Europarlamentaarikko Kumpula-Natri kannustaa hakemaan UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanotuille tukea Euroopan globalisaatiorahastosta

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) haluaa Suomen selvittävän mahdollisuutta hakea tukea Euroopan globalisaatiorahastosta UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanottavien työntekijöiden tukemiseen. Euroopan globalisaatiorahastosta jäsenmaat voivat hakea tukea tilanteissa, joissa suuri määrä työntekijöitä menettää työnsä maailmankaupan shokkien ja rakennemuutosten johdosta.

– Uutiset Jämsästä Kaipolan tehtaalta olivat dramaattisia ja koskettavat satoja työntekijöitä. Irtisanotuille työntekijöille pitää varmistaa kaikki mahdollinen tuki ja näenkin Euroopan globalisaatiorahaston hyödyntämisen hyvänä mahdollisuutena, joka tulisi nyt pikimmiten selvittää, Kumpula-Natri esittää.

– Tehtaan sulkemisen juurisyihin vaikuttaa muutos kohti digitaalisuutta. Paperisia sanomalehtiä sekä painopaperia käytetään entistä vähemmän. Korona on vauhdittanut tätä kehitystä etätöiden ja digitaalisen viestinnän yleistyessä. Kyse on siten pysyvästä rakennemuutoksesta ja tapauksen voi arvioida sopivan Euroopan globalisaatiorahaston kriteereihin. EU tarjoaa erilaisia taloudellisia tukikeinoja myös koronaelvytykseen. Haluan Suomen hyödyntävän aktiivisesti olemassa olevia EU:n tukimahdollisuuksia!

Euroopan Globalisaatiorahastosta voidaan rahoittaa erilaisia tukitoimenpiteitä koskevia hankkeita kuten työnhakuneuvontaa, ammatinvalintapalveluita, koulutusta ja uudelleenkoulutusta ja valmennusta. Hankkeiden tavoitteena tulee olla auttaa irtisanottuja saamaan työtä tai auttaa heitä käynnistämään yritystoiminta.

Lisätietoa rahastosta: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=326&langId=fi

Miapetra Kumpula-Natrille europarlamentissa tärkeitä digivastuita19.5.2020 15:16:56 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on nimitetty keskeisiin digivastuisiin europarlamentissa. Parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan S&D-ryhmä on valinnut Kumpula-Natrin johtamaan europarlamentin kannan valmistelua EU:n datastrategiaan. Kansainvälisen kaupan valiokunnassa Kumpula-Natri sai puolestaan vastuulleen edustaa parlamenttia WTO:n e-commerce -neuvotteluprosessissa, jonka tavoitteena on luoda toimivat maailmanlaajuiset pelisäännöt verkkokaupalle ja digitaloudelle.