EU:n huippukokous: EVERYONE-aloite vaatii suunnan määrittämistä Euroopan tulevaisuudelle

EU-johtajat tapaavat 23.–24.6. Brysselissä huippukokouksessa. Kokoukselta odotetaan merkittävää päätöstä perustuslaillisesta sopimuksesta. EVERYONE-aloite, joka kampanjoi perusoikeuksien laajentamisen ja vahvistamisen puolesta jo 14 EU-maassa, vetoaa asiassa Eurooppa-neuvostoon.
Lissabon, Portugali

Eurooppa on tienhaarassa. Lähimenneisyyden kriisit – ja ennen kaikkea nyt Ukrainan sota – osoittavat tämän selvästi. Demokratia, oikeusvaltioperiaate, yhteiset arvot ja oikeudet Euroopan unionissa joutuvat koetukselle enemmän kuin koskaan. Nyt ollaan tekemässä päätöstä siitä, minkä tien EU valitsee, sillä 23.–24.6. Brysselissä kokoontuvan Eurooppa-neuvoston odotetaan äänestävän perustuslaillisesta sopimuksesta, joka mahdollistaa EU:n perussopimusten uudistamisen.

Myönteisiä signaaleja tästä on viime aikoina kertynyt. Monet Euroopan tulevaisuuskonferenssin hyväksymistä 49 suosituksesta viittaavat perustuslailliseen sopimukseen. Selkeä sitoutuminen tähän seurasi, kun loppuraportti luovutettiin Euroopan parlamentin puhemiehelle Roberta Metsolalle, Ranskan presidentille Emmanuel Macronille ja EU:n komission puheenjohtajalle Ursula von der Leyenille. Euroopan parlamentti hyväksyi 9.6. selkeällä 355 äänen enemmistöllä päätöslauselman, jossa se kehotti Eurooppa-neuvostoa aloittamaan menettelyn EU:n perussopimusten tarkistamiseksi. Näitä olisi "muutettava kiireellisesti".

Valtioiden ja hallitusten johtajien on otettava vastuu

Lopullinen päätös on nyt EU:n pääministerien ja hallitusten johtajien tehtävä, ja se tehdään – myös EU-parlamentin vetoomuksen johdosta – todennäköisesti jo 24. kesäkuuta. EVERYONE-aloite, joka saksalaisen lakimiehen ja kirjailijan Ferdinand von Schirachin ideaa noudattaen kampanjoi EU:n uusien ja nykyaikaisten perusoikeuksien puolesta, vetoaa selkeästi jäsenvaltioiden hallituksiin, jotta ne äänestäisivät perustuslaillisen sopimuksen puolesta.

– Meillä on historiallinen tilaisuus ajatella Eurooppaa uudelleen – yksikkönä, joka kykenee ottaman vastuun tulevaisuudestaan. EU:n jäsenvaltioiden hallitukset eivät saa pakoilla tätä vastuuta. Tarvitsemme ihmisten Euroopan – ja ihmiset haluavat tämän Euroopan, kuten jo yli 267 000 allekirjoitusta verkkovetoomuksemme sekä tunnetut kannattajat 14 EU-maassa osoittavat selvästi, sanoo Bijan Moini, EVERYONE-aloitteen takana olevan Jeder Mensch -säätiön puheenjohtaja.

Yhteinen voimanäyttö Euroopan puolesta

Eurooppalainen EVERYONE-aloite kannustaa äänestämään perustuslaillisen sopimuksen puolesta. Aloitteen edustajat ja kannattajat Itävallassa, Bulgariassa, Tšekissä, Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Kreikassa, Irlannissa, Italiassa, Latviassa, Puolassa, Slovakiassa, Espanjassa ja Ruotsissa tekevät työtä Euroopan tulevaisuuden uuden suunnan puolesta.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Aloitteen edustajien ja kannattajien yhteinen videovetoomus

Verena Scheidl, yhteyspäällikkö, The Skills Group GmbH,
puh +43 1505262565 ja +43 66488348285, scheidl@skills.at
Eva Bertram, toimitusjohtaja, Jeder Mensch -säätiö, eb@jeder-mensch.eu,