Euroopan parlamentti haluaa lopettaa kellojen siirtelyn vuoteen 2021 mennessä

Euroopan parlamentin liikenne- ja viestintävaliokunta äänesti maanantaina 4.3. lakialoitteesta, joka lopettaisi kellojen siirtelyn EU-maissa. Valiokunta tukee kellojen siirtelyn lopettamista vuoteen 2021 mennessä, mutta ei ota kantaa kumpaan aikaan jäsenmaiden tulisi jäädä pysyvästi.

Euroopan parlamentin liikenne- ja viestintävaliokunta äänesti tänään 4.3. lakialoitteesta, joka lopettaisi kellojen siirtelyn EU-maissa. Valiokunta vastaa lakialoitteen pääkäsittelystä parlamentissa.

Valiokunta tukee kellojen siirtelyn lopettamista vuoteen 2021 mennessä, mutta ei ota kantaa mihin aikaan jäsenmaiden tulisi jäädä pysyvästi. Aikavyöhykkeestä päättäminen on kunkin jäsenmaan käsissä.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan ehdotuksen mukaan jäsenmaiden tulee huhtikuussa 2020 ilmoittaa mitä normaaliaikaa aikovat noudattaa. Jäsenmaat, jotka jäävät pysyvään kesäaikaan siirtävät kelloja viimeisen kerran maaliskuussa 2021 ja jäsenmaat, jotka jäävät pysyvään talviaikaan lokakuussa 2021.

Parlamentti peräänkuuluttaa jäsenmailta koordinoitua lähestymistapaa tulevien aikajärjestelyjen osalta. Euroopan komission tulee seurata jäsenmaiden koordinaatiota. Jos komissio katsoo, että jäsenmaiden tulevat aikajärjestelyt voivat merkittävästi ja pysyvästi haitata sisämarkkinoiden toimintaa, voi komissio siirtää direktiivin voimaantuloa vuodella eteenpäin vuoteen 2022.

Parlamentin sisämarkkinavaliokunta antoi lausunnon, jossa Liisa Jaakonsaari (sd.) toimi ryhmänsä varjoneuvottelijana.

- Jäsenmaiden tulee koordinoida aikajärjestelynsä, jotta EU:n sisälle ei synny epäloogisia aikavyöhykkeitä. Sisämarkkinoiden toiminnan turvaaminen on keskeistä, korostaa Liisa Jaakonsaari.

- Komission alkuperäisen esityksen mukaan kellojen siirtely olisi loppunut jo tänä vuonna. Itse kannantan mahdollisimman ripeää aikataulua direktiivin toimeenpanon osalta ja toivon, että jäsenmaat sopivat tulevista aikajärjestelyistä mahdollisimman pian, toteaa Jaakonsaari.

Seuraavaksi asiaa etenee parlamentin täysistunnon äänestettäväksi vielä tämän kevään aikana.

Liisa Jaakonsaari +358 50 511 3036