EU-parlamentin puhemies Metsola vieraili Kokoomuksen eduskuntaryhmässä

EU-parlamentin puhemies Roberta Metsola vieraili tiistaina Kokoomuksen eduskuntaryhmässä ja tapasi sekä kokoomuksen puheenjohtajistoa että eduskuntaryhmän jäseniä.

Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Eduskunnassa järjestetyssä tapaamisessa Metsola ja kokoomuksen edustajat kävivät keskustelua muun muassa Euroopan turvallisuudesta ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan, EU-sanktioista, vihreästä siirtymästä sekä ajankohtaisesta energia- ja ruokapolitiikan kysymyksistä.

"Kävimme erittäin monipuolisen ja perusteellisen keskustelun Euroopan ajankohtaisia teemoista. Edessämme on valtava määrä vakavia kriisejä, joiden ratkaisussa meillä on keskeinen asema. Näemme jo nyt niiden vaikutukset kansalaisten arjessa ja tämä kehitys tulee voimistumaan edelleen", Petteri Orpo sanoo.

"Kokoomus kuuluu samaan EPP-perheeseen Roberta Metsolan kanssa, ja meillä on häneen luonteva yhteys. On tärkeää, että Euroopan johdossa on Suomea tuntevia poliitikkoja. Arvostamme Metsolan johtajuutta laajasti", Orpo jatkaa.

Tapaaminen oli osa puhemies Metsolan Suomen vierailua maanantaina ja tiistaina.

Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Missä viipyy translaki, Sanna Marin?30.6.2022 10:40:37 EEST | Tiedote

Sanna Marinin hallitus on lykännyt translain antamista. Ajoitus uudelle lykkäämiselle on harvinaisen huono, toteavat Kokoomuksen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Elina Valtonen, kansanedustaja Saara-Sofia Sirén ja kansanedustaja Jaana Pelkonen. He ovat tänään jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen toiminnasta koskien sukupuolivähemmistöjen asemaa Suomessa. "Olisi myönteinen yllätys, mikäli pääministeri Marin tuo Pride-kulkueeseen lauantaina tuliaisena hallituksensa esityksen translaiksi," edustajat toteavat. "Translaki tulee antaa viipymättä eduskunnalle. Mikäli vasemmistohallitus ei pysty translakia antamaan, on sekin sanottava reilusti ääneen," toteaa Valtonen. "Syytä kerta toisensa jälkeen tapahtuneelle uudistuksen lykkääntymiselle ei ole annettu. Lisäksi lakiluonnoksessa ei edelleenkään oteta huomioon intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta. Olemme sitoutuneet kansainvälisillä laeilla lasten oikeuksien puolustamiseen. Nyt näyttäisi siltä, että tarpeettomien, kosmeett