Euroopan laajuinen yrityskysely: Suomalaisyrityksillä edessä erittäin vaikea vuosi – haasteet velkaantumisessa ja työvoimakustannuksissa

Yrityksillä on edessä erittäin vaikea vuosi, kun ne kamppailevat koronapandemian aiheuttamien haasteiden parissa myös ensi vuoden aikana. Suomessa ja koko Euroopassa haasteena on työvoimakustannusten korkea taso ja velan takaisinmaksu. Tiedot käyvät ilmi eurooppalaisten kauppakamarien yhteisjärjestö Eurochambresin kyselystä. Suomesta kyselyyn osallistui lähes 1900 kauppakamarien jäsenyritystä. Kaiken kaikkiaan vastaajia oli yli 58 000.

Koronapandemia vaikuttaa yritysten tuottavuuteen ja kysyntään myös vuoden 2021 aikana. Euroopassa yritysten suurimmat haasteet ovat työvoimakustannusten korkea taso sekä koronaviruspandemian aikana kertyneen velan takaisinmaksu. Suomalaisten yritysten huolet työvoimakustannusten kehityksen kanssa ovat linjassa muun Euroopan kanssa, mutta Suomen toiseksi suurin haaste on pula osavasta työvoimasta.

”Velan takaisinmaksu nähdään ongelmana erityisesti Bulgariassa, Kreikassa, Italiassa ja Serbiassa. Mielenkiintoista on, etteivät yritykset yleisesti ottaen näe Brexitiä yhtenä suurimmista haasteista vuonna 2021 – paitsi tietysti Irlannissa”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Monet Euroopan maat säätävät rajoituksia, mitkä vähentävät yritysten tuottavuutta ja ihmisten kulutusta. Vuosi 2021 on epävarmuuden peitossa. Keskeisten haasteiden lisäksi yrityksiltä kysyttiin odotuksista 1) kotimaan tulojen, 2) vientitulojen, 3) työntekijöiden lukumäärän, 4) investointien ja 5) yleisen luottamuksen suhteen.

”Yritysten näkymät ovat heikentyneet sekä Suomessa että koko Euroopassa. Suomen kohdalla karkeasti kolmannes yrityksistä odottaa kotimaisen myynnin, investointien ja yleisen kehityksen heikkenevän vuonna 2021. Viennin ja työllisyyden suhteen noin neljännes yrityksistä odottaa tilanteensa heikkenevän ensi vuonna”, Kotamäki summaa.

”Jo viime vuonna eurooppalaisten yritysten odotukset viennistä suorastaan romahtivat. Näin sitten kävikin, vaikka kaikki yllättänyt koronapandemia moninkertaistikin vaikutuksen. Viime kyselyn odotusten romahtamisen takia muutos vuoden 2021 odotuksissa on vähäinen, mutta edelleen odotukset heikkenevät hieman”, Kotamäki sanoo.

Eurochambresin kysely korostaa koronapandemian talousvaikutusten syvyyttä ja rakennetta. Poliittisessa päätöksenteossa on pidettävä mielessä myös riskit.

”Riskinä on, että useatkin yritykset ajautuvat maksukykyongelmiin – varsinkin pandemian pitkittyessä tai elpymisen hidastuessa. Euroopan laajuudessa kyselyn perusteella näyttää siltä, että yritysten odotukset ovat vähintään yhtä pessimistisiä kuin finanssikriisin jälkeen tai Euroopan velkakriisin jälkeen”, Kotamäki sanoo.

Eurochambresin kysely tehtiin syyskuun 2020 aikana ja siihen osallistui yli 58 000 yritystä 29 Euroopan maasta. Kysely on Euroopan suurin yrityskentälle suunnattu kysely. Kyselyyn osallistuivat seuraavat Euroopan maat: Belgia, Bulgaria, Espanja, Hollanti, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Montenegro, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki, Turkki, Unkari ja Viro.

Liite:

Eurochambres Economic Survey 2021 Report

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.