EU:n syöpäohjelma nojaa teknologiaan ja tutkimukseen – ja näihin pitää panostaa myös Suomessa

Syövästä on kehittymässä suurin kuolinsyy EU:ssa. Ratkaisuja syövän torjumiseksi esittävä EU:n syöpäohjelma nostaa esiin teknologian ja tutkimuksen roolin. Myös Suomessa syöpätapaukset ovat nopeassa kasvussa. Jotta potilaat saavat parhaan mahdollisen hoidon, tarvitaan kansallinen, tutkimuksen merkitystä painottava syöpästrategia.

Vuonna 2020 Euroopan unionissa diagnosoitiin syöpä 2,7 miljoonalla ihmisellä. Vaikka Euroopan unioni kattaa 10 prosenttia maailman väestöstä, jopa neljäsosa kaikista syöpätapauksista diagnosoidaan sen jäsenmaissa. Vuoteen 2035 mennessä syöpäkuolemien määrä uhkaa kasvaa edelleen 24 prosentilla.

EU:n syöväntorjuntasuunnitelma ”Europe’s Beating Cancer plan” pureutuu hälyttävään tilanteeseen ja etsii ratkaisuja sen parantamiseksi. Uudet teknologiat, tutkimus ja innovointi nostetaan suunnitelmassa lähtökohdiksi uudelle EU-tason lähestymistavalle syövän ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

"Euroopassa on taattava kaikille keskeisten syöpien seulonta, varhainen diagnostisointi, nopea hoitoon pääsy ja hoidonjälkeinen kuntoutus. Lisäksi sairastamisen jälkeen pitää tukea potilaiden työllistymistä. Laadukas syövän hoito kuuluu jokaiselle eurooppalaiselle sosioekonomisesta asemasta, tulotasosta, sukupuolesta tai etnisestä taustasta riippumatta. Meidän on EU-tasolla panostettava lisää tutkimukseen ja yhteistyöhön syövän hoidossa", sanoo europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Syöpään sairastuvien määrän ennustetaan kasvavan myös Suomessa. Suomen syöpärekisterin ennusteen mukaan sairastuneiden määrä kasvaa 46 000 vuosittaiseen tapaukseen – eli 31 prosenttia – vuoteen 2035 mennessä.1

”Tilanne Suomessa on vähintäänkin huolestuttava. Suomessa tarvitaan jatkossakin korkeatasoista tutkimukseen perustuvaa syövänhoitoa”, toteaa toiminnanjohtaja Minna Anttonen Suomen Syöpäpotilaat ry:stä.

”Suomi ei saa jäädä jälkeen eurooppalaisesta hoidon kehityksestä, vaan meidän on panostettava syövänhoidon perustutkimukseen ja kliiniseen tutkimukseen. Tätä kautta suomalaiset syöpäpotilaat saavat uusimmat hoidot käyttöönsä. Tarvitaan kansallinen syöpästrategia – mutta se on hyödyllinen vain, jos sen toimeenpanoon osoitetaan riittävästi resursseja”, Anttonen lisää.

Kansallinen syöpästrategia ja resurssien suuntaaminen syövän tutkimukseen sekä hoitoon saivat kannatusta myös hallituspuolue SDP:n ja Keskustan varapuheenjohtajilta sekä pääoppositiopuolue Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajalta.

Tänään 4.2.2022 vietetään maailman syöpäpäivää. EU:n syöpäohjelmaa käsiteltiin Eurooppalainen Suomi Ry:n järjestämässä webinaarissa. Webinaarin paneeliin osallistuvat varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen (sdp), vapapuheenjohtaja Riikka Pakarinen (kesk) sekä eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sari Sarkomaa (kok).

* Suomen Syöpärekisterin Syöpä 2019 -raportti https://syoparekisteri.fi/assets/files/2021/07/Syopa_2019_Tilastoraportti_0107.pdf

Jesse Jääskeläinen, toiminnanjohtaja, Eurooppalainen Suomi ry
jesse.jaaskelainen@eurooppalainensuomi.fi

Rud Pedersen Group on lähes 600 asiantuntijan voimin 16 maassa ja 17 kaupungissa toimiva eurooppalainen yhteiskuntapoliittiseen neuvonantoon ja strategiseen viestintään keskittyvä konsulttiryhmä. Suomessa Rud Pedersen työllistää noin 30 henkeä.

Rud Pedersen tarjoaa selkeää neuvonantoa ja käytännöllistä tukea organisaatioille, yrityksille ja julkisyhteisöille, jotka haluavat osallistua julkiseen keskusteluun ja saavuttaa strategiset tavoitteensa monimutkaistuvassa maailmassa. Avustamme muun muassa poliittisten linjausten ja sääntelyn kentällä navigoimisessa, maineen- ja riskienhallinnassa, viestinnässä, markkinoinnissa ja rekrytoinneissa. Suurin osa asiakkaistamme on kansainvälisiä toimijoita.