EU:n ehdottama yritystoiminnan kestävyysluokittelu ei saa syrjiä suomalaisia yrityksiä

Euroopan komissio on tänään julkistanut kestävän rahoituksen toimintasuunnitelman, jossa se peräänkuuluttaa Eurooppaa ottamaan globaalin johtajan roolin USA:n vetäydyttyä Pariisin ilmastosopimuksesta. Laaja hanke sisältää muun muassa yritystoiminnan luokittelun kestävyyden suhteen ja yritysten raportointivelvollisuuksien kiristämisen. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan vaarana on, että uudet velvoitteet kasvattavat kustannuksia ja yritysten hallinnollista taakkaa, mutta eivät lisää todellista kestävyyttä. Myös yritystoiminnan kestävyysluokittelussa on oltava tarkkana, jotta se olisi oikeudenmukainen Suomen kannalta.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Kuva: Roni Rekomaa

Komission toimintasuunnitelman sisältönä on yritystoiminnan luokittelu kestävyyden suhteen, EU:n merkintä ympäristömyönteisille rahoitustuotteille, omaisuudenhoitajien ja institutionaalisten sijoittajien velvoittaminen ottamaan huomioon kestävyysnäkökohdat sijoituksissa, raportointivaatimusten tiukentaminen sekä kestävyyden sisällyttäminen pankkien ja vakuutusyhtiöiden vakavaraisuusvaatimuksiin.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan on selvää, että yritysten pitkän tähtäimen menestys edellyttää ilmastonmuutoksen torjuntaa ja kestävyysnäkökulman huomioimista. EU:n pitää siitä huolimatta varoa sellaisia lisävaatimuksia, jotka lisäävät eurooppalaisten yritysten tarpeetonta byrokratiaa raportointivaatimuksilla.

“On ristiriitaista, että samaan aikaan kun Euroopan komissio yhtäällä selvittää pk-yritysten vähäistä pörssilistautumista ja sen esteiden purkua, ollaan toisaalla lisäämässä raportointivelvoitteita entisestään. Ei-taloudellisen raportointidirektiivin vaatimukset ovat kaiken lisäksi vasta hiljattain tulleet voimaan”, toteaa Linnainmaa.

Hankkeeseen kuuluu myös iso taksonomiatyö, jossa luokitellaan yritystoiminnan kestävyyttä.

“Suomen on oltava elinkeinoelämän kestävyysluokittelussa tarkkana, ettei luokittelua tehdä suomalaista elinkeinoelämää syrjien. Meillä on kokemusta siitä, että Suomen erityisolosuhteita ei järin hyvin EU:ssa tunneta. Esimerkiksi metsäteollisuus on useimmille eurooppalaisille vierasta, eikä sen perustumista uusiutuvuuteen ja kestävyyteen tunneta. Yritystoiminnan kestävyysluokittelulla voi olla kauaskantoinen vaikutus tulevaisuudessa, jos sitä käytetään esimerkiksi sijoituspäätösten kriteerinä”, Linnainmaa huomauttaa.

“Euroopan komissiolta on jo lähikuukausina tulossa säädösehdotuksia. Suomen on oltava hereillä ja torjuttava ne suunnitelmat, jotka eivät aidosti lisää yritystoiminnan kestävyyttä ja pitkän tähtäimen menestystä vaan aiheuttavat tarpeetonta hallinnollista taakkaa. Erityisesti on vaalittava yritystoiminnan kestävyysluokittelun oikeudenmukaisuutta, jotta suomalainen yritystoiminta ei joutuisi hankkeen maksajaksi”, Linnainmaa vaatii.

Euroopan komission tiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Kuva: Roni Rekomaa

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.