Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

Kumpula-Natri piti keskiviikkona avauspuheenvuoron Osaamispolku2030: Tulevaisuuden koulutusta ja tiedettä -seminaarissa Helsingissä. Puheessaan hän korosti, että Suomessa on tutkimuksen ja koulutuksen saralla paljon avoimia kysymyksiä.

– Vaarana on, että maailmanluokan tutkimusinfrastruktuurimme jää jälkeen muista EU-maista ja että huippukoulutettujen suomalaisten määrä ei enää tulevaisuudessa kasva, Kumpula-Natri painotti.

– Miten huolehdimme yritystemme säilymisestä globaalilla teknologisella huipulla? Miten valmistaudumme tulevaisuuden haasteisiin, kuten ilmastonmuutoksen torjuntaan, kehittämällä entistä nopeammin maailmaa parantavia ideoita ja teknologioita?

Kumpula-Natri kertoi, että onneksi SDP:llä on tähän selkeät linjat ja vastaukset Osaamispolku 2030-hankkeen myötä.

– Tutkimukseen ja koulutukseen on satsattava, kuten olemme Suomessa tehneet myös menneinä vuosina. Keskeinen osa Suomen niin kutsuttua tuhkimotarinaa – eli nousua maailman köyhimpien maiden joukosta aivan kärkeen – on ollut koulutus. Tämä onnistui ennen kaikkea panostuksilla. Koulutus ja tiede demokratisoitiin ja se avattiin kaikelle kansalle taustasta ja tulotasosta riippumatta.

Kumpula-Natri painotti puheessaan, että ryhtiliikettä kaivataan myös Euroopan unionin tasolla.

– Tutkimus- ja tuotekehitykseen panostavaa Horisontti 2020 -ohjelmaa pidetään yleisesti parhaana EU-tason rahoitushankkeena. Se tuo kaivattua lisärahaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille ja sen rahoitus perustuu objektiivisiin kriteereihin ja parhaan mahdollisen tieteen periaatteille, hän kertoi.

Euroopan parlamentti haluaa kasvattaa Horisontti-ohjelman seuraavalla rahoituskehyskaudella 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista.

– Kyse ei ole pikkusummista, tämä tarkoittaisi 40 miljardin euron lisäystä! Näin paikattaisiin tutkimus- ja tiederahoituksen vajetta. Kyse on myös tuikitärkeistä säännöistä: onko erinomainen tiede jatkossakin se pääperiaate, jolla rahaa jaetaan? Miten rahoitusta voidaan suunnata parhaiten yhteiskunnallisia ongelmia, kuten ilmastonmuutosta ratkaisemaan?

Euroopan komission, parlamentin ja neuvoston väliset trilogineuvottelut näistä ja muista vuosien 2021-2027 EU:n monivuotisen rahoituskehyksen asiakohdista alkavat tällä viikolla Brysselissä, vaikka rahasummista päätetäänkin vasta koko rahoituskehyksen yhteydessä.

– Toivon todella, että Suomi voisi EU:n puheenjohtajakaudellaan johtaa tieteen ”kunnianpalautusta” myös Euroopan tasolla ja saada aikaan kunnianhimoisen Horisontti-hankkeen myös tulevalle rahoituskehyskaudelle.

Meppi Miapetra Kumpula-Natri: Rahanpesu ja veronvälttely saatava kuriin – Eurooppaan perustettava uusi poliisiyksikkö suitsimaan talousrikoksia4.3.2019 18:17:03 EETTiedote

Tiedotusvälineiden tänään paljastamat uudet tiedot useita eurooppalaisiakin pankkeja koskettavasta rahanpesuskandaalista osoittavat jälleen, että Euroopalla on todellisia ongelmia rahanpesun ja veropetosten valvomisessa. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaatii Euroopan unioniin perustettavaksi yhteistä poliisiyksikkö valvomaan talousrikoksia.

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16:58 EETTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin12.12.2018 20:19:31 EETTiedote

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24:00 EETKutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist