Finanssiala ry

EU kannustaa lisäeläkkeiden hankintaan – sama asenne Suomeen?

Jaa
EU-komissio ehdottaa uuden eurooppalaisen lisäeläketuotteen luomista. Uusi tuote tekisi kansalaiselle mahdolliseksi hankkia lisäeläkkeen mistä tahansa EU-maasta ja nauttia siitä asuinpaikasta riippumatta. Finanssiala toivottaa ehdotuksen tervetulleeksi ja kaipaa samaa asennetta lisäeläkkeisiin myös Suomeen, jossa eläkesäästämistä rajoitetaan verotuksella ja ikärajoilla.

”Komission ehdotus on erinomainen ajatus, mutta herättää paljon kysymyksiä. Siinä on paljon auki olevia asioita, joiden sovittelussa riittää työtä”, tiivistää Finanssiala ry:n lakimies Piritta Poikonen. ”On todella myönteistä, että EU-tasolla pohditaan lisäeläkemarkkinoiden kehittämistä. Meillä Suomessakin olisi syytä pohtia, miten kansalaisten omaa varautumista esimerkiksi vanhuuden hoivamenoihin voitaisiin edistää.”

Komission tarkoituksena on varautua ihmisten entistä pidemmän eliniän julkiselle taloudelle aiheuttamaan paineeseen ja kannustaa omaehtoiseen varautumiseen vanhuuden päiviä varten. Samalla yksityisiltä eläkesäästäjiltä saataisiin lisää pitkäaikaisia pääomia yritystoiminnan rahoitusta varten. Pan-European pension product (PEPP) -nimellä kulkeva esitys on siten osa EU:n pääomamarkkinaunionia. Komission näkökulmasta lisäeläketuotteiden tarjonta on EU-maissa liian vähäistä.

Suomessa veromuutokset veivät innon lisäeläkesäästämiseen

Yksilöllinen eläkevakuutus ja ps-tilit olisivat erinomainen lakisääteisen työeläkkeen täydentäjä myös Suomessa. Kun ihminen vanhenee, tarvitaan enemmän hoivaa ja palveluita, joihin kuluu varallisuutta. Työeläkettä ei ole suunniteltu tällaisten kulujen peittämiseen, vaan elämiseen, missä tarkoituksessa se toimii hyvin.

Komission esityksessä on nykyisellään useita kohtia, jotka eivät sovi Suomen tämänhetkiseen lisäeläkkeitä koskevaan lainsäädäntöön. Suomessa on selvästi tarvetta miettiä uudestaan esimerkiksi lisäeläkkeiden verokohtelua komission esityksen valossa.

Suomessa lainsäätäjän suhtautuminen lisäeläkkeisiin ei viime vuosina ole ollut kannustavaa. Yksilöllisen eläkevakuutuksen ja ps-tilien markkinat käytännössä kuolivat kokonaan lukuisiin verotuksen muutoksiin ja eläkeikärajojen nostoihin.

”Jotta yksittäinen kansalainen kokisi lisäeläkkeen itselleen kannattavaksi sijoitukseksi, on siinä kolme kriittistä tekijää: lisäeläkkeen verotuksen on oltava houkutteleva, eläkkeen alhaisin nostoikä ei voi olla liian korkea ja nostotavan on oltava järkevä, asiakkaalle sopiva”, Poikonen listaa toimivalta lisäeläkkeeltä vaadittavia ominaisuuksia. Nostotavalla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, nostetaanko eläke erissä vai kerralla ja jatkuuko se erissä nostettuna tiettyyn kokonaissummaan vai asiakkaan kuolemaan saakka. Verosääntelyn pitäisi myös olla pitkäjänteistä. Eläkesäästämisessä on kysymys pitkäaikaisesta sitoutumisesta, jolle tempoileva verolainsäädäntö on myrkkyä.

Lopulta finanssiyhtiöt tekevät itse päätöksen siitä, millaisia tuotteita ne alkavat tarjota asiakkailleen. Lainsäädännöllä voidaan joko luoda tai rajoittaa yhtiöiden mahdollisuuksia.

Yhteyshenkilöt

Piritta Poikonen, asiantuntija, puh. 020 793 4222
Marjo Lapatto, viestintäpäällikkö, puh. 020 793 4274

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä12.4.2024 10:14:41 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye