EU-parlamentin LULUCF-äänestys tunnusti kestävän metsätalouden hyödyt

MTK on tyytyväinen äänestystulokseen.

Euroopan parlamentti painottaa tänään äänestetyssä kannassaan vastuullista Pariisin sopimuksen toimeenpanoa. Metsissä tehdyn pitkäaikaisen ilmastotyön hyödyt ja tarve tuodaan selvästi esiin.

- Parlamentti ei salli jäsenvaltioiden metsien, eikä EU:n LULUCF kokonaisuuden muodostua päästölähteeksi. Hyväksytty kompromissi on lähempänä Pariisin sopimuksen kirjauksia ja sen tosiasiallista henkeä, kuin aikaisemmin esimerkiksi ympäristövaliokunnassa esillä olleet lainsäädäntömuotoilut, sanoo MTK:n asiantuntija Anssi Kainulainen.

MTK:n mielestä tänään parlamentissa hyväksytty kompromissi antaa rakentavat lähtökohdat jäsenvaltioiden edustajista koostuvan neuvoston, komission ja parlamentin jatkoneuvotteluihin.

- On suotavaa, että jäsenvaltioiden edustajat ja komissio tunnustavat parlamentin tavoin, että kestävällä metsätaloudella ja metsien hyödyntämisellä on keskeinen rooli vähäpäästöisen Euroopan Unionin rakentamisessa ja kansainvälisessä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, MTK muistuttaa.

Asiantuntija Anssi Kainulainen p. 050 596 1541
Toiminnanjohtaja Antti Sahi p. 0400 804 496

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.