Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Etla: tiemaksuista apua liikenteen investointitarpeisiin

Jaa

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ehdottaa tiemaksujen käyttöönottoa lähivuosina Jorma Ollilan työryhmän (2013) esittämien suuntaviivojen mukaisesti. Tiemaksuilla varauduttaisiin Etlan mukaan polttoaineverojen tuoton hiipumiseen, kun sähköautot yleistyvät Suomessakin. Myös kiinteistöverotuksen osuutta rahoituksessa tulisi Etlan mukaan kasvattaa.

Sähköautojen yleistymisen myötä polttoaineverojen tuotto saattaa kääntyä jo lähivuosina laskuun. Samanaikaisesti itseohjautuvat autot ja ns. smart mobility -palvelut edellyttävät uudenlaisia investointeja liikenneinfrastruktuuriin. Investointitarpeet kasvavat myös kaupungistumisen takia.

Liikenteeseen liittyvät investointitarpeet siis näyttävät kasvavan samalla kun sen tuottamat verotulot pienenevät ja julkinen talous on muutenkin tiukoilla. Tuleviin haasteisiin kannattaisi jo ryhtyä varautumaan valmistelemalla tiemaksujen käyttöönottoa Jorma Ollilan johtaman työryhmän vuonna 2013 esittämien suuntaviivojen mukaisesti, esittävät Vesa Vihriälä, Niku Määttänen ja Ari Hyytinen tänään julkaistussa ETLA Muistiossaan (ETLA Muistio 70).

-        Liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen vaikeutuu ilman rahoituksen uudistamista. Toisaalta tekniikan kehitys antaa yhä paremmat edellytykset hyödyntää käyttäjämaksuja tehokkaana rahoituslähteenä. Uusiin mahdollisuuksiin olisikin tartuttava ennakkoluulottomasti, toteaa Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä.

Kirjoittajat muistuttavat, että nykyaikaista paikannusteknologiaa hyödyntävät tiemaksut mahdollistaisivat tien käytön hinnan säätelemisen sen mukaan, miten ruuhkautunutta liikenne on. Tämä puolestaan sujuvoittaisi kaupunkiliikennettä ja helpottaisi kaupunkisuunnittelua.

Kirjoittajat ehdottavat toiseksi tehokkaaksi liikenneinvestointien rahoitustavaksi myös kiinteistöverojen kiristämistä.

-        Kiinteistöverotus on hyvä tapa käyttää osa liikenneinvestointien synnyttämästä maan ja asuntojen arvonnoususta investointien rahoittamiseen erityisesti kasvukeskuksissa, huomauttaa tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta.

Myös yksityistä rahoitusta hyödyntävät ns. elinkaarimallit voivat muistion mukaan olla hyödyllisiä infrastruktuurin rahoituksessa, vaikka vaativatkin huolellista harkintaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI

09 609 900http://www.etla.fi

ETLA eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos tutkii, ennustaa ja arvioi. Etla on yksityinen, voittoa tavoittelematon asiantuntijaorganisaatio.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Etla ja Tilastokeskus kehittävät menetelmiä lyhyen aikavälin ennustamiseksi21.1.2019 12:56Tiedote

Tilastokeskus on yhdessä Etlan kanssa kehittänyt kansantalouden tuotantoa kuvaavan kokeellisen pikaestimaatin, jossa on hyödynnetty ns. nowcasting-mallia eli lyhyen aikavälin ennustemallia. Tiedot eivät ole Tilastokeskuksen virallisia tilastoja vaan osa kehittämisvaiheessa olevia kokeellisia tilastoja. Nowcasting eli reaaliaikainen talousindikaattorimittaus voi parhaimmillaan lyhentää nykyisiä suhdannetilastojen julkaisuviiveitä merkittävästi.

Etla: työmarkkinoille lisää joustoa ja sosiaaliturvaan elinkaariajattelua8.1.2019 10:00Tiedote

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos arvioi, että Suomen talous voi tulevalla hallituskaudella yltää noin kahden prosentin vuotuiseen kasvuvauhtiin. Siihen pääsemiseksi tarvitaan työllisyysasteen nousu noin 75 prosentin tasolle vuoteen 2023 mennessä. Tavoite on realistinen, mutta vaativa. Tänään julkaistussa muistiossa Etla tarkastelee tulevan hallituskauden talouspolitiikan tavoitteita ja esittää suosituksensa keskeisiksi politiikkalinjauksiksi.

Etla: Trumpin kauppapolitiikka uhkaa viedä työpaikkoja Suomestakin28.11.2018 08:00Tiedote

Presidentti Donald Trumpin kauppapolitiikan vaikutukset voivat tuntua Suomessakin, jos kaikki uhatut tullit toteutuvat. Etlan tänään julkistamien laskelmien mukaan vaikutukset Suomen bkt:hen tai työllisyyteen jäävät suhteellisen pieniksi, mutta erityisen vahingollisia Suomen autoteollisuudelle olisivat mahdolliset tullit autoille ja autojen osille. Jos autotullit toteutuisivat, työllisyysvaikutus olisi arviolta -12 prosenttia eli uhattuna olisi liki 900 työpaikkaa. Uusista lisätulleista suurin vaikutus EU:hun ja myös Suomeen on Yhdysvaltojen asettamilla teräs- ja alumiinitulleilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme