Eurooppalainen Suomi: Perussuomalaisten vastustus EU-rahoituksen oikeusvaltiomekanismille tuomittavaa

Eurooppalainen Suomi on seurannut surullisena perussuomalaisten kansanedustajien toimintaa eduskunnan Suuressa valiokunnassa, joka perjantaina 20.11.2020 pidetyssä kokouksessaan hyväksyi oikeusvaltiomekanismista saavutetun neuvottelutuloksen perussuomalaisten vastustuksesta huolimatta.

Perussuomalaisten kansanedustajat tekivät Suuren valiokunnan 20.11.2020 pidetyssä kokouksessa vastaehdotuksen valiokunnan oikeusvaltiomekanismia puoltavaa kantaa vastaan.

Perussuomalaisten vastaehdotus vastustaa EU:n neuvoston ja Euroopan parlamentin saavuttamaa neuvottelutulosta EU:n talousarvion suojaamisesta niin kutsutulla oikeusvaltiomekanismilla. Vastaehdotuksellaan perussuomalaiset asettuvat julkisesti Puolan ja Unkarin autoritääristen johtajien puolustajiksi ja murentavat pohjaa paitsi eurooppalaiselta myös suomalaiselta oikeusvaltioperiaatteelta.

”Aina välillä tulee hetkiä, kun hyväksytyn rajoja koetellaan. Tällaisina hetkinä jonkun täytyy sanoa, että tämä ei käy. Ja minä sanon nyt ei. Perussuomalaisten toiminta suuressa valiokunnassa oikeusvaltiomekanismia vastaan ei ole hyväksyttävissä”, toteaa Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Kaunisto.

Eurooppalainen Suomi tuomitsee perussuomalaisten kansanedustajien toiminnan ja pitää sitä täysin hyväksymättömänä. Tämän ohella järjestö ihmettelee, miksi puolue vastustaa oikeusvaltiomekanismia, jonka kautta Euroopan unionin varojen käyttöä voidaan valvoa aiempaa tarkemmin ja siten estää rahoituksen päätyminen korruptioon.

Helsingissä 20.11.2020

Ville Kaunisto                        Aku Aarva