EU:n oikeuskäytäntö edellyttää työaikalain soveltamista kattavasti asiantuntija- ja johtotyöhön

Nykyistä työaikalakia sovelletaan asiantuntijoihin, ainoastaan yrityksen ylin johto on sen ulkopuolella. Viime vuonna julkaistun työ- ja elinkeinoministeriön työaikalakiryhmän mietinnön kirjaus on kuitenkin aiheuttanut epäselvyyttä lain uudistamistyössä.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN pyysi professori Niklas Bruunin selvittämään, miten työryhmän mietintö uudeksi työaikalaiksi soveltamisalan osalta täyttää voimassa olevan EU-oikeuden vaatimukset.

- Selvitystyön tulokset ovat yksiselitteiset: johtotehtävät kuuluvat lain soveltamisalan piiriin, joten on selvää, että silloin sinne kuuluu myös asiantuntijatyö, sanoo puheenjohtaja Teemu Hankamäki. - Olennainen ero työaikalakityöryhmän ehdotuksen ja EU:n työaikadirektiivin välillä on se, ettei direktiivi tunne edes yleistä johtamistyötä koskevaa poikkeusta, Hankamäki jatkaa.

Voimassaoleva työaikalaki on säädetty vuonna 1996, jolloin Suomi oli juuri liittynyt EU:n jäseneksi. Tuolloin työaikadirektiivin tulkinnasta oli vähän oikeuskäytäntöä, mutta tilanne on sen jälkeen muuttunut.

– Myöskään epäselvällä joustotyön määritelmällä tai paikallisen sopimisen avaamisella ei tule mahdollistaa lain soveltamisalan käytännöllistä supistamista, vaatii Hankamäki. - Työaikalain valmistelutyössä on huomioitava tarkasti työaikadirektiivin sanamuodot ja Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö, Hankamäki muistuttaa.

Professori Niklas Bruunin lausunnon löydät kokonaisuudessaan YTN:n verkkosivuilta.