EU-parlamentin LULUCF-äänestys tunnusti kestävän metsätalouden hyödyt

MTK on tyytyväinen äänestystulokseen.

Euroopan parlamentti painottaa tänään äänestetyssä kannassaan vastuullista Pariisin sopimuksen toimeenpanoa. Metsissä tehdyn pitkäaikaisen ilmastotyön hyödyt ja tarve tuodaan selvästi esiin.

- Parlamentti ei salli jäsenvaltioiden metsien, eikä EU:n LULUCF kokonaisuuden muodostua päästölähteeksi. Hyväksytty kompromissi on lähempänä Pariisin sopimuksen kirjauksia ja sen tosiasiallista henkeä, kuin aikaisemmin esimerkiksi ympäristövaliokunnassa esillä olleet lainsäädäntömuotoilut, sanoo MTK:n asiantuntija Anssi Kainulainen.

MTK:n mielestä tänään parlamentissa hyväksytty kompromissi antaa rakentavat lähtökohdat jäsenvaltioiden edustajista koostuvan neuvoston, komission ja parlamentin jatkoneuvotteluihin.

- On suotavaa, että jäsenvaltioiden edustajat ja komissio tunnustavat parlamentin tavoin, että kestävällä metsätaloudella ja metsien hyödyntämisellä on keskeinen rooli vähäpäästöisen Euroopan Unionin rakentamisessa ja kansainvälisessä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, MTK muistuttaa.

Asiantuntija Anssi Kainulainen p. 050 596 1541
Toiminnanjohtaja Antti Sahi p. 0400 804 496

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.