Euroopan Bocuse d’Or -karsinnat Pohjoismaiden juhlaa - Suomi sijoittui neljänneksi

Euroopan Bocuse d’Or-karsinnat käytiin 11.-12.6. Torinossa Italiassa. Kilpailun kärkeen nousivat Norja, Ruotsi ja Tanska. Suomi sijoittui neljänneksi, voitti parhaan vadin palkinnon ja menee Lyonissa tammikuussa pidettäviin loppukilpailuihin.

Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-edustaja Ismo Sipeläinen ja assistentti Johan Kurkela Torinossa Euroopan karsinnoissa 2018 Kuva: Kim Öhman

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu. Euroopan osakilpailuun valittiin 20 maata, joista 10 pääsi tammikuussa 2019 pidettäviin maailmanmestaruuskisoihin.  Suomen edustaja Ismo Sipeläinen, 27, ja assistentti Johan Kurkela, 21, sijoittuivat neljänneksi ja ovat siten mukana loppukilpailuissa. Voiton vei Norja tasaisen vahvalla suorituksellaan, toiseksi tuli Ruotsi ja kolmanneksi Tanska.

- Olen tyytyväinen tulokseen, vaikka jäimme pykälän tavoitteestamme olla palkintopallilla. Kilpailutilanteessa voi aina tulla pieniä virheitä, ja näin kovassa kisassa ne voivat pudottaa pisteitä kriittisesti. Tällä kertaa lautasannoksemme jäi kärkikolmikon pisteistä - vati sen sijaan voitti parhaan vadin palkinnon. Lähdemme ylpeinä kohti Lyonia, kommentoi Sipeläinen suoritusta.

Kilpailuissa valmistettiin 15 annosta lautasille ja 15 annosta vadille. 20 hengen tuomaristo arvioi annoksia maun, ulkonäön, pääraaka-aineiden käytön sekä omaperäisyyden perusteella. Lisäksi lopulliseen sijoitukseen vaikuttaa keittiötyöskentely: hävikinhallinta, tekniikka ja hygienia. Suomen tuomarina toimi Matti Jämsén.

Lautasannosten pääraaka-aineina olivat piemontelainen luomukananmuna sekä Castelmagno DOP-lehmänmaitojuusto. Lisäksi lautasannokseen oli lisättävä kilpailua edeltävänä iltana paljastettu yllätysraaka-aine, spagetti. Vadilla tarjoiltavan ruoan pääraaka-aineina olivat Fassona Piemontese -naudan filee, Sant’Andrea -riisi sekä vasikan kateenkorva.

- Kilpailu etenkin toisena päivänä oli kovatasoinen, ja kärkinelikon vatiruoat olivat onnistuneita. Meidän täytyy selvittää, mistä lautasannoksemme kärkeä alemmat pisteet johtuivat ja ottaa siitä opiksemme Lyoniin valmistautuessamme. Olemme jatkuvasti aivan kärjen tuntumasssa, välillä nämä neljännet sijat minua hiukan henkilökohtaisesti, mutta suoritus ja sijoitus oli erittäin hyvä! kertoo liha-annosten makutuomarina toiminut joukkueen presidentti Jämsén.

Suomen matka jatkuu kohti Lyonissa 28.-30.1. 2019 pidettäviä loppukilpailuja. Joukkue jatkaa kilpailukautta ja harjoittelua alkusyksystä, kun loppukilpailun pakolliset raaka-aineet ilmoitetaan.

www.elo-saatio.fi/bocusedorwww.facebook.com/bocusedorfinland, Instagram @bocusedorfinland

#bocusedorfi #bocusedor #finnishfood #ismosipeläinen #teamfinland

Suomen kilpailuannokset ja niiden kuvat: https://www.sttinfo.fi/tiedote/euroopan-bocuse-dor--karsinnat-ismo-sipelaisen-nayton-paikka?publisherId=4016&releaseId=68472893

Taustaa

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1987 ja sen perusti kuuluisa ranskalainen keittiömestari, keittiötaidon uudistaja Paul Bocuse. Paul Bocuse siirsi kilpailun johtajuuden pojalleen Jerôme Bocuselle vuoden 2017 kilpailujen alla. Paul Bocuse menehtyi 20.1.2018.

Bocuse d’Or -kilpailukausi kestää kaksi vuotta. Ensimmäisenä vuonna pidetään sekä maakohtaiset edustajakarsinnat että maanosakohtaiset karsintakierrokset Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa, joiden kautta valikoituu toisen vuoden 24 finalistia. Loppukilpailu pidetään joka toinen vuosi tammikuussa Lyonissa, Ranskassa.

Kilpailu koostuu 5 tunnin 35 minuutin pituisesta suorituksesta, jonka aikana valmistetaan 15 annosta vadilta tarjoiltavaksi ja 15 annosta lautasille. Perinteisesti vadin pakollisena pääraaka-aineena on ollut liha ja lautasannoksissa kala. Vuoden 2017 finaalissa lautasille rakennettiin kokonaan vegaaninen annos.

Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or-kilpailussa 13 kertaa. Maamme paras sijoitus on Matti Jämsénin 4. sija vuonna 2015. Lisäksi olemme olleet kahdesti viidensiä ja kerran kuudensia.

Kilpailukausi 2018-2019

Suomen edustajaksi valitun Ismo Sipeläisen kisakausi alkoi helmikuun 2018 alussa. Ensimmäinen etappi on Torinossa järjestettävät Euroopan osakilpailut 11.-12.6. Euroopan osakilpailuihin valitaan mukaan 20 maata, joista 10 parasta pääsee loppukilpailuihin. Suomella on tavoitteena olla Euroopan osakilpailuissa kolmen kärjessä.

Suomen edustaja Ismo Sipeläinen, 27, on osallistunut Bocuse d’Or-kauteen kahdesti, 2010-2011 Matti Jämsénin assistenttina ja 2014-2015 Matti Jämsénin valmennustiimin jäsenenä. Työuransa Sipeläinen on tehnyt GW Sundmansilla, ravintola Olossa ja Finnjävelissä.

Sipeläisen assistenttina kilpailuissa toimii Johan Kurkela, 21, joka on ollut 2014-2015 Bocuse d’Or-kaudella joukkueen päivittäisessä työssä avustavana keittiöassistenttina. Hän on kilpaillut menestyksekkäästi EuroSkills- ja Nordic Young Chef-kisoissa. Johan valmistui ravintolakoulu Perhosta vuonna 2016 ja on työskennellyt ravintola Olossa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Bocuse d’Or Academy Finland, Promotion Manager Mari Cadaut, 040 587 8053, mari.cadaut@viestintamakua.fi

toimitusjohtaja Bettina Lindfors, 0400 460 894, bettina.lindfors@elo-saatio.fi

Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-joukkue voitti parhaan lihavadin palkinnon Euroopan osakilpailuissa Torinossa Kuva: Kim Öhman
kuvassa vas. Matti Jämsen, Ismo Sipeläinen, Johan Kurkela ja Eero Vottonen.
Suomen Bocuse d'Or -joukkue 2018 Euroopan karsintojen kisamarketissa valitsemassa kilpailuraaka-aineita. kuvassa vas. Matti Jämsen, Ismo Sipeläinen, Johan Kurkela ja Eero Vottonen.
Kuva Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-edustaja Ismo Sipeläinen, assistentti Johan Kurkela ja valmentaja Eero Vottonen minuutteja ennen Euroopan osakilpailun alkamista Torinossa 2018 Kuva Kim Öhman
Suomen joukkueen assistentti Johan Kurkela Bocuse d'Orin Euroopan osakilpailuissa Torinossa 2018
Suomen kannattajia Torinossa Bocuse d'Or-kilpailuissa. Kuva: Kim Öhman
Suomen Bocuse d'Or-edustaja Ismo Sipeläinen Torinossa Euroopan osakilpailuissa 2018. Kuva: Kim Öhman

Bocuse d’Or on maailman arvostetuin kokkikilpailu, jota on järjestetty vuodesta 1987. Bocuse d’Or -kilpailukaudella 2018-2019 Euroopan osakilpailu pidetään kesäkuussa 2018 Torinossa. Loppukilpailu järjestetään tammikuussa 2019 Lyonissa. Suomi on ollut mukana Bocuse d’Or -kilpailussa 13 kertaa. Vastuullinen kilpailujärjestäjä Suomessa on Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö.

Bocuse d'Oria tukevat kaudella 2018-2019 pääyhteistyökumppanit Davanti Finland Oy, HKScan ja Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku sekä yhteistyökumppanit Aalto Yliopisto, Arvo Kokkonen Oy, Arla, E.Ahlström, Fredman Group Oy, Haaga-Helia, Medanta Oy, Kavika Oy, Keuda, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Oy, Sieni Honkonen, Stadin ammattiopisto, Vanamo-Linnea, Tallink Silja, Vihannespörssi Oy ja Kotipellon puutarha.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finalistit valittu - voittajat julkaistaan 16.3 klo 15.3016.3.2018 08:40Tiedote

Kuusi kokki- ja kuusi tarjoilijahuippua ovat selvittäneet tiensä Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaaleihin. Kilpailut käydään Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla ja voittajat palkitaan tänään 16.3 klo 15.30. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuja järjestetään samanaikaisesti ja täten korostetaan sitä, että ravintolaelämykset luodaan aina yhdessä.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija valitaan Gastro Helsinki -messuilla 15-16.3.201813.3.2018 11:56Tiedote

Tänä vuonna Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut käydään 15-16.3.2018 Halli 6 Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla. Odotettavissa on korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä iltapäivällä 16.3.2018 klo 15.30. Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille.