Euroopan parlamentin ja USA:n kongressin jäsenet tuomitsevat Valko-Venäjän hallinnon toimet ja väkivallan

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri tuomitsee Valko-Venäjän hallinnon väkivaltaiset ja epädemokraattiset toimet osana Euroopan parlamentin ja Yhdysvaltain kongressin välisen yhteistyöelimen puheenjohtajistoa. Yhteistyöelin (Transatlantic Legislators’ Dialogue TLD) otti Valko-Venäjän tilanteeseen kantaa lausunnossaan.

– Valko-Venäjän demokratian ja sananvapauden tilanne on erittäin huolestuttava ja vaatii sitä, että demokraattiset valtiot ja yhteisöt puolustavat yhteisellä äänellä väkivallan lopettamista ja kansalaisten vaatiman demokraattisen muutoksen toteutumista, Kumpula-Natri painottaa.

– Pidän erittäin tärkeänä, että Euroopan parlamentin ja USA:n kongressin jäsenet pystyvät muodostamaan yhteisen näkemyksen ja linjan kun kyse on kansalaisvapauksien ja demokratian puolustamisesta.

Kumpula-Natri toimii Euroopan parlamentin USA-valtuuskunnan varapuheenjohtajana ja täten myös europarlamentin ja USA:n kongressin yhteistyöelin Transatlantic Legislators’ Dialoguessa.

Parlamentin ja kongressin jäsenet tuomitsevat jyrkästi Valko-Venäjän hallinnon väkivaltaiset ja epädemokraattiset toimet 9.8. järjestetyissä presidentinvaaleissa ja niiden jälkeen. Lisäksi he vaativat poliittisten vankien vapauttamista ja peräänkuuluttavat uusien vapaiden vaalien järjestämistä. Lue koko lausunto tämän linkin takaa

Europarlamentaarikko Kumpula-Natri kannustaa hakemaan UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanotuille tukea Euroopan globalisaatiorahastosta28.8.2020 16:38:47 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) haluaa Suomen selvittävän mahdollisuutta hakea tukea Euroopan globalisaatiorahastosta UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanottavien työntekijöiden tukemiseen. Euroopan globalisaatiorahastosta jäsenmaat voivat hakea tukea tilanteissa, joissa suuri määrä työntekijöitä menettää työnsä maailmankaupan shokkien ja rakennemuutosten johdosta.

Miapetra Kumpula-Natrille europarlamentissa tärkeitä digivastuita19.5.2020 15:16:56 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on nimitetty keskeisiin digivastuisiin europarlamentissa. Parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan S&D-ryhmä on valinnut Kumpula-Natrin johtamaan europarlamentin kannan valmistelua EU:n datastrategiaan. Kansainvälisen kaupan valiokunnassa Kumpula-Natri sai puolestaan vastuulleen edustaa parlamenttia WTO:n e-commerce -neuvotteluprosessissa, jonka tavoitteena on luoda toimivat maailmanlaajuiset pelisäännöt verkkokaupalle ja digitaloudelle.