Euroopan laajuinen yrityskysely: Suomalaisyrityksillä edessä erittäin vaikea vuosi – haasteet velkaantumisessa ja työvoimakustannuksissa

Yrityksillä on edessä erittäin vaikea vuosi, kun ne kamppailevat koronapandemian aiheuttamien haasteiden parissa myös ensi vuoden aikana. Suomessa ja koko Euroopassa haasteena on työvoimakustannusten korkea taso ja velan takaisinmaksu. Tiedot käyvät ilmi eurooppalaisten kauppakamarien yhteisjärjestö Eurochambresin kyselystä. Suomesta kyselyyn osallistui lähes 1900 kauppakamarien jäsenyritystä. Kaiken kaikkiaan vastaajia oli yli 58 000.

Koronapandemia vaikuttaa yritysten tuottavuuteen ja kysyntään myös vuoden 2021 aikana. Euroopassa yritysten suurimmat haasteet ovat työvoimakustannusten korkea taso sekä koronaviruspandemian aikana kertyneen velan takaisinmaksu. Suomalaisten yritysten huolet työvoimakustannusten kehityksen kanssa ovat linjassa muun Euroopan kanssa, mutta Suomen toiseksi suurin haaste on pula osavasta työvoimasta.

”Velan takaisinmaksu nähdään ongelmana erityisesti Bulgariassa, Kreikassa, Italiassa ja Serbiassa. Mielenkiintoista on, etteivät yritykset yleisesti ottaen näe Brexitiä yhtenä suurimmista haasteista vuonna 2021 – paitsi tietysti Irlannissa”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Monet Euroopan maat säätävät rajoituksia, mitkä vähentävät yritysten tuottavuutta ja ihmisten kulutusta. Vuosi 2021 on epävarmuuden peitossa. Keskeisten haasteiden lisäksi yrityksiltä kysyttiin odotuksista 1) kotimaan tulojen, 2) vientitulojen, 3) työntekijöiden lukumäärän, 4) investointien ja 5) yleisen luottamuksen suhteen.

”Yritysten näkymät ovat heikentyneet sekä Suomessa että koko Euroopassa. Suomen kohdalla karkeasti kolmannes yrityksistä odottaa kotimaisen myynnin, investointien ja yleisen kehityksen heikkenevän vuonna 2021. Viennin ja työllisyyden suhteen noin neljännes yrityksistä odottaa tilanteensa heikkenevän ensi vuonna”, Kotamäki summaa.

”Jo viime vuonna eurooppalaisten yritysten odotukset viennistä suorastaan romahtivat. Näin sitten kävikin, vaikka kaikki yllättänyt koronapandemia moninkertaistikin vaikutuksen. Viime kyselyn odotusten romahtamisen takia muutos vuoden 2021 odotuksissa on vähäinen, mutta edelleen odotukset heikkenevät hieman”, Kotamäki sanoo.

Eurochambresin kysely korostaa koronapandemian talousvaikutusten syvyyttä ja rakennetta. Poliittisessa päätöksenteossa on pidettävä mielessä myös riskit.

”Riskinä on, että useatkin yritykset ajautuvat maksukykyongelmiin – varsinkin pandemian pitkittyessä tai elpymisen hidastuessa. Euroopan laajuudessa kyselyn perusteella näyttää siltä, että yritysten odotukset ovat vähintään yhtä pessimistisiä kuin finanssikriisin jälkeen tai Euroopan velkakriisin jälkeen”, Kotamäki sanoo.

Eurochambresin kysely tehtiin syyskuun 2020 aikana ja siihen osallistui yli 58 000 yritystä 29 Euroopan maasta. Kysely on Euroopan suurin yrityskentälle suunnattu kysely. Kyselyyn osallistuivat seuraavat Euroopan maat: Belgia, Bulgaria, Espanja, Hollanti, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Montenegro, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki, Turkki, Unkari ja Viro.

Liite:

Eurochambres Economic Survey 2021 Report

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.