ETTEPLAN OYJ OSTAA ESPOTEL OY:N KOKO OSAKEKANNAN

Etteplan Oyj on tänään sopinut ostavansa Espotel Oy:n osakekannan kokonaisuudessaan Sponsor Capitalin hallitsemalta rahastolta ja yhtiön avainhenkilöltä. Espotel on yksi Pohjoismaiden johtavista sulautettujen järjestelmien, tuotannontestausratkaisujen ja teollisuuden tarvitsemien teollisen internetin ratkaisujen suunnittelutaloista. Espotelin tuote- ja palvelukokonaisuus vastaa hyvin teollisuuden digitalisoitumisen vaatimuksiin. Espotelin ammattilaisilla on laaja kokemus prosessoripohjaisten laitteiden suunnittelusta aina digitaalisiin järjestelmäratkaisuihin saakka.

Espotelin palveluksessa on yhteensä noin 300 työntekijää, jotka jatkavat Etteplan-konsernin palveluksessa. Espotelilla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Yritysjärjestelyn arvioidaan toteutuvan 4.4.2016 mennessä.

Teollinen internet, jota on sanottu myös kolmanneksi teolliseksi vallankumoukseksi, on tämän hetken tärkeimpiä murroksia niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. Älykkäät, verkottuneet tuotteet mahdollistavat teollisten laitevalmistajien liiketoiminnan laajentumisen perinteisestä tuotteiden valmistuksesta kokonaisten tuotejärjestelmien hallinnointiin. Tänään julkistettu yritysjärjestely liittää teollisen internetin sekä digitaalisen tiedonsiirron ja -käsittelyn Etteplanin vahvaan laitesuunnittelu- ja dokumentointiosaamiseen ja luo uusia kasvumahdollisuuksia voimakkaasti kasvavilla teollisen internetin sovellusten markkinoilla.

Juha Näkki, toimitusjohtaja, Etteplan Oyj:
"Etteplan haluaa toimia teknisen suunnittelun suunnannäyttäjänä valmistavan teollisuuden yrityksille. Tänään julkistetulla yritysjärjestelyllä laajennamme jälleen osaamistamme vastataksemme entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin, kun nämä kehittävät liiketoimintaansa kohti yhä tietointensiivisempiä palveluita. Yritysjärjestely yhdistää älykkäät laitteet, dokumentoinnin ja teollisen internetin sovellukset ainutlaatuiseksi palvelukonseptiksi suunnittelutoimialalla ja luo meille uusia kasvumahdollisuuksia voimakkaasti kasvavilla digitalisointimarkkinoilla. Laajentamalla palvelukonseptiamme teollisen internetin sovelluksiin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme uutta lisäarvoa erityisesti näiden huoltoliiketoiminnan kehittämisessä.

Suurimman omistajamme Ingman Group Oy Ab:n tuella toteutettavat yritysostot vahvistavat Etteplanin asemaa edelläkävijänä innovatiivisten palveluratkaisujen tarjoajana. Toivotan Espotelin ammattilaiset tervetulleiksi Etteplan-konserniin jatkamaan kehitystämme suunnittelualan johtavana toimijana.”

Kari Liuska, toimitusjohtaja, Espotel Oy:
"Espotel on Pohjoismaiden johtavia teollisen Internetin, sulautettujen järjestelmien ja ohjelmistojen tuotekehitystaloja. Yhdessä Etteplanin kanssa palvelutarjontamme täydentävät hyvin toisiaan ja vahvistavat asemaamme yhteisissä asiakkuuksissamme. Teollinen omistaja tarjoaa meille erinomaiset edellytykset liiketoimintamme kansainvälistämiseen ja henkilöstöllemme mielenkiintoisia mahdollisuuksia toimintamme kehittämiseen.”

Juhani Kalliovaara, hallituksen puheenjohtaja Espotel Oy ja Sponsor Capitalin partneri:      ”Omistusaikanamme Espotel on määrätietoisesti vahvistanut asemaan Pohjoismaiden johtavana sulautettujen järjestelmien ja ohjelmistojen kehitystalona. Lisäksi yhtiön on voimakkaasti panostanut teollisen internetin myötä syntyneeseen kysyntää vahvistamalla osaamistaan, verkottumalla alan johtavien toimijoiden kanssa ja kehittämällä ennakkoluulottomasti edistyksellisiä ratkaisuja asiakkailleen.

Uskon, että nyt syntyvä kokonaisuus on entistä vahvempi tarjoamaan asiakkaalleen laadukkaita ja edistyksellisiä ratkaisua, jotka auttavat heitä menestymään liiketoiminnassaan.”

Helsingissä 15. maaliskuuta 2016

Lisätiedot:

Kari Liuska, Espotel Oy, toimitusjohtaja, puh. +358 40 7560285

Juhani Kalliovaara, hallituksen puheenjohtaja ja Sponsor Capitalin partneri, puh. +358 40 5880100

Sponsor Capital on suomalainen pääomasijoitusyhtiö, joka on keskittynyt sijoittamaan pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Yhtiön pääsijoituskohteita ovat kotimaisilla markkinoilla ja kansainvälisesti toimivat suomalaiset yritykset. Sponsor Capital pyrkii sijoittamaan kasvuun, kansainvälistymiseen ja toimintansa kehittämiseen tähtääviin yrityksiin yli toimialarajojen. Sponsor Capitalilla on tällä hetkellä hallittavanaan kaksi rahastoa, joiden yhteenlaskettu pääoma on noin 375 miljoonaa euroa. Espotel on Pohjoismaiden johtavia teollisen Internetin, sulautettujen laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehitystaloja. Espotel tarjoaa teknologiayrityksille kattavan valikoiman suunnittelu- ja laboratoriopalveluita, teollisen Internetin ratkaisuja sekä tuotteita ja ratkaisuja tuotannon testaukseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 26 Meur ja yhtiön palveluksessa on noin 300 henkilöä Suomessa, Puolassa ja Ruotsissa. Yhtiö on perustettu vuonna 1986. Etteplan tuottaa suunnittelupalveluita ja dokumentoinnin ratkaisuja maailman johtaville valmistavan teollisuuden yrityksille. Palvelumme Etteplan tuottaa teknisiä parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa. Vuonna 2015 Etteplanin liikevaihto oli 141,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 2 100 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.