EU-eksperteiltä ehdotus rahoitusmarkkinoiden viherryttämiseksi

Kansainvälinen asiantuntijaryhmä ehdottaa useita toimia, joilla rahoitusmarkkinat voisivat hillitä ilmastonmuutosta ja edistää kestävää kehitystä. EU:n kokoamassa asiantuntijaryhmässä oli mukana myös suomalaisen finanssialan edustus. Ryhmän ehdotusten pohjalta EU-komissio tekee toimenpidesuunnitelman.

EU:n komissio asetti loppuvuonna 2016 korkean tason asiantuntijaryhmän selvittämään kestävän kehityksen rahoitusta. Parinkymmenen asiantuntijan ryhmä tekee työnsä vuoden 2017 aikana. Se julkisti 13. heinäkuuta väliraporttinsa. Sen saama palaute ohjaa ryhmää kohti loppuraporttia, joka julkistetaan vuoden lopulla.

Ryhmän jäsenenä olevan Finanssiala ry:n (FA) vt. toimitusjohtaja Esko Kivisaaren mukaan ryhmän muodostaminen osoittaa, että kestävän kehityksen rahoitus on etenemässä sanoista tekoihin. ”Ryhmässä on voimakas yksimielisyys päämäärästä ja debattia käydään lähinnä tavoista, joilla sinne edetään”, Kivisaari sanoo.

Erityisesti kestävän kehityksen rahoituksessa puhutaan ilmastoriskistä. Pariisin sopimuksessa tavoitellaan lämpötilan nousun rajoittamista kahteen asteeseen. Tämän on arvioitu vaativan vuosittain suuruusluokkaa 180 miljardia euroa sijoituksia uusiutuvaan energiaan.

”Hiilisijoitukset menettänevät arvonsa”

Väliraportissa ryhmä esittelee alustavia ajatuksiaan. Tavoitteena on, että EU:n sääntelyä uudistetaan niin, että se tukee kestävän kehityksen rahoitusta. Sijoittajien rahoja pyritään eri keinoin kohdentamaan kestävää kehitystä tukeviin investointeihin. Samalla suosituksilla tähdätään parantamaan rahoitusmarkkinoiden vakautta niin, että tulevaisuuden riskit otetaan paremmin huomioon.

“Hiilipohjaiseen energiaan kohdistuneet sijoitukset saattavat menettää jossain vaiheessa nopeasti arvoaan. Uusiutuvaan energiaan – lähinnä aurinko- ja tuulivoimaan – investoidaan koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja tekniikan kehitys vie kustannuksia alaspäin”, Kivisaari sanoo.

Ryhmän työ jakautuu kolmeen alueeseen. Se luo määritelmiä kestävälle sijoittamiselle etsien luokittelua ja standardeja. Seuraavaksi se pohtii, miten sijoituksia saadaan virtaamaan haluttuun suuntaan. Erityisesti tässä painottuu pitkän aikavälin riskien parempi huomioon ottaminen sijoituspäätöksissä. Kolmannessa vaiheessa tarkastellaan kestävän kehityksen kriteerien yhdistämistä varsinaiseen sijoitusprosessiin.

“Asiantuntijaryhmä tarkastelee myös pankkien ja vakuutusyhtiöiden vakavaraisuussäännöksiä kestävän kehityksen näkökulmasta. Riskien oikea huomioon ottaminen on tärkeää, mutta samalla on syytä varmistaa, että vakavaraisuuskehikko ei estä järkevää pitkäaikaista sijoittamista”, Kivisaari toteaa.

Yhteenvetona ryhmä esittää väliraportissaan muun muassa:

• Luokittelumallia, jossa määritellään kestävät sijoitukset
  • Eurooppalaista standardia vihreille joukkovelkakirjalainoille
  • Varainhoitajan tehtävien tarkentamista niin, että myös sijoitusten kestävyys otetaan näkyvästi huomioon
  • Raportointijärjestelmien kehittämistä tuomaan esiin sijoittamisen kestävyyskysymykset
  • Eurooppalaisen sääntelyn alistamista ennen säätämistä kestävyystestille, jotta säädösten ympäristövaikutukset otetaan entistä paremmin huomioon
  • Eurooppalaisten valvontaviranomaisten roolin täsmentämistä niin, että näiden tulee ottaa valvonnassa myös kestävyys huomioon

Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset23.2.2018 08:50Tiedote

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.