EU-parlamentin LULUCF-äänestys tunnusti kestävän metsätalouden hyödyt

MTK on tyytyväinen äänestystulokseen.

Euroopan parlamentti painottaa tänään äänestetyssä kannassaan vastuullista Pariisin sopimuksen toimeenpanoa. Metsissä tehdyn pitkäaikaisen ilmastotyön hyödyt ja tarve tuodaan selvästi esiin.

- Parlamentti ei salli jäsenvaltioiden metsien, eikä EU:n LULUCF kokonaisuuden muodostua päästölähteeksi. Hyväksytty kompromissi on lähempänä Pariisin sopimuksen kirjauksia ja sen tosiasiallista henkeä, kuin aikaisemmin esimerkiksi ympäristövaliokunnassa esillä olleet lainsäädäntömuotoilut, sanoo MTK:n asiantuntija Anssi Kainulainen.

MTK:n mielestä tänään parlamentissa hyväksytty kompromissi antaa rakentavat lähtökohdat jäsenvaltioiden edustajista koostuvan neuvoston, komission ja parlamentin jatkoneuvotteluihin.

- On suotavaa, että jäsenvaltioiden edustajat ja komissio tunnustavat parlamentin tavoin, että kestävällä metsätaloudella ja metsien hyödyntämisellä on keskeinen rooli vähäpäästöisen Euroopan Unionin rakentamisessa ja kansainvälisessä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, MTK muistuttaa.

Asiantuntija Anssi Kainulainen p. 050 596 1541
Toiminnanjohtaja Antti Sahi p. 0400 804 496

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.