Ett rekordår 2020: Stenkolet lyser med sin frånvaro i fjärrvärmeproduktionen

En allt större del av fjärrvärmeproduktionen är koldioxidfri. Energibranschen går mot allt miljövänligare lösningar, vilket också återspeglas i fjärrvärmen. I Vasabornas fjärrvärmeproduktion stod stenkol och olja för ett rekordlågt 2 procent av den totala produktionen.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

En förklaring är avsaknaden av kalla vinterdagar under uppvärmningsperioden. Med nuvarande produktionspalett framhävs bruket av fossila bränslen under just kallare dagar när värmeproduktionen snabbt behöver utökas. Vädret är dock inte den enda orsaken.

Värmelagret i Vasklot, som togs ibruk i september 2020 och som är det största av sitt slag i Finland, minskar på behovet av stenkol i värmeproduktionen med upp till en tredjedel. Stenkolets andel i Vasa Elektriskas fjärrvärmeproduktion var ifjol mindre än 1 procent. Torven, som också räknas som ett fossilt bränsle, stod för 8 procent av energikällorna, vilket kan jämföras med 14 procent år 2019.

Framtidens lösningar är hållbara

Vasa Elektriska har ritat upp en vägkarta för hur fjärrvärmens produktionssätt ska utvecklas, och den siktar på att skapa en så hållbar produktion som möjligt genom att kombinera nuvarande och framtida lösningar.

- Under de senaste tio åren har fjärrvärmens utsläpp mer än halverats. Alla steg framåt har varit en följd av nya tekniska lösningar, som i sin tur antingen har minskat på behovet att använda bränslen med större utsläpp eller renat gaser som uppstår i produktionen, konstaterar Vasa Elektriskas fjärrvärmedirektör Markus Tuomala.

- Framöver kommer vi att i allt större grad utnyttja olika typer av spillvärme, och vi planerar bland annat att ta tillvara värmen i avloppsvattnet. Inom de kommande åren ska vi också ta ibruk ett biokraftverk och vi utreder nya sätt att producera fjärrvärme ur förnybar energi, såsom vindkraft.

- I framtiden ska vi också kunna svara på de snabba ändringar i normalproduktionen, som behövs under kalla vinterdagar, med en kombination av helt fossilfria produktionssätt och förhandslagrad värme, målar Tuomala.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen