Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaHelsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Ett AI-baserat system för flytande samlingar och logistik införs i Helsingfors bibliotek

Jaa

Helsingfors stadsbibliotek tar i bruk ett AI-baserat system för flytande samlingar och logistik den 15.5.2019. I och med förnyelsen övergår Helsingfors stadsbibliotek till en enhetlig samling. I fortsättningen blir böckerna kvar i det bibliotek dit de returneras om de inte behövs vid något annat bibliotek. Systemet lär sig gradvis, utgående från hur kunderna lånar och returnerar material, till vilket biblioteks profil boken passar bäst och styr den till rätt plats. Det tar omkring 1,5–2 år för bibliotekens profiler att bildas.

För kunderna syns det nya systemet framför allt i det att avhämtningen av material som reserverats vid Helsingfors stadsbibliotek blir tydligare. I fortsättningen hittas det reserverade materialet med ett hyllnummer i det avhämtningsbibliotek som kunden valt, och den nuvarande modellen för sista avhämtningsdag slopas. Foto: Risto Rimppi
För kunderna syns det nya systemet framför allt i det att avhämtningen av material som reserverats vid Helsingfors stadsbibliotek blir tydligare. I fortsättningen hittas det reserverade materialet med ett hyllnummer i det avhämtningsbibliotek som kunden valt, och den nuvarande modellen för sista avhämtningsdag slopas. Foto: Risto Rimppi

Systemet för flytande samlingar och logistik inför mer automation i behandlingen av återlämnade och reserverade böcker. Genom att det logistiska arbetet minskar vid biblioteken, frigörs mer tid för bibliotekens viktiga kärnuppgift, kundservicen. Dessutom påverkar kunderna utbudet i sitt närbibliotek genom sitt lånebeteende. Att samlingarna görs flytande möjliggör också ett jämnare utbud av material till kunderna. Utlåningsmaterialet vid Helsingfors stadsbibliotek är försett med RFID-etiketter som möjliggör massavläsning av banden. Detta minskar det manuella logistiska arbetet och påskyndar och underlättar insamlingen av lånedata.

Redan tidigare infördes centraliserad materialselektion i Helsingfors. Detta innebär att allt material i Helsingfors stadsbibliotek väljs av urvalsgrupper som arbetar i ett nätverk. Kunderna kan inverka på valen bland annat genom att göra inköpsförslag. Ibland öppnas också förvärvslistorna för kunderna att kommentera.

”För biblioteken innebär införandet av denna nya typ av teknologi och artificiell intelligens i bibliotekens logistiska processer att Helsingfors stadsbibliotek blir världens mest funktionella bibliotek i sin storleksklass. Projektet har också visat att krävande internationellt utvecklingsarbete kan utföras tillsammans med flera samarbetspartner”, säger Virva Nousiainen-Hiiri, direktör för de gemensamma tjänsterna i biblioteksnätverket.

Ändringar i avisering om och avhämtning av reservationer
För kunderna syns det nya systemet för flytande samlingar och logistik framför allt i det att avhämtningen av material som reserverats vid Helsingfors stadsbibliotek blir tydligare. I fortsättningen hittas det reserverade materialet med ett hyllnummer i det avhämtningsbibliotek som kunden valt, och den nuvarande modellen för sista avhämtningsdag slopas. Hyllnumret finns i den reserveringsavisering som kunden får per e-post. Man kan också fråga personalen om hyllnumret, och i fortsättningen kommer det att kunna kontrolleras i bibliotekets låneautomat.

I och med de flytande samlingarna, slopas behandlingen av enskilda reserverade böcker och annat material. På en hylla avläses en hel låda material åt gången och de ställs upp på hyllan direkt ur lådan. Därför alfabetiseras inte materialet längre på hyllan. Antalet volymer per hylla är ändå begränsat så att man lätt kan hitta sin egen reservation. Kunderna kan fortsättningsvis återlämna materialet till vilket som helst bibliotek i Helmet-området, det vill säga Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda, och lämna tillbaka det i valfritt närbibliotek.

”Det blir spännande att se hur Helsingfors-bibliotekens samlingar förändras när de blir flytande. Kan det till exempel bli så att en barnsamling stabiliserar sig någonstans? Jag gissar att det nya systemet för avhämtning av reserverat material till en början kan skapa förvirring, men det finns ingen anledning till oro – vår personal finns på plats för att hjälpa till. Rådgivningen och närvaron kommer i fortsättningen av öka allteftersom arbetet med uppackning och andra logistiska uppgifter minskar”, säger Saara Ihamäki, direktör för de regionala bibliotekstjänsterna.

I samband med att systemet tas i bruk byts också e-postservern. De kunder som valt ett bibliotek i Helsingfors som avhämtningsställe får automatiskt reserveringsaviseringen från den nya e-postadressen. Nya reserveringsaviseringar kommer från no_reply@lib.hel.fi. Under övergångsskedet kan kunderna under en tid komma att få e-postmeddelanden från både det gamla och det nya systemet, men de dubbla meddelandena upphör strax efter att systemet tagits i bruk.

Helmet-biblioteken nyttjar även en avgiftsbelagd SMS-tjänst kopplad till e-postservern. Eftersom e-postservern byts ut upphör SMS-tjänsten för de kunder som valt ett bibliotek i Helsingfors som avhämtningsställe. Senare under hösten 2019 kommer ändå en ny, helt avgiftsfri SMS-tjänst att tas i bruk i Helsingfors och kan då anlitas.

Omfattande investering betalar sig själv
Lyngsoe Systems A/S tillhandahåller systemet för flytande samlingar och logistik, IMMS (Intelligent Material Management System) till Helsingfors stadsbibliotek. Bibliotekssystemet Sierra, som används vid Helmet-biblioteken, tillhandahålls av Innovative Interfaces Global Limited. Projektkostnaderna blir omkring 900 000 euro. Beloppet innefattar såväl programvaran som implementeringsprojektet och underhåll under fyra år.

”Det system för flytande samlingar och logistik som nu tas i bruk är en omfattande investering. Den kommer att betala sig själv inom några år i och med att det vid alla bibliotek frigörs arbetstid för kundarbete. Vårt mål var ursprungligen att få systemet i drift innan Helsingfors centrumbibliotek Ode invigdes, eftersom vi hade förbundit oss till att öppna Ode utan nyrekrytering. Det gläder mig att vi nu kan ta systemet i bruk eftersom det lättar på arbetstrycket vid alla våra bibliotek”, säger Katri Vänttinen, direktör för bibliotekstjänsterna i Helsingfors.

Tilläggsinformation:

Virva Nousiainen-Hiiri
Chef for biblioteksnättjänster
Helsingfors stadsbibliotek
virva.nousiainen-hiiri@hel.fi, 050 402 5813

Saara Ihamäki
Direktör för regionala bibliotekstjänster
Helsingfors stadsbibliotek
saara.ihamaki@hel.fi, 050 342 1232

Katri Vänttinen
Direktör för bibliotekstjänster
Helsingfors stadsbibliotek
katri.vanttinen@hel.fi, 040 554 8861

Marjo Haatainen
Kommunikationsexpert
Helsingfors stad / Kultur och fritid / Kommunikation och marknadsföring
marjo.haatainen@hel.fi, 050 382 8150

Avainsanat

Kuvat

För kunderna syns det nya systemet framför allt i det att avhämtningen av material som reserverats vid Helsingfors stadsbibliotek blir tydligare. I fortsättningen hittas det reserverade materialet med ett hyllnummer i det avhämtningsbibliotek som kunden valt, och den nuvarande modellen för sista avhämtningsdag slopas. Foto: Risto Rimppi
För kunderna syns det nya systemet framför allt i det att avhämtningen av material som reserverats vid Helsingfors stadsbibliotek blir tydligare. I fortsättningen hittas det reserverade materialet med ett hyllnummer i det avhämtningsbibliotek som kunden valt, och den nuvarande modellen för sista avhämtningsdag slopas. Foto: Risto Rimppi
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala



https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/fi/

Kultur- och fritidssektorn upprätthåller och förbättrar Helsingforsbornas möjligheter till psykiskt och fysiskt välbefinnande, bildning och aktivt medborgarskap, oavsett ålder samt stöder Helsingfors stads livskraft. Sektorn består av tre servicehelheter dvs. kultur, idrott och ungdom.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

KUTSU AAMIAISTILAISUUTEEN: katsaus Helsingin museokenttään21.5.2019 17:58:16 EESTKutsu

Suomen museoiden suosio on huippulukemissa. Vuonna 2018 ammatillisesti hoidetuissa museoissa vierailtiin yli 7,1 miljoonaa kertaa. Mikä tekee museoista niin suosittuja? Mitä Helsingin museokentällä tapahtuu? Mikä museoiden rooli on tänä päivänä – entä miltä niiden tulevaisuus näyttää? Tervetuloa keskustelemaan aiheista aamiaistilaisuuteen, joka järjestetään Hakasalmen huvilassa tiistaina 28.5. klo 8 alkaen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme