Eurojackpotin 90 miljoonan euron jymypottia jahdattu ennätyspitkään – meneekö voitoissa jo miljardi rikki?

Eurojackpotin enimmäispotti on ollut tällä kertaa ennätyksellisen tiukassa, sillä 90 miljoonan euron päävoittoa metsästetään jo neljättä viikkoa. Aiemmin 90 miljoonaa on voitettu neljä kertaa, ja joka kerta jo toisella yrittämällä. Jos 90 miljoonaa osuisi Suomeen, pelin sinivalkoisten voittojen määrä ylittäisi jo huikeat miljardi euroa.
MTV3:n studiossa kuvataan perjantaisin Eurojackpot-trilleri, jonka lopputulos kiinnostaa ympäri Eurooppaa. Venus arpoo päänumerot ja Perle tähtinumerot, ja sitten jännitetään mihin iso raha menee. Eurojackpotin arvonta on tehty alusta asti eli vuodesta 2012 Helsingin Pasilassa.

Neljästä 90 miljoonan jymypotista kaksi on voitettu talvella (tammikuu ja helmikuu), yksi keväällä (toukokuu) ja yksi syksyllä (lokakuu).

Joko nyt on kesäjysäyksen aika, tuotepäällikkö Teemu Saukonoja?

- Kesää on vielä jäljellä, joten näin voidaan olettaa. Syksyyn siirtyminen edellyttäisi, että voittajaa ei löydy kahteentoista seuraavaan arvontaan. Tämän todennäköisyys on alle prosentin, joten jollei nyt aivan 100-prosenttisella varmuudella voikaan kesäjysäystä luvata niin yli 99 prosentin varmuudella kuitenkin.

Tähänastisista neljästä 90 miljoonan voitoista yksi poikkeaa muista kahden ylimmän voittoluokan osumien määrällä. Vuoden 2017 Harrin päivän potissa löytyi viisi täysosumaa, kun muissa kolmessa niitä oli vain yksi. Lisäksi Jysäys nro 3 eli Harri toi peräti 35 toisen voittoluokan 5+1-osumaa, kun muilla kerroilla niitä on ollut 3-8 kappaletta.

- Ainakin noista Harri-potin numeroista (7, 14, 23, 27, 35) loistavat poissaolollaan suurimman pään numerot, ja päänumerot ovat lisäksi kivasti suht tasaisin välein. Se voisi olla syynä voittojen suureen lukumäärään, pohtii Saukonoja.

Seuraavalla jysäyksellä mentäisiin yli miljardiin

Suomeen saatiin ensimmäinen 90 miljoonan euron osuma helmikuussa Raijan päivänä. Jos onnetar jatkaa Suomen suosimista ensi perjantaina Vienon päivänä, meille saatujen voittojen määrä ylittää maagisen miljardin (1 000 000 000) euron rajan.

Suomen suurta voittosumma selittää se, että onnea on ollut nimenomaan päävoitoissa. Niitä on Veikkauksen asiakkaille tullut kaksinkertaisesti se mitä odotettiin todennäköisyyden perusteella.

Suomen voitot kolmessa ylimmässä voittoluokassa:

Voittoluokka kappaletta euroa yhteensä
Täysosumat (1. voittoluokka) 14 589 738 442,50
Toisen voittoluokan 5+1-osumat 105 57 608 545,60
Kolmannen voittoluokan 5+0-osumat 167 16 685 014,00

Aiemmat 90 miljoonan euron osumat pähkinänkuoressa

1. Tshekki, 15.5.2015, Sofian päivä
Potti nousi 90 miljoonaan kierroksella 19 ja voittaja löytyi kierroksella 20 Tšekistä. Voittaja oli keski-ikäinen mies. Hän odoteltiin voitonlunastukseen neljä viikkoa. Suomella ei tuolloin ollut suurta Eurojackpot-onnea, sillä suurimmat suomalaisvoitot olivat runsaan 5 500 euron arvoiset 4+2-osumat.

5+1 voitot: 3 kpl, voitto-osuus 7,6 milj. euroa. Saksa, Espanja, Liettua.
Oikea rivi: 12, 14, 18, 38, 46 + tähtinumerot 9, 10.

2. Saksa, 14.10.2016, Elsa
Potti nousi 90 miljoonaan kierroksella 40 ja voittaja löytyi Saksasta kierroksella 41. Kaksi toisen voittoluokan voitosta tuli Suomeen. Lohjalainen ja euralainen nettipelaaja saivat 2,8 miljoonaa euroa 5+1-tuloksillaan.

5+1 voitot: 8 kpl, voitto-osuus 2,8 milj. euroa, Saksa 5, Hollanti.
Oikea rivi: 7, 10, 25, 39, 42 + tähtinumerot 3 ja 6.

3. Saksa 3, Hollanti, Tanska, 6.1.2017, Harri
Potti nousi 90 miljoonaa vuoden 2016 viimeisellä kierroksella ja meni jakoon vuoden 2017 ensimmäisellä kierroksella. Enimmäisvoitto jakautui viiteen osaan, ja voitto-osuus putosi 18 miljoonaan euroon. Saksa sai triplan, Hollanti ja Tanska kumpikin yhden uuden monimiljonäärin. Paras Suomesta löytynyt tulos oli yksi kolmannen voittoluokan 5+0-tuloksista, joita löytyi peräti 30 kappaletta. Voitto-osuus oli 37 000 euroa. Peli oli pelattu Prisma Zeppelinissä Kempeleessä. Pelaaja oli käyttänyt pelatessaan Veikkaus-korttia, joten hän saa voittonsa suoraan tililleen.

5+1 voitot: 35 kpl, voitto-osuus 590 000 euroa, Saksa 25, Kroatia 2, Hollanti 2, Italia 2, Tanska, Latvia, Slovenia, Unkari.
Oikea rivi: 7, 14, 23, 27, 35 + tähtinumerot 3 ja 5.

4. Suomi, Loimaa, 9.2.2018, Raija
Potti nousi tappiin kierroksella 5 ja legendaarinen Loimaan täysosuma tuli kierroksella 6. Voittajaporukka teki uuden ennätyksen, sillä koko Suomi jännitti viiteen osaan jaetun voittopelin kohtaloa kolmisen kuukautta.

5+1 voitot: 8 kpl, voitto-osuus 3,5 milj. euroa, Suomi (nettipelaaja Oulusta), Saksa 5, Kroatia, Norja.
Oikea rivi: 7, 8, 24, 34, 46 + tähtinumerot 4 ja 8.