EU:n otettava keskeinen rooli globaalin kiertotalouden rakentajana

Euroopan unionin keskeinen asema maailmanlaajuisen kiertotalouden rakentajana korostui keskiviikkona Brysselissä Sitran järjestämässä seminaarissa. Sitra uskoo, että kiertotaloudella tulisi olla keskeinen asema EU:n teollisuuspoliittisessa strategiassa. Suomen edelläkävijyyden takaamiseksi peräänkuulutettiin runsaita konkreettisia tekoja.

Keskiviikon ”Beyond WCEF2017: The European Union advancing a global circular economy” -seminaari oli jatkoa Helsingissä kesäkuussa järjestetylle kansainväliselle kiertotalousfoorumi WCEF2017:lle. Seminaarissa tuotiin esiin globaalin kiertotalouden kehityksen saavutuksia, mahdollistajia ja esteitä politiikan, liiketoiminnan sekä tutkimuksen näkökulmista. EU pyrkii kehittämään kiertotaloutta koskevan toimenpidesuunnitelmansa avulla kestävää, vähähiilistä, resurssitehokasta sekä kilpailukykyistä taloutta. Mikäli EU pystyy hyödyntämään johtoasemaansa kiertotaloudessa, se voi avata kansainväliselle yhteisölle väyliä rakentaa globaalia kiertotaloutta.

Euroopan Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen nosti kiertotalouden esiin yhtä vahvana megatrendinä kuin digitalisaatio. Sitra uskoo, että kiertotaloudella tulisi olla keskeinen asema EU:n teollisuuspoliittisessa strategiassa, joka esiteltiin komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin unionin tilaa koskevassa puheessa 2017. Katainen myös jatkoi, että EU:n biotalousstrategia vuodelta 2012 kaipaa uudistamista, sillä teknologia on harpannut eteenpäin mahdollistaen uusia tuotteita.

Suomen kiertotalouden ohjausryhmän puheenjohtaja, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen peräänkuulutti suomalaisilta tekoja kiertotalouden kehittämiseksi ja johtoaseman ylläpitämiseksi. ”Mitä konkreettisempia esimerkkejä meillä on edelläkävijyydestä, sitä varmemmin ne leviävät ja saavat huomiota myös kansainvälisesti.”

Kiertotalouden ratkaisut tarjoavat suuria taloudellisia mahdollisuuksia tulevaisuuden teollisuudelle – lisäten tehokkuutta ja luoden lisäarvoa uusien innovatiivisten liiketoimintamallien avulla. Sitra näkee, että kiertotalous tarjoaa mahdollisuuden tarttua jäljellä oleviin kansainvälisen yhteistyön mahdollisuuksiin maailmassa, jossa kohtaamme yhä vahvempaa protektionismia ja rajojen sulkeutumista.

Suomi on ensimmäisten joukossa siirtymässä aikakauteen, jossa yhteiskunnan hyvinvointi ei lisäänny tuottamalla liukuhihnoilta aina vain lisää ja lisää tavaroita. Vuosi sitten julkaistu maailman ensimmäinen kansallinen tiekartta kiertotalouteen näyttää askeleet uudenlaiseen menestykseen. Suomella on aito mahdollisuus luoda seuraavien 5-10 vuoden aikana kestävää hyvinvointia ja menestystä hiilineutraalista kiertotaloudesta. Rakennamme nyt kiertotaloutta – uudenlaista talouden mallia, jossa kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen: jakamiseen, vuokraamiseen sekä kierrättämiseen.

Seminaarissa korostettiin, että globaalin kiertotalouden kehitys on väistämätöntä – sekä ajattelutavoissamme että päätöksenteossa. Globaalisti kiertotalouden välttämättömyys ymmärretään yhä selkeämmin – emme voi jatkaa luonnonvarojen tuhlaamista lineaarisen mallin kautta tai tuhoamme ihmiskunnan hyvinvoinnin perustan.

Lisätietoja:

Mari Pantsar, johtaja, Hiilineutraali kiertotalous, mari.pantsar@sitra.fi, 050 382 0755

Tuula Sjöstedt, asiantuntija, viestintä ja yhteistyösuhteet, tuula.sjostedt@sitra.fi, 050 373 8601

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.