EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

EU:n maatalouspolitiikka uudistuu ensi vuosikymmenen alussa tuoden mukanaan uusia toimintatapoja ja haasteita. Euroopan komissio on 1.6.2018 julkaissut lainsäädäntöehdotuksen seuraavan ohjelmakauden maatalouspolitiikan sisällöksi. Viime vuoden marraskuussa julkaistussa tiedonannossa komissio painotti uuden politiikan sisällön keskittyvän vahvasti ympäristö-, vesi- ja ilmastoasioihin sekä maaseudun ja maatalouden kehittämiseen sekä kannattavuuden parantamiseen.

Uudistuksen alkumetreillä MTK asetti tavoitteeksi muun muassa yksinkertaisemman politiikan, joka vahvalla budjetilla tukee vastuullista tuotantoa, maataloustuotannon jatkumista kaikilla alueilla, maataloustuottajien markkina-aseman parantamista sekä hallittua rakennemuutosta, joka kannustaisi nuoria alalle. Komission viimevuotinen tiedonanto oli hyvin linjassa näiden tavoitteiden kanssa.

Nyt julkaistu lainsäädäntöpaketti näyttää kuitenkin johtavan päinvastaiseen tulokseen. EU:n komissio esittää pitkän listan uusia vaatimuksia viljelijöille maataloustukien saamiseksi. Samaan aikaan komissio esittää myös merkittäviä leikkauksia maatalousbudjettiin ja erityisesti maaseudun kehittämisvaroihin, jotka ovat erityisen tärkeitä suomalaisviljelijöille. Tämä johtaa siihen, että pitkään jatkunut työ ympäristönsuojelun ja eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi ja kotimaisen ruuan turvaamiseksi uhkaa valua hukkaan. Ellei maatalouden kannattavuus ole kestävällä tasolla, panostaminen ruuantuotannon vastuullisuuden parantamiseen käy mahdottomaksi. Samaan aikaan EU neuvottelee myös erittäin kunnianhimoisista vapaakauppasopimuksista, jotka uhkaavat lisätä kilpailua maista, jotka eivät noudata yhtä tiukkoja tuotantovaatimuksia.

Yhtenä komission tavoitteena on vahvasti yksinkertaistaa yhteistä maatalouspolitiikkaa seuraavalle ohjelmakaudelle. Komissio antaa jäsenmaille periaatteessa aiempaa enemmän liikkumavaraa ja päätösvaltaa oman strategian ja ohjelman tekemiseen. Tänään julkaistu lainsäädäntöehdotus sisältää kuitenkin erittäin tiukkoja sääntöjä kansalliselle toimeenpanolle, eikä jäsenmaalla ole liikkumavaraa näiden suhteen. Kun vaatimuslista on aiempaa pidempi ja yksityiskohtainen, on suurena vaarana, että viljelijän näkökulmasta seuraavan ohjelmakauden tukikokonaisuus on entistä monimutkaisempi. Valvontojen ja sanktioiden määrä uhkaa kasvaa myös merkittävästi. Ainoa yksinkertaistaminen koskee EU-komission omaa työskentelyä.

Komission aiemmin julkaistun budjettiesityksen perusteella arvioitiin Suomen olevan yksi niistä maista, joilta EU-rahoitus alenee suhteellisesti eniten. Tänään julkaistujen maakohtaisten lukujen perusteella tuo arvio voidaan vahvistaa. EU:n kokonaan maksama suora tuki alenee kuluvaan ohjelmakauteen verrattuna 13 miljoonaa euroa vuodessa ja maaseudun kehittämisohjelman rahoitus 48 miljoonaa euroa vuodessa. Näyttää siis siltä, että suomalaisviljelijät joutuvat Brexitin aiheuttaman budjettivajeen maksajiksi.

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry, puh. 050 341 3167
maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK ry, puh. 040 5233 864

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.