EU-budjetti ei odottelemalla parane – Suomi tarvitsee maaseutumiljardin

EU-maiden johtajat kokoontuvat huomenna Brysseliin päättämään EU-budjetista ja talouden elvytyspaketista. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK arvioi, että edellytykset poliittiseen kompromissiin ovat olemassa. Suomalaiset viljelijät kaipaavat ratkaisua asiasta, jotta epävarmuus maatalouspolitiikan rahoituksesta ensi vuoden alusta alkaen poistuisi. Suomen kannattaa tälläkin kertaa pyrkiä maaseudun kehittämiselle myötämieliseen ratkaisuun. MTK arvioi, että pääministeri Marinilla on erinomaiset mahdollisuudet neuvotella Suomelle vähintään miljardin euron lisäpaketti maaseudun kehittämisen rahoitukseen komission nykyisen esityksen lisäksi. Tähän tilaisuuteen on syytä tarttua.

– Esitykset EU:n tulevan rahoituskauden budjetiksi ovat olleet pettymyksiä maaseudun ihmisten ja elinkeinojen kannalta. Huoltovarmuuden merkitys on korostunut koronakriisin aikana. Nyt on oikea aika rakentaa eurooppalaista huoltovarmuutta Suomen mallin mukaan, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Maatalouden merkitys ilmastopolitiikassa ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa on noussut vahvasti esille kuluneen vuoden aikana. MTK:n keskiviikkona julkaisema ilmastotiekartta on suunnan näyttäjä, miten maatalous voi tehokkaasti toimia ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Tutkimus ja innovaatiot ovat avainasemassa ja uusien investointien tarve on suuri.

– Maataloudelle asetetut uudet tehtävät ja kannattavuuden parantaminen vaativat vahvan rahoituksen. Kunnianhimon nosto ilman rahaa on tyhjää retoriikkaa, Marttila jatkaa.

Neuvoston puheenjohtaja Michelin ja komission uudet esitykset parantavat tilannetta, mutta eivät vielä riitä. Suomi kuuluu EU:n nettomaksajiin, mikä takaa hyvän neuvotteluaseman ratkaisevilla hetkillä. Aikaisemmissa budjettineuvotteluissa Suomi on menestyksellä hakenut ja saanut korotusta maaseutu- ja aluekehitysrahoihin. MTK:n mielestä tilanne on tällä kertaa otollinen vähintään miljardin euron lisärahoitukselle näihin rahoihin. Sen myötä tilanne olisi kohtalaisen hyvä ja antaisi mahdollisuuksia kehittää maaseutuelinkeinojen kestävää kasvua.

Huippukokouksessa ratkaistaan myös koronakriisin elvytyspaketin koko ja muoto. MTK katsoo, että elvytyspaketin rahaa on käytettävä vastuullisesti ja tehokkaasti EU:n kestävää taloudellista kasvua ja huoltovarmuutta edistäviin toimiin. Siksi neuvoston hyväksyntä kansallisiin elvytysrahan käyttösuunnitelmiin on kannatettava ehdotus.

– Koronakriisin vaikutukset tuntuvat vientivetoisessa Suomessa vasta pitkällä aikavälillä. Neuvoston puheenjohtaja Michelin esitys elvytysrahan jaosta työttömyystilanteen lisäksi myös bruttokansantulon alenemisen perusteella vuodesta 2023 alkaen on erittäin tervetullut. Tämä on Suomen kannalta ratkaiseva parannus alkuperäiseen esitykseen verrattuna, Marttila arvioi.

MTK:n mielestä elvytyspaketin 15 miljardia euroa maaseudun kehittämiseen on otettava käyttöön jo vuodesta 2021 alkaen. Uutta ohjelmakautta ja uutta maatalouspolitiikkaa ei tarvitse odottaa toimettomana. Tämä raha on käytettävä maaseudun taloudellista toimeliaisuutta ja yritysten taloutta parantavalla tavalla. Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston noin 200 miljoonaa euroa suomalaisen turvealan rakennemuutokseen on suunnattava myös aktiivisesti uusien turvepohjaisten tuotteiden ja uuden yritystoiminnan kehittämiseen. Luonnonvarasektorin tutkimus- ja innovaatiorahoitus on pidettävä komission 2018 esittämällä kasvavalla tasolla, jossa biotalouden tutkimukseen oli korvamerkitty 10 miljardia euroa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Hanna Leiponen-Syyrakki, Brysselin toimiston johtaja, +32 476 502 704

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.

Wallin ja Pesonen MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa: Metsäpolitiikka kuuluu EU:ssa jäsenmaille23.6.2021 09:22:33 EEST | Tiedote

Viljelijät ympäri Eurooppaa odottavat neuvotteluratkaisua EU:n maatalouspolitiikan uudistuksesta tulevana viikonloppuna. Sitä tarvitaan, jotta viljelijä voi luottaa tulevaan. Metsäpolitiikka sen sijaan kuuluu jäsenvaltioille ja tätä periaatetta EU:n tulee kunnioittaa. Eurooppalaisen ja suomalaisen maa- ja metsätalouden menestyminen edellyttää kansallisten ja alueellisten vahvuuksien hyödyntämistä kokonaiskestävällä ja luottamusta herättävällä tavalla. Näin totesivat Euroopan tuottaja- ja osuustoimintajärjestö Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesonen ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puhuessaan tänään MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa Mikkelissä.