Mastercard

Euroopan kätketyt aarteet odottavat löytäjäänsä

Jaa

Mastercard paljastaa Euroopan salaiset matkakohteet, joihin jokaisella on varaa.

Covadonga, Espanja
© mrks_v / stock.adobe.com
Covadonga, Espanja © mrks_v / stock.adobe.com

Matkailijat etsivät aina inspiraatiota uusiin kohteisiin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Auttaakseen matkasuunnittelussa Mastercard on etsinyt 44 kätkettyä matkailuaarretta ja nostaa esiin vähemmän tunnetut ja huokeat matkakohteet Euroopassa uudessa Top Hidden Trasures -oppaassaan.

Tässä on Euroopan salaisten kohteiden viidentoista kärki:

TOP 15 salaista matkailuaarretta Euroopassa

1. Asturia ja Covadongan luostari, Espanja

9. Vólosin & Pílion alue, Kreikka

2. Mdina & Zebbug, Malta

10. Velika Planina, Slovenia

3. Salzkammergutin alue, Itävalta

11. Kaszuby, Puola

4. Azorit, Portugali 

12. Naarden, Alankomaat

5. Perast, Montenegro

13. Kolkan niemi, Latvia

6. Lednice-Valtice, Tšekki

14. Tonavan suisto,Romania

7. Pagin saari, Kroatia

15. Balatonin ylängöt, Unkari

8. Saarenmaa, Viro

 

Salaisten aarteiden kärkijoukko on löydetty yhdistämällä Mastercardin dataa paikallisten matkabloggaajien ja turismiasiantuntijoiden tietoihin. Kohteet arvioitiin kauneuden, väenpaljouden, maksutapojen hyväksymisen, vierailun hinnan ja mukavuuden perusteella[1].

“Mastercardin asiantuntemus ihmisten maksukäyttäytymisestä on johtanut ainutlaatuiseen suositusten listaan, joka antaa matkailijoille mahdollisuuden vertailla eri kohteita houkuttelevuuden, mukavuuden ja hinnan perusteella”, sanoo Adam Blake, Bournemouthin yliopiston kansainvälisen matkailututkimuskeskuksen johtaja. ”Mastercardin data yhdistettynä paikalliseen asiantuntemukseen vierailun arvoisista paikoista tekee tästä oppaasta informatiivisen myös kokeneille matkailijoille.”

Suomen salaiseksi aarteeksi valittiin maan vanhin kaupunki Turku sen kulttuuriperinnön – kuten vanhankaupungin, Turun linnan, museoiden ja keskiaikaisen katedraalin − ja läheisen perhekohteen Muumimaailman vuoksi. Tutkimus paljasti myös, mistä maista useimmat matkailijat tulevat. Suomeen matkustaa eniten matkailijoita Ruotsista, Venäjältä, Italiasta, Ranskasta ja Alankomaista.

Kortti on yhä suositumpi matkakumppani

Eurooppalaiset matkailijat luottavat yhä useammin maksukortteihinsa lomaa varatessaan ja vielä useammin matkustaessaan. Mastercardin 12 Euroopan maassa vuonna 2016 toteuttamassa kuluttajakyselyssä[2] selvisi, että 55 % matkailijoista käyttää maksukorttia varatessaan lentoja ja majoitusta sekä muissa ennen matkaa syntyvissä menoissa, ja 45 % loman aikana. Suurin osa halusi matkustaa lyhyen välimatkan päässä oleviin kohteisiin koti- ja naapurimaassa. Matkalla ihmiset käyttivät eniten rahaa hotelleihin, vaateostoksiin ja ravintoloihin, ja käyttivät maksukorttia yleisimmin ruokakaupoissa, ravintoloissa, baareissa ja kulkuvälineissä. Itävalta, Norja, Sveitsi, Islanti ja Viro ovat maita, joissa matkailijat maksavat kaikkein eniten kortilla[3].

“Yhä useammat suomalaiset haluavat matkustaa ilman käteistä niin työ- kuin lomamatkoilla. Me Mastercardilla haluamme auttaa lomailijoita ja liikematkaajia saamaan kaiken irti matkoistaan ennen ja jälkeen matkan sekä sen aikana tarjoamalla heille luotettavia, innovatiivisia ja yksinkertaisia maksutapoja. Mastercardin Hidden Treasures -opas on suunniteltu auttamaan matkaajia suunnittelemaan uusia ja jännittäviä matkoja kohteisiin, jotka ovat vierailemisen arvoisia”, sanoo Pekka Laaksonen, liiketoimintajohtaja, Mastercard Finland.

Mastercard listaa myös vinkkejä matkailijoiden mielenrauhan varmistamiseksi lomallakin:

  • Selvitä korttiisi liittyvät palvelut, kuten turvallisuus-, vakuutus- ja lomapalvelut, jotka voivat tehdä reissustasi vielä erityisemmän.
  • Kerro pankillesi tai rahoituslaitoksellesi, minne olet menossa, jotta he voivat auttaa sinua nopeammin, mikäli jokin menee vikaan.
  • Tallenna pankkisi korttien sulkupalvelun numero puhelimeesi siltä varalta, että sinun täytyy kuolettaa korttisi.
  • Kun maksat kortillasi ravintolassa tai kahvilassa, pyydä tarjoilijaa tuomaan kortinlukija pöytään tai mene hänen kanssaan kassalle maksamaan.
  • Älä koskaan kirjoita ylös PIN-koodiasi tai tallenna sitä puhelimesi muistiin.
  • Kun maksat kortillasi ulkomailla, maksa aina paikallisessa valuutassa saadaksesi parhaan vaihtokurssin.
  • Tarkista tiliotteesi ja raportoi vilpilliset maksut 30 päivän sisällä. Ota heti yhteyttä pankkiisi, jos mikään näyttää epäilyttävältä.
  • Mastercardin nollavastuu suojaa sinua luvattomilta maksutapahtumilta – niiltä, joita et ole itse tehnyt.

Mukavaa, turvallista ja salaista matkaa!

Mastercardin Top Hidden Treasures -opas
Mastercardin Salaiset Aarteet -opasta varten tutkittiin 44 maata (Armenia, Albania, Itävalta, Azerbaidžan, Belgia, Valko-Venäjä, Bosnia ja Hertsegovina, Bulgaria, Kroatia, Tšekki, Viro, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Georgia, Kreikka, Unkari, Islanti, Italia, Irlanti, Kazakstan, Latvia, Liettua, Makedonia, Malta, Moldova, Montenegro, Alankomaat, Norja, Puola, Romania, Venäjä, Serbia, Espanja, Slovakia, Slovenia, Ruotsi, Sveitsi, Turkki, Ukraina ja Iso-Britannia) ja tunnisti jokaisesta maasta hienoimmat kätketyt kohteet, jotka täyttivät seuraavat kriteerit:

  • suhteellisen tuntematon suurimmalle osalle turisteista
  • tarjoaa paljon tekemistä niin kulttuurin kuin ulkoilun saralla
  • siellä voi vierailla suurimman osan vuodesta
  • eri maksutavat hyväksytään laajalti
  • ei ole kiinnostava kohde pelkästään tietyn ikäisille matkailijoille, lapsiperheille tai sinkuille
  • tarvittava infrastruktuuri matkailijoille

Mastercardin dataa ja paikallisten matkabloggaajien ja -ammattilaisten asiantuntemusta hyödyntämällä nämä aarteet on pistetty järjestykseen vierailun hinnan ja mukavuuden (maksutapojen hyväksymisen, kommunikaation helppouden, paikallisliikenteen, turvallisuuden, siisteyden ja palvelun laadun) perusteella.

[1] Lisätietoja matkakohteiden valitsemisessa tiedotteen lopussa.

[2] Kuluttajatutkimus GCT – Iso-Britannia, Ranska, Espanja, Italia, Saksa, Hollanti, Venäjä, Puola, Ruotsi, Unkari, Romania, Kroatia, Bulgaria

[3] Mastercard data warehouse – Full year 2016 – European countries

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Kuvat

Covadonga, Espanja
© mrks_v / stock.adobe.com
Covadonga, Espanja © mrks_v / stock.adobe.com
Lataa
Mdina ja Zebbug, Malta
© PhotoWorks / 123rf.com
Mdina ja Zebbug, Malta © PhotoWorks / 123rf.com
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Tutkimus osoittaa: “ylimääräisen pelaajan tuki” jalkapallofaneilta voi auttaa joukkuetta voittamaan24.5.2018 12:58Tiedote

Helsinki, 24.5.2018 – Liverpoolin ja Real Madridin välisen Mestarien liigan finaaliottelun lopputuloksen saattavat ratkaista joukkueen kannattajat tulevana viikonloppuna. Mastercardin teettämän tutkimuksen mukaan kannattajien kannustushuudot voivat parantaa jalkapallojoukkueiden suorituskykyä jopa ylimääräisen pelaajan verran. Myös pelaajien oma asenne vaikuttaa ottelun lopputulokseen. Ylimääräinen pelaaja on arvokas. Kun pelaajat kuulevat ja näkevät kannustuksen hurrauksina, lippuina ja huiveina, voi se parantaa kykyä ponnistella jopa kahdeksan prosenttia. Kun kentällä on yksitoista pelaajaa, tämä vaikuttaa ylimääräisen pelaajan verran. Ensimmäinen Euroopan laajuinen tutkimus kertoi myös pelaajien juhlimisen vaikuttavan voitonmahdollisuuksiin. Tutkimustiimi havaitsi tavan juhlia onnistumisia vaikuttavan mahdolliseen voittoon tai tappioon. 82% kädet levittävistä pelaajista pelasi voittajajoukkueessa 79% molemmat kätensä nyrkkiin puristavista pelaajista pelasi voittajajoukkueessa 77% ma

Mastercard ja Facebook auttavat pienyrityksiä digitalisaatiossa28.2.2018 11:54Tiedote

Mastercard ilmoitti tänään Mobile World Congress -messuilla aloittavansa yhteistyön Facebookin kanssa tarjotakseen pienyrityksille Afrikassa ja Aasiassa mahdollisuuden käyttää edullisia digitaalisia maksutapoja ja mobiilimaksuja. Digitaalisten maksujen käyttäminen auttaa näitä pienyrityksiä laajentumaan uusille markkinoille ja tarjoaa pääsyn rahoituspalveluihin ja -tuotteisiin, joiden avulla voidaan parantaa yrittäjien toimeentuloa. Mastercard pilotoi uutta Masterpass QR -chattibottia osana Facebookin Messenger-palvelua ensin Nigeriassa auttaakseen yritysten omistajia siirtymään käteismaksuista QR-maksujen hyväksymiseen. Tässä pilottiprojektissa ovat mukana myös Ecobank ja Zenith Bank. Nigerian pilottiohjelma on ensimmäinen osa Mastercardin ja Facebookin laajempaa suunnitelmaa auttaa yhä useampia yrityksiä pääsemään osaksi digitaalista taloutta. Alkuperäinen tiedote kokonaisuudessaan alla ja Mastercardin uutissivustolla: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/mastercard-uses-fa

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme