EU:n komissio haluaa suunnata rahoitusvirtoja kestävään kehitykseen

Kestävä kehitys rahoituksessa on vahvasti tuloillaan EU:n komission agendalle. Komission asettama kestävän rahoituksen asiantuntijatyöryhmä luovutti keskiviikkona 31.1. raporttinsa. Ryhmän keskeiset suositukset sisältävät ehdotuksia mm. EU:n lainsäädännön uudistamiseksi sekä kestävän kehityksen edistämiseksi. Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari oli yksi työryhmän 20 jäsenestä.

Komissio laatii kestävän rahoituksen toimenpideohjelman asiantuntijatyöryhmän työn perusteella. Ohjelma julkaistaan 22. maaliskuuta.

Komissio pitää tärkeänä kestävän kehityksen vaatimusten liittämistä kiinteästi mukaan finanssialan sääntelyyn ja EU:n toimintaohjelmiin. Korkean tason asiantuntijaryhmää asetettaessa komissio katsoi finanssialalla olevan keskeinen rooli pääoman suuntaamisessa kestävämpiin teknologioihin ja niiden käyttöön. Finanssiala on myös pitkän aikaperspektiivinsä johdosta itse altis ympäristöriskeille.

Kauppi: Finanssialalla suuri merkitys kestävän kehityksen rahoituksessa

FA:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan kestävyyden korostaminen edellyttää paljon muutoksia reaalitalouteen. Finanssijärjestelmä on hänen mukaansa kuitenkin valmis tukemaan muutoksia.

"Asiantuntijaryhmän keskeiset suositukset parantavat finanssialan mahdollisuuksia tukea muutoksia ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita. Jälkimmäisessä tavoitellaan maapallon lämpötilan nousun rajoittamista enintään kahteen asteeseen", Kauppi sanoo.

Työryhmän suositukset sisältävät mm. julkisen ja yksityisen rahoituksen ohjaamista kestävän kehityksen mukaisiin sijoituksiin. Suositukset sisältävät myös toimia, joilla finanssiala ja valvojat voivat suojata finanssijärjestelmää ympäristöön liittyviltä riskeiltä.

Kaupin mukaan institutionaalisilla sijoittajilla, pankeilla, vakuutusyhtiöillä ja eläkerahastoilla on suuri merkitys kestävän kehityksen rahoituksessa. Suomesta erityisesti työeläkevakuutusyhtiöt ovat saaneet kansainvälistä mainetta sijoituspolitiikoistaan, joissa otetaan kestävä kehitys huomioon tosissaan jo nyt.

Finanssisektori voi parhaimmillaankin kuitenkin vain tukea haluttua kehitystä – mitään ihmelääkettä ei varatoimitusjohtaja Esko Kivisaaren mukaan ole tarjottavana. Kestävän kehityksen talkoisiin tarvitaan kaikkia toimialoja.

"Esimerkiksi ruoan- tai energiantuotannossa tai liikenteessä uusiutumista haittaavat valtiontuet ja totutut toimintatavat. Miksi esimerkiksi Härkiksestä joutuu kaupassa maksamaan enemmän kuin jauhelihasta", Kivisaari kysyy.

Komission hanke on osa EU:n 2030 kestävän kehityksen toimintasuunnitelmaa sekä Pariisin ilmastosopimuksen toteuttamista.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.