuden turvaamiseksi. Toimet menivät avainministerien jatkovalmisteluun, mutta päätökset ovat hallitukselta edelleen tekemättä.

”On suorastaan tuhoisaa, että nämä välttämättömät toimet näyttävät jumittuneen hallituksen sisällä poliittiseen riitelyyn. Kyse ei ole nyt vain maatiloista tai ruokayrityksistä, vaan suomalaisten ruuasta – sen hinnasta ja riittävyydestä”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila painottaa.

Järjestöjen tuoreet jäsenkyselyt kertovat pahenevista talousvaikeuksista sekä tuotannon vähenemisestä. Keskeinen syy on, ettei tuotteista saatava hinta ole seurannut jo runsas vuosi sitten alkanutta kustannusten jyrkkää nousua. Nyt nähtävä sähkön hinnan moninkertaistuminen sopimuksia uusittaessa tarkoittaa yhä useammalle maatilalle tuotannon alasajoa. Aikeet uusiin investointeihin ovat hiipuneet niin maatiloilla kuin ruokayrityksissäkin.

”Tähän hallitus voi vielä kohdennetuilla toimilla vaikuttaa. Viesti kannattaa ottaa vakavasti. Jokainen nyt nähtävä lopettamispäätös syö omavaraisuuden lisäksi työpaikkoja koko ruokaketjussa”, MTK:n Juha Marttila sanoo.

”Ruuantuotannossa kyse on kokonaisuudesta, jonka kaikkien osien on toimittava. Valtiovallan

toimenpiteitä tarvitaan, koska ruoka-alan epätietoisuus sähkön toimitusvarmuudesta vaikeuttaa

merkittävästi alan toimintaa ja huoltovarmuuskriittisen alan priorisoinnista ei ole selkeitä valtakunnallisia ohjeita”, ETL:n Mikko Käkelä toteaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Mikko Käkelä, toimitusjohtaja, ETL, 040 560 7569

MTK:n tiedote jäsenkyselystä 1.marraskuuta: https://www.mtk.fi/-/jasenkysely_syksy22

ETL:n tiedote jäsenkyselystä 11.marraskuuta: https://www.etl.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kysely-elintarvikeyritysten-investointiaikeet-laskusuunnassa.html

Itsenäinen Suomi - isänmaa, joka varmistaa kansalaisten turvan, leivän ja lämmön5.12.2022 08:43:40 EET | Tiedote

Suomi täyttää huomenna 105 vuotta. Itsenäinen Suomi, paras maa meille suomalaisille, on juhlimisen, vaalimisen ja puolustamisen arvoinen. Itsenäisen Suomen satavuotinen historia on tarina siitä, mihin pieni kansa pystyy, kun pidämme yhtä. Mitä hankalammat ajat, sitä tärkeämpää on vaalia vahvuuksiamme: yhteistyötä, omavaraisuutta ja kansakunnan kykyä huolehtia jokaisesta suomalaisesta.

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.