Euroopan parlamentti haluaa lopettaa kellojen siirtelyn vuoteen 2021 mennessä

Euroopan parlamentin liikenne- ja viestintävaliokunta äänesti maanantaina 4.3. lakialoitteesta, joka lopettaisi kellojen siirtelyn EU-maissa. Valiokunta tukee kellojen siirtelyn lopettamista vuoteen 2021 mennessä, mutta ei ota kantaa kumpaan aikaan jäsenmaiden tulisi jäädä pysyvästi.

Euroopan parlamentin liikenne- ja viestintävaliokunta äänesti tänään 4.3. lakialoitteesta, joka lopettaisi kellojen siirtelyn EU-maissa. Valiokunta vastaa lakialoitteen pääkäsittelystä parlamentissa.

Valiokunta tukee kellojen siirtelyn lopettamista vuoteen 2021 mennessä, mutta ei ota kantaa mihin aikaan jäsenmaiden tulisi jäädä pysyvästi. Aikavyöhykkeestä päättäminen on kunkin jäsenmaan käsissä.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan ehdotuksen mukaan jäsenmaiden tulee huhtikuussa 2020 ilmoittaa mitä normaaliaikaa aikovat noudattaa. Jäsenmaat, jotka jäävät pysyvään kesäaikaan siirtävät kelloja viimeisen kerran maaliskuussa 2021 ja jäsenmaat, jotka jäävät pysyvään talviaikaan lokakuussa 2021.

Parlamentti peräänkuuluttaa jäsenmailta koordinoitua lähestymistapaa tulevien aikajärjestelyjen osalta. Euroopan komission tulee seurata jäsenmaiden koordinaatiota. Jos komissio katsoo, että jäsenmaiden tulevat aikajärjestelyt voivat merkittävästi ja pysyvästi haitata sisämarkkinoiden toimintaa, voi komissio siirtää direktiivin voimaantuloa vuodella eteenpäin vuoteen 2022.

Parlamentin sisämarkkinavaliokunta antoi lausunnon, jossa Liisa Jaakonsaari (sd.) toimi ryhmänsä varjoneuvottelijana.

- Jäsenmaiden tulee koordinoida aikajärjestelynsä, jotta EU:n sisälle ei synny epäloogisia aikavyöhykkeitä. Sisämarkkinoiden toiminnan turvaaminen on keskeistä, korostaa Liisa Jaakonsaari.

- Komission alkuperäisen esityksen mukaan kellojen siirtely olisi loppunut jo tänä vuonna. Itse kannantan mahdollisimman ripeää aikataulua direktiivin toimeenpanon osalta ja toivon, että jäsenmaat sopivat tulevista aikajärjestelyistä mahdollisimman pian, toteaa Jaakonsaari.

Seuraavaksi asiaa etenee parlamentin täysistunnon äänestettäväksi vielä tämän kevään aikana.

Liisa Jaakonsaari +358 50 511 3036

Meppi Miapetra Kumpula-Natri: Rahanpesu ja veronvälttely saatava kuriin – Eurooppaan perustettava uusi poliisiyksikkö suitsimaan talousrikoksia4.3.2019 18:17:03 EETTiedote

Tiedotusvälineiden tänään paljastamat uudet tiedot useita eurooppalaisiakin pankkeja koskettavasta rahanpesuskandaalista osoittavat jälleen, että Euroopalla on todellisia ongelmia rahanpesun ja veropetosten valvomisessa. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaatii Euroopan unioniin perustettavaksi yhteistä poliisiyksikkö valvomaan talousrikoksia.

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16:58 EETTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje9.1.2019 12:29:18 EETTiedote

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin12.12.2018 20:19:31 EETTiedote

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24:00 EETKutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist