Eurooppa tarvitsee huippuosaamista, tieteen vapautta ja avoimuutta

Pohjoismaisten yliopistojen rehtorit kokoontuvat Nordic University Days 2022 (NUD2022) -tapahtumaan Brysseliin 26.–27.9.2022. Yli 60 rehtoria ja yliopistojohdon edustajaa vie EU-päättäjille viestiä tieteen ja koulutuksen merkityksestä sekä yliopistojen roolista Euroopan tulevaisuuden rakentamisessa. Suomi ja Eurooppa pärjäävät globaalissa osaamiskilpailussa vain yliopistoissa tehtävän tutkimuksen, koulutuksen ja näistä syntyvien innovaatioiden avulla.

Nordic University Days 2022 järjestetään Brysselissä 26.–27.9.2022. Tapahtuman pääteemoja ovat tieteen vapaus, EU:n tiede- ja koulutuspolitiikan kehittäminen tutkittuun tietoon perustuen, EU:n tutkimus- ja koulutusalueiden yhteinen toimeenpano sekä eurooppalaisten yliopistojen rooli globaalissa toimintakentässä.

Kaksipäiväisessä tapahtumassa pohjoismaisten yliopistojen rehtorit ja vararehtorit tapaavat laajasti Euroopan komission koulutuksen ja kulttuurin sekä tutkimuksen ja innovoinnin pääosastojen johtoa sekä pohjoismaisia Euroopan parlamentin jäseniä. Pohjoismaiset yliopistot haluavat lisätä vuoropuhelua EU:n toimielinten kanssa ja antaa panoksensa eurooppalaiseen tiede- ja koulutuspolitiikkaan. Eurooppalaiset koulutukseen ja tutkimukseen liittyvät aloitteet, kuten eurooppalainen yliopistostrategia, ohjaavat jo nyt jäsenmaiden kansallista TKI- ja koulutuspolitiikkaa.

Unifi pitää tärkeänä tutkimuksen ja koulutuksen nykyistä tiiviimpää yhteen nivomista niin kansallisessa politiikassa kuin eurooppalaisten koulutus- ja tutkimusalueiden kehittämisessä. Suomen kansallista viestiä viedäänkin EU:n pöytiin vahvasti opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyöllä. – Meillä on myös paljon annettavaa. Esimerkiksi avoimen tieteen käytäntöjen ja tutkijan vastuullisen arvioinnin kehittämisessä Suomi on hyvällä tiellä, toteaa Unifin toiminnanjohtaja Tanja Risikko.

Eurooppalainen tutkimus- ja koulutusyhteistyö on tärkeää osaamisen lisäämiseksi. - Kilpailu osaajista ja osaamisesta on maailmanlaajuista. Eurooppalaisella korkean tason osaamisella varmistetaan yhteinen menestyksemme ja vetovoimamme myös laajemmassa globaalissa toimintakentässä. Samalla pystymme myös hyödyntämään tietoa entistä laajemmin yhteiskunnassa EU:n Knowledge valorisation -periaatteiden mukaisesti, muistuttaa Unifin puheenjohtaja, rehtori Jukka Kola.

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry edistää yliopistojen yhteistyötä ja tuo esiin niiden yhteisiä kantoja keskeisissä tutkimus- ja koulutuspolitiikan kysymyksissä. Vahvistamme myös yliopistojen roolia yhteiskuntakeskustelun tärkeänä osapuolena. Jäseniämme ovat kaikki laissa mainitut 13 yliopistoa ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Keskeisiä arvojamme ovat sivistys, luovuus ja vaikuttavuus.

Unifin hallitusohjelmatavoitteet: Suomen suunta kääntyy osaamisella. Sijoitus yliopistoihin on sijoitus hyvän kierteeseen7.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n viesti seuraavalle hallitukselle on selkeä: Suomi tarvitsee uutta osaamista ja lisää korkeasti koulutettuja osaajia. Koulutustason nosto, uusien tutkijasukupolvien turvaaminen, TKI-osaajien kouluttaminen sekä kansainvälisten osaajien houkuttelu on Suomelle elintärkeää nykyisessä haastavassa maailmantilanteessa. Yliopistojen, tieteen ja tutkimuksen rooli näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on aivan keskeinen. Siksi yliopistorahoituksen tasoa on nostettava.

Nordiska universitet: EU:s forsknings- och utbildningspolitik bör utvecklas utifrån hög kvalitet30.9.2022 16:12:48 EEST | Tiedote

Totalt 62 nordiska universitetsrektorer och representanter av universiteten samlades vid evenemanget Nordic University Days 2022 i Bryssel för att dela sina synpunkter på det europeiska kunskapsregion med EU:s beslutsfattare och EU-komissionen. Europeiska kommissionens vice ordförande Margrethe Vestager, som talade vid evenemanget, betonade vikten av universitet och kunskap för att lösa världens stora utmaningar. Rektorerna uttryckte också sin oro över EU-ländernas förslag att anslå nedskärningarna på 663 miljoner euro till programmet Horisont Europa.

Pohjoismaiden yliopistot: EU:n tutkimus- ja koulutuspolitiikkaa tulee kehittää korkeaan laatuun perustuen30.9.2022 16:03:17 EEST | Tiedote

Yhteensä 62 pohjoismaista yliopistorehtoria ja yliopistojohdon edustajaa kokoontui Nordic University Days 2022 -tapahtumaan Brysseliin välittämään EU-päättäjille ja EU-komission edustajille näkemyksensä eurooppalaisen tutkimus-, koulutus- ja innovaatiopolitiikan kehittämiseksi. Tapahtumassa puhunut Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestager korosti yliopistojen ja osaamisen merkitystä maailman suurten haasteiden ratkaisemisessa. Rehtorit esittivät huolensa jäsenmaiden ehdotuksesta kohdentaa ensi vuonna yhteensä 663 miljoonan euron leikkaukset Horisontti Eurooppa -ohjelmaan.

Isot askeleet kohti TKI-tavoitteita ovat vielä edessä 1.9.2022 15:43:03 EEST | Tiedote

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry kiittää Marinin hallituksen vuoden 2023 budjettia siitä, että se jatkaa keväällä 2022 sovittuja toimia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi. Vaikuttavampiakin askeleita kohti tavoitetta olisi voinut ottaa jo nyt. Korkeatasoinen tutkimus on koko TKI-järjestelmän ja koulutusjärjestelmämme perusta. Tutkimusrahoitus on saatava aidosti kasvu-uralle.