Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA ry

EU-TUOMIOISTUIMEN PÄÄTÖS JOHTANEE SOTE-TUOTTAJIEN YHTIÖITTÄMISEEN

Maakuntien sote-palveluja tuottavat liikelaitokset voidaan joutua yhtiöittämään sote-uudistuksessa, toteavat liikkeenjohdon neuvonantaja Bo-Erik Ekström, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto ja Borenius Asianajotoimiston asianajaja Asko Lindqvist EVA Arviossa Reilun pelin vartija.

EU-tuomioistuin antoi helmikuussa Slovakian sote-järjestelmää koskevan ratkaisun. Ratkaisusta seuraa, että maakunnat eivät voi käyttää liikelaitoksia suoran valinnan sote-palveluiden tuottajina ilman merkittävää valtiontukiriskiä. Liikelaitos ei esimerkiksi voi mennä konkurssiin, mikä muodostaa lainvastaisen valtiontuen.

Esitys valinnanvapauslaiksi ei sisällä yhtiöittämisvelvollisuutta, muttei kieltoakaan.
Yhtiömuodossa toimiminen voisi tuoda maakuntien palvelutuotantoon läpinäkyvyyttä sekä lisätä johtamisen ammattimaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä.

”Yhtiömuotoinen toiminta mahdollistaa sen, että maakuntien tuottajat saavat hallituksiinsa erityisosaamista ja ulkopuolisia hallituksen jäseniä”, Ekström, Haavisto ja Lindqvist sanovat. ”Sote-uudistuksen keskeisimpiä tavoitteita ei voida saavuttaa ilman valinnanvapautta ja yhtiöitä”.

Bo-Erik Ekström, Ilkka Haavisto, Asko Lindqvist: Reilun pelin vartija julkaistaan 25.4. ja on tuolloin luettavissa osoitteessa: www.eva.fi

liikkeenjohdon neuvonantaja (B&MANs) Bo-Erik Ekström: bo-erik.ekstrom@bomans.fi, 0400 701 383
tutkimuspäällikkö (Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA) Ilkka Haavisto: ilkka.haavisto@eva.fi tai 050 331 3823
asianajaja (Borenius Asianajotoimisto) Asko Lindqvist: asko.lindqvist@borenius.com tai 040 551 8969